• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Användning av klockan samt lite ströfrågor

dream_theater_

Basic
2-Faktor
Hej på er!

Ny på forumet sedan ett par dagar. Satt och slösurfade och rätt som det var såg jag en klocka jag ville köpa. Jag fick lov att registrera mig och någon timme senare så köpte jag min första riktiga klocka. En Omega Seamaster Aqua Terra. Spontant och bra, som livet i allmänhet. Klockan har redan hamnat på handleden, och tickar stadigt på.

NU börjar frågorna dyka upp i skallen, och istället för att rikta alla mot säljaren, så startar jag en tråd. För mig har klocka egentligen bara varit något som visar tiden, och det fungerade mobilen bra till. Av någon anledning började jag titta runt lite på nätet, och Aquan var en modell som jag fastnade för, och det var nog därför jag slog till så fort när den låg i köp- och säljdelen på forumet. En annan stadig bit är Rolex Submariner, men det får bli lite senare om det faktiskt visar sig att jag gillar att ha en tidsvisare på armen. Den där med guld och blått på. Fi fan.

Till första frågan! Hur försiktig ska jag vara med klockan? Vad skapar swurls, durls och allt vad det heter i form av permanenta skador? Kan jag ha den när jag duschar? Ska jag ha den när min nyfikna ettåriga son river loss på klockan? Kan de där sylvassa små mördarnaglarna skada mitt nya ur? Ska jag diska med min klocka?

Klockan är tydligen köpt av första köparen i september 2016. Vad innebär det för mig? När springer jag till urmakaren och ber om en service?

NATO-band är fett, tycker jag. Ett schysst band på någon random sida kostar ju inte mer än ett par hundralappar. Tänk grå/svart á Bond. Då blir det givetvis fler frågor. Ska det vara ett originalband? Ett IDENTISKT (läs typ likadant) band från Omega kostar typ tre tusen. För lite tyg.

Vilket för mig in till nästa punkt. Är alla Omegas produkter så vansinnigt överprisade?

Ska jag köpa verktyg för att byta länk mot NATO-band? Är det en go känsla att kunna byta själv?

Go easy on me.

Kristoffer

Härligt inlägg!
Välkommen till en hobby som kommer kosta dig hela skjortan och en väl vald bit av brallan!
Lite smått och gott i infoväg:
Klocka vs barnnaglar: 1-0
Klocka vs dusch: 2-0
Klocka vs diskvatten: 2-1

Att den är köpt förra året innebär garanti. Håll koll på tillbehör och framför allt certifikatet. Med det i handen hjälper en Omega ÅF dig glatt i fyra år (har jag för mig) från inköpet, om du mot förmodan skulle behöva åberopa någon form av garantiåtgärd. Klockan kommer troligtvis inte behöva service på ännu en handfull år.

Överprisade klockor och tillbehör? Välkommen till klockornas glada värld!

Njut och börja spara till nästa!

Det är väl kur att det finns ärrade norrlänningar på forumet som knäcker björnskallar och dödar kommunister med klockan på. Tråden du klistrade visar väl inte mer än åtta sidor raljerande från medlemmar som tycker att folk är mesar som inte vill skada klockan.

Jag vet att det inte är en Patek, och jag är inte orolig över några livstecken på klockan, men däremot är det bra att veta vad som skapar slitaget.

Hej på er!

Ny på forumet sedan ett par dagar. Satt och slösurfade och rätt som det var såg jag en klocka jag ville köpa. Jag fick lov att registrera mig och någon timme senare så köpte jag min första riktiga klocka. En Omega Seamaster Aqua Terra. Spontant och bra, som livet i allmänhet. Klockan har redan hamnat på handleden, och tickar stadigt på.

NU börjar frågorna dyka upp i skallen, och istället för att rikta alla mot säljaren, så startar jag en tråd. För mig har klocka egentligen bara varit något som visar tiden, och det fungerade mobilen bra till. Av någon anledning började jag titta runt lite på nätet, och Aquan var en modell som jag fastnade för, och det var nog därför jag slog till så fort när den låg i köp- och säljdelen på forumet. En annan stadig bit är Rolex Submariner, men det får bli lite senare om det faktiskt visar sig att jag gillar att ha en tidsvisare på armen. Den där med guld och blått på. Fi fan.

Till första frågan! Hur försiktig ska jag vara med klockan? Vad skapar swurls, durls och allt vad det heter i form av permanenta skador? Kan jag ha den när jag duschar? Ska jag ha den när min nyfikna ettåriga son river loss på klockan? Kan de där sylvassa små mördarnaglarna skada mitt nya ur? Ska jag diska med min klocka?

Klockan är tydligen köpt av första köparen i september 2016. Vad innebär det för mig? När springer jag till urmakaren och ber om en service?

NATO-band är fett, tycker jag. Ett schysst band på någon random sida kostar ju inte mer än ett par hundralappar. Tänk grå/svart á Bond. Då blir det givetvis fler frågor. Ska det vara ett originalband? Ett IDENTISKT (läs typ likadant) band från Omega kostar typ tre tusen. För lite tyg.

Vilket för mig in till nästa punkt. Är alla Omegas produkter så vansinnigt överprisade?

Ska jag köpa verktyg för att byta länk mot NATO-band? Är det en go känsla att kunna byta själv?

Go easy on me.

Kristoffer
Nejdå, köp lite olika natoband i glada färger du tycker om, phenix naton brukar vara populära och ska hålla hög kvalité för ett par hundralappar.

http://www.monkeyswag.com/straps/nato-mod-phoenix

Verktyg för att byta band köper du enklast på k&s här på forumet.

https://klocksnack.se/threads/bergeon-6767-s-f-bandverktyg-nu-med-options.80308/

Välkommen in i galenskapen :)

Härligt inlägg!
Välkommen till en hobby som kommer kosta dig hela skjortan och en väl vald bit av brallan!
Lite smått och gott i infoväg:
Klocka vs barnnaglar: 1-0
Klocka vs dusch: 2-0
Klocka vs diskvatten: 2-1

Att den är köpt förra året innebär garanti. Håll koll på tillbehör och framför allt certifikatet. Med det i handen hjälper en Omega ÅF dig glatt i fyra år (har jag för mig) från inköpet, om du mot förmodan skulle behöva åberopa någon form av garantiåtgärd. Klockan kommer troligtvis inte behöva service på ännu en handfull år.

Överprisade klockor och tillbehör? Välkommen till klockornas glada värld!

Njut och börja spara till nästa!

Hej och tack!

Jag är nästan rädd för att det kan bli så, men det är en kul grej att slänga pengar på! Tanken är väl kanske inte heller att jag ska tradea runt klockor, utan har jag köpt en så får den snällt stanna. Det gör ju inte ont att ha några att rotera mellan. Tack så mycket för svaren angående slitagen. Det kommer säkert fler dumma frågor från mig ;)

Tre tusen är väl i och för sig inte en förmögenhet om ställer det i jämförelse med vad klockan kostade.

Vill du vara lite rädd om klockan tar du av dig den när du på förhand inser att du kan drämma i den i nåt hårt. T ex när du stoppar ner armarna i motorn på din bil. När du mekar med gräsklipparen osv.
Passa dig för dörrposter. Du kommer förr eller senare att drämma i dörrkarmen, vilket kommer att ge märken, när karmen är i metall. Ta för vana att vila armen på rumpan när du passerar så undviker du många törnar.
Helt enkelt, lär dig tänka någon sekund innan, eller vänj dig vid att märkena kommer att öka i mängd och omfattning.

Vill du vara lite rädd om klockan tar du av dig den när du på förhand inser att du kan drämma i den i nåt hårt. T ex när du stoppar ner armarna i motorn på din bil. När du mekar med gräsklipparen osv.
Passa dig för dörrposter. Du kommer förr eller senare att drämma i dörrkarmen, vilket kommer att ge märken, när karmen är i metall. Ta för vana att vila armen på rumpan när du passerar så undviker du många törnar.
Helt enkelt, lär dig tänka någon sekund innan, eller vänj dig vid att märkena kommer att öka i mängd och omfattning.

Det där är inte allt för tunga krav, det lär jag fixa. Tänka måste jag lära mig bara.
Tack!

Du kan ju trycktesta den varje vår för att se om den håller tätt inför badsäsongen. Det sägs att tvålrester, saltvatten, klor och svett är dåligt för packningarna och länken på lång sikt så skölj av den i ljummet vatten nån gång ibland. Annars ska den nog klara allt som din arm klarar.

Kan inte hålla mig:banghead:
Spelar det nån roll vems rumpa man vilar armen på?
#handhjärta

Och, om du aldrig tar av dig klockan, köp en billig ultraljudstvätt och släng länken i den en gång per år.
Särskilt om du duschar med klockan (vilket inte gör den renare inuti länken, trust me).

226C0675-84A6-45F0-8CFE-924B38178CB2.jpeg

.
Hehe man blir som en ninja tillslut med vänsterhanden! Kör en variant av Willow Leaf Palm bakom/intill ryggen/låret inuativt ;)

Tillbaka
Topp