Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Använd eller oanvänd?

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 1 april 2016.

?

Använd eller oanvänd?

1. Använd

38 röst(er)
    97,4%
  2. Oanvänd

1 röst(er)
    2,6%
  1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Arsius11 och theargonaut gillar detta.
  2. K-S

K-S X-Wing Pilot

3. acce1999

acce1999 Tie Fighter pilot

Kan inte boettformerna på Omega, men kan i varje fall se att någon har satt en för liten mejsel i minst en av verksskruvarna.

Tavlan som sådan, med sina visare, är mycket elegant - men det är ju knappast något uttalande om huruvida den är oanvänd eller ej...

Warwian, Matts, Arsius11 och 3 andra gillar detta.
  4. Jacob

Jacob Tie Fighter pilot

Är det mög eller skuggor vid bandhornens infästning på baksidan?

5. Aurum
    Trådstartare

6. Aurum
    Trådstartare

Inte riktigt det som var frågan här.

vaniljglass gillar detta.
  7. North

North Stormtrooper

Från:
    ☀︎
  8. Aurum
    Trådstartare

Vill inte färga tråden allt för mycket men jag tror att den är polerad. Speciellt den andra. Ville att ni skulle se och tänka lite.
    Pratar fortfarande om objektet i fråga och inte säljaren. Kan du inte bilda dig en uppfattning från dessa bilder är det ditt svar helt enkelt.

Weasel och BCKSTRM gillar detta.
  9. Aurum
    Trådstartare

Färgen är det första, orörda blir dessa röd/roséguldsboetterna gula som man kan se på vissa bilder. Sedan är boetten lite väl mjuk i formen, iaf om man jämför med samtida Seamasters. Även verket är skruvat. Tyckte även att jag såg polerade repor på det andra uret, men sitter på mobilen nu.

10. Aquaracer2

Aquaracer2 Salacious B. Crumb

Från:
    Skärgården
    Det känns alltid som du har en baktanke när du frågar om något... det ser ut i spåren som någon skruvat i verket. Polering är inte min starka sida men den känns lite rund?

11. Viken

Viken Ewok

Tror inte den lämnade fabriken med den där poleringen, lär ha haft skarpare konturer mellan slipningen på boettens ovansida och kanter. Fel krona också? kanske inte finns något rätt eller fel men tycker mig ha sett den där refen med en större och plattare variant (och snyggare).

Aurum gillar detta.
  12. poormans

poormans X-Wing Pilot

fina klockor oavsett men det ser ut som beläggning i mellan bezle och boett samt en del märken så den är väl knappast oanvänd

Viken gillar detta.
  13. Aurum
    Trådstartare

Håller med, riktigt fina ur som står sig väl utan att dra till med NOS.

Warwian och Viken gillar detta.
  14. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Fint skick, men visst är den använd. Hur har den annars fått sina beläggningar under bandhornen mot boetten? Även ovansida bandhorn visar spår på användning anser jag.

Aurum gillar detta.
  15. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Någon har gjort märken i skruven för att lossa bom och krona . Så det stämmer mucket väl med att det kan vara fel krona som @Viken säger . Defentivt använd. Troligen inte servad då det inte finns några märken på skruvarna där? Är lite skeptisk till boetten oxå? Den ser polerad ut? Tycker alla linjer är utsmetade på nåt viss .

Weasel, Kowalski, Viken och 3 andra gillar detta.
  16. Kowalski

Kowalski Rebel soldier

Definitivt hanterad bortom vad som kan kallas NOS, jag skulle inte ens våga kalla den opolerad. Fejkspännen är väldigt o-NOSigt också...

Aurum gillar detta.
  17. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kan inte boettens linjer men bandhornen är ju väldigt runda. Kanske skall vara så även om jag aldrig tidigare sett det. Tavlan är suspekt opatinerad men kanske kan vara så om den legat i ett bankfack sedan den var ny. Jag skulle inte lägga mina slantar på den iallafall.

Kowalski gillar detta.
  18. theargonaut

theargonaut Rebel Commander

Från:
    Sthlm
    Kan inte modellen alls, men känns lite för jämnrund i formerna för att vara opolerad. Glasringen känns inte alls så skarp som den förhoppningsvis var från början.

LongCon och Gummo gillar detta.
  19. Kowalski

Kowalski Rebel soldier

Det där med tavlan är ju en poäng, den där sorten är ju galet vackra men verkar ju höra till de känsligaste som gjorts, brukar ofelbart vara lite småsunkiga. Lurar man sig inte lite på att guldbandhorn har en lägre höjd i profil än motsvarande stål/goldcap-variant?
    Kan det vara en bankfacksprinsessa som bara varit ute på en handfull konfirmationer och nån enstaka begravning och nu har fått lite snabbfix för att bli "NOS"?
    Fin - absolut, NOS- nä.

LongCon gillar detta.
  20. Patrik J

Patrik J AT-ST driver

Från:
    Schtaaan
    Bara en fråga apropå, och helt utan värdering, som säker någon urmakare kan svara på. Kan en en skruv få märken när den skruvas i? Med andra ord; kan en klocka vara NOS och ända ha märken på skruvarna?

21. Donkii

Donkii Boushh

Från:
    Östersund
    Som flera varit inne på är det inget orört exemplar. Boetten är för rund.

22. Kettil

Kettil X-Wing Pilot

Uppgiften att bandet inte är original motsäger ju utsagan om NOS så djupare än så behöver ju egentligen inte analysen gå...
    Tavlan kan dock vara NOS ifall den är fabriksrestaurerad alternativt är den väldigt väl renoverad. Även med detta beaktat är säljarens förväntade pris väldigt rimligt...

Denke gillar detta.
  23. Davvan

Davvan C-3PO

Från:
    Fettefleur......
    Klart hanterad, om än i nästan oanvänt skick!

24. cjperry

cjperry AT-ST driver

Från:
    Norr
    Skruvarna i urverket har sett lite action och boetten ser för rund ut så helt oanvänd tror jag inte att den är.

Warwian gillar detta.
  25. Erik1

Erik1 Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Förstår inte, den där är ju inte oanvänd? Kika nedre högra bandhornet tex.

Mycket bra skick och fin, absolut. Orörd? Nja?

Tomas Eriksson och Warwian gillar detta.
  26. Warwian

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Likt "opolerad" och liknande buzzwords är väl NOS ett av de mest över- och felanvända termerna i vintagevärlden. Kanske skall man begränsa användningen till osålda ur vilka fortfarande har ask och "hang tags"? Som @cjperry redan konstaterat har ju skruvarna sett en del action, exempelvis tycks verkskruvarna och skruven för uppdragsaxeln indikera att verket tagits ut ur boetten ett flertal gånger.

27. Aurum
    Trådstartare

Warwian gillar detta.
  28. Aurum
    Trådstartare

Varför skulle jag ha gjort det? Håll dig till ämnet tack.

29. Aurum
    Trådstartare

Du missuppfattade nog det inlägget, håll dig till ämnet eller skriv något relevant. Min person är inte relevant om man ser till om detta är använt eller ej. Att hela tiden försöka dra in min person i sakfrågor är oförskämt.

PS. Använd citat-funktionen, underlättar samvaron här.

Warwian gillar detta.
  30. Warwian

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Jag vet inte riktigt om jag hänger med. Tråden inleddes med att @Aurum konstaterade att uret i fråga beskrevs som NOS, alltså oanvänt (osålt som vi konstaterade enligt Ebays definition). Aurum ställde sedan en fråga om vi uppfattade uret som använt eller oanvänt, denna har nu besvarats i tråden av ett flertal medlemmar. Vem säljaren är eller om Aurum bedrivit affärer med denne tycks ligga utanför tråden och dess ämne. För min egen del tycker jag fortfarande, efter att du lagt upp bättre bilder, att uret ser använt ut, om än i bra skick, och således kommer inte min röst att ändras.