• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Använder du tuber eller inte?

Använder du tuber i dina straps?

  • Ja alltid:

    Röster: 15 55.6%
  • Nej aldrig:

    Röster: 1 3.7%
  • Ibland:

    Röster: 4 14.8%
  • Ja alltid om det går:

    Röster: 7 25.9%

  • Totala väljare
    27

Norrland

Vacheron
2-Faktor
En liten fundering runt det här med tuber... förstår varför dom finns, men används dom?

En lite förklaring för dom som undrar varför dom finns så är det så att dom motverkar att banden ska kunna "gripa tag" i skruven och gänga ur skruven på klockor som har skruvade bandstift. På övriga lösningar av bandstift så har dom mindre betydelse el funkar inte alls på exempelvis fjädrande stift el Wire lugs.
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
"Använder du kondom eller inte?" läste jag typ ...

Jag har för längesen under en kort tid kört utan tuber och då smög sig skruven ut så sakteliga. Det var någon som upptäckte det då jag postat en bild i tråden. Jag märkte det inte. Jag har haft andra klockor där bandstift har pajat eller liknande och jag tappat klockan, så tanken att tappa en Panerai för att jag inte använt tuber gör mig rädd. :)

Med det sagt, jag svarar "Ja alltid" ovan, och det är såklart när det är lämpligt, när det är skruvstift. Det är ju ganska onödigt på en klocka med quick release system (knapparna).

Men jag har också klantat mig och flyttat ett tubat band från en panna till en annan klocka med fjäderbandstift (utan borrade horn), så då fick jag plocka bort bandet med metallsåg. :(
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Oftast med skruvar, aldrig med wirelugs eller stift. Tror det är omöjligt med båda, men tänkte inte ge mig på att prova ändå
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag har haft en period då jag inte gjort det för att jag fått för mig att jag då hör ett litet irriterande "skrammel", självklart bara ngt som jag själv hör och något jag fått för mig (jag vet mkt "skitnödigt"). Har aldrig haft ngn skruv som hunnit krypa ut eftersom jag byter band i stort sett varje dag. Men på sistone så har jag oftast tuber på plats.
På wirelugs varken går el behövs det, där kör jag nu för tiden "bläck rörs tricket"...
Var mest nyfiken hur övriga gör.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Tänkte mest att det blir samma som ibland men då kan förklaras varför "bara ibland" men lägger till det...
Haha, skojade bara lite. Jag röstade "Ja, alltid" då det var närmast, men bytte nu.

Min poäng var bara att vissa av mina band har haft lite mindre hål så tuber inte ens fått plats
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Jag gillar tuber.

Kan man köpa seperat eller hur funkar det. Har på vissa av mina band men saknar på andra.

Kan ju pilla ut dem men det kunde vara trevligt att ha några extra.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Det går att få fatt på bukten eller hos en del bandmakare/klockförsäljarepånätet.

Ska genast kolla upp!

Man kan väl fråga snällt hos någon av bandsäljarna som du säger :)

09818B74-75CF-47C6-8C91-667A0C12B907.gif
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ska genast kolla upp!

Man kan väl fråga snällt hos någon av bandsäljarna som du säger :)

09818B74-75CF-47C6-8C91-667A0C12B907.gif
Jag googlade lite kvickt.
 
Topp