• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Använder ni klockan efter att ni lagt ut den till salu?

Använder ni klockor efter att ni lagt ut de till salu?

  • Ja

    Röster: 42 21.5%
  • Ja, men endast för att ta den till urmakare/ta bilder o.s.v

    Röster: 23 11.8%
  • Nej, det har aldrig hänt

    Röster: 110 56.4%
  • Nej, men jag skulle kunna tänka mig att göra det

    Röster: 20 10.3%

  • Totala väljare
    195

Reverso

Panerai
Använder ni klockor efter att ni lagt ut dom till salu?

Jag gör det generellt inte, men det har hänt nån enstaka gång, då jag haft klockor som legat osålda länge, att jag plockat fram dem ur bankfacket för att "lufta" av dom lite grand någon dag eller två, ta några nya bilder, testa i timegrapher osv.

Hur gör ni?

Vi kör en anonym poll
 

MARTINOV

Cartier
Nä, känns inte så schysst när det kan uppkomma nya repor, hairlines osv. Objekt som ligger ute på marknaden får ligga och vila.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Nej. Har dock skett vid något enstaka tillfälle för att testa om jag vill behålla trots allt. Då har klockan bara burits i hemmet framför tv:n för att garantera att det inte tillförts ens någon hairline.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Lite OT kanske, men hur gör ni när ni ska sälja bilen?
Tvätta, fota och sen låsa in i garaget?? Risk att miltal inte överensstämmer med annonsen. :)
Nja men en bil är väl man generellt man mer beroende av en klocka. Samt de flesta klocksnackare har förmodligen andra klockor att använda än just den som ska säljas
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite OT kanske, men hur gör ni när ni ska sälja bilen?
Tvätta, fota och sen låsa in i garaget?? Risk att miltal inte överensstämmer med annonsen. :)
Ja det var lite off topic, men visst tvättar man och städar bilen för foton till annonsen. Sedan använder man den fram tills man kommit överens om en träff med köparen, då gör man en ny tvätt och städning om nödvändigt. Jag har aldrig sålt en skitig bil, och då har jag väl sålt runt 25st
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Lite OT kanske, men hur gör ni när ni ska sälja bilen?
Tvätta, fota och sen låsa in i garaget?? Risk att miltal inte överensstämmer med annonsen. :)

Nja men en bil är väl man generellt man mer beroende av en klocka. Samt de flesta klocksnackare har förmodligen andra klockor att använda än just den som ska säljas

Ja det var lite off topic, men visst tvättar man och städar bilen för foton till annonsen. Sedan använder man den fram tills man kommit överens om en träff med köparen, då gör man en ny tvätt och städning om nödvändigt. Jag har aldrig sålt en skitig bil, och då har jag väl sålt runt 25st

Det er jo inte alle som har flere klokker og har mulighet til å bruke en annen under tiden heller.
Når jeg solgte min förste ”riktiga” klokke var det den eneste klokken jeg ägde og den ble derfor använd under tiden. Samme dag som jeg sålde den åkte jeg og hämtade ut en ny klokke i butik.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det er jo inte alle som har flere klokker og har mulighet til å bruke en annen under tiden heller.
Når jeg solgte min förste ”riktiga” klokke var det den eneste klokken jeg ägde og den ble derfor använd under tiden. Samme dag som jeg sålde den åkte jeg og hämtade ut en ny klokke i butik.
Fast man måste ju inte bära klocka. Det finns ju mobiler. Om jag skall sälja något som jag inte måste använda fram tills affären är klar lägger jag naturligtvis undan det.
 

Omega87

Rolex
Absolut inte! Kan ta fram den och kolla på den för nöjes skull men använder den inte. Har varit med om att en snubbe använde klockan efter vi ingått avtal om köp och hade även på den när vi träffades. Kändes så där kul... Snubben var dock supertrevlig och klockan var enligt beskrivning och bilder.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Absolut inte! Kan ta fram den och kolla på den för nöjes skull men använder den inte. Har varit med om att en snubbe använde klockan efter vi ingått avtal om köp och hade även på den när vi träffades. Kändes så där kul... Snubben var dock supertrevlig och klockan var enligt beskrivning och bilder.
Är nog rätt många som tar på sig klockan. Säkrare så.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Inget jag har funderat över men efter ha läst denna tråd kommer klockan få ligga om den är till salu.
Skulle aldrig ha den på mig efter att ett avtal är slutet.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Eftersom jag säljer klockor jag är mentalt färdig med, finns det inget sug efter att använda dem.
Sen tycker jag också att det känns fel att använda dem efter annons lagts ut eftersom skicket ju är färskvara. Och att köpa en klocka som sitter på säljarens arm känns... sådär. Så rent och fräscht som möjligt vill man ju ha.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Nix!. Bilderna presenterar det aktuella skicket och då tycker jag inga hairlines/repor, märken, dings ska läggas till innan det når köparen. Det är lågvatten.
Hur noga köparen är när det når handen vet man aldrig exakt och därför är det dumt och chansa på att använda klockan. Varför ägna sig åt gnäll?. Vid användning kan man dessutom t.ex. tappa sin mekaniska klocka(t.ex. på en matta utan att det blev ett märke/hairline och okulärt tycka den går fint och sedan skicka) eller utsätta den för ett rejält magnetfält utan att tänka på det.
 
Senast ändrad:

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Nix. Till och med när jag börjar luta åt att kanske sälja stannat den i lådan till dess jag bestämmer mig för motsatsen...
 

Buffi

Panerai
Jag gör det inte, men jag hade inte tyckt att det hade varit konstigt om någon som säljer gör det.

Då gäller det ju dock att man verkligen ser till att bilder representerar verkligheten sen.

När jag säljer klockor så är det dock mest för att jag aldrig har på mig den längre, och då blir det ganska naturligt att den inte åker på handleden igen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nej, tror inte jag har gjort det. Inte ens vid F2F-försäljning där vi mötts på mitt jobb. Lite av en principsak, iaf om klockan är rätt ny. Har flera gånger sett klockor till salu i vad gör din klocka och liknande trådar och är lite frågande till det.
 
Topp