• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Equation of time

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Hittade nyss det här klippet på tuben. AP Equation of time, oerhört vackert beskrivet hur komplikationerna fungerar och vilket fantastiskt hantverk som ligger bakom och inte minst matematiska beräkningar för att skapa ett underverk! Kanske har klippet cirkulerat på forumet tidigare men med så mycket nya medlemmar så finns det säkert många so. I så fall ser det för första gången.


Vilken är det mest komplicerade klockan finns eller har funnits hör på forumet?

Jag vet inte om jag, efter att ha sett den här video kommer kunna leva med enbart datumkomplikation i en klocka:D
 
Equation of Time är egentligen en Grand Complication (De fyra andra är Tourbillon, Evighetskalender, Split Sekund Kronograf samt repetition av olika slag, minut, kvart, 10-min etc.) men räknas av någon anledning till denna grupp!
Endast ett fåtal företag har skapat en sådan komplikation, AP och VC är de mest kända av dessa, Patek har dock i min vetskap inte tillverkat en sådan, iallafall i modern historia!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Equation of Time är egentligen en Grand Complication (De fyra andra är Tourbillon, Evighetskalender, Split Sekund Kronograf samt repetition av olika slag, minut, kvart, 10-min etc.) men räknas av någon anledning till denna grupp!
Endast ett fåtal företag har skapat en sådan komplikation, AP och VC är de mest kända av dessa, Patek har dock i min vetskap inte tillverkat en sådan, iallafall i modern historia!

Finns ju helt klart mycket nörda ner sig i, tycker klippet förklara på ett tydligt sätt hur komponenterna fungerar för exempelvis evighetskalender. Ett liknande med split sekund skulle vara kul att se! :)
 

Ryttaren

Rolex
Mycket bra video! Förklarar väldigt pedagogiskt olika komplikationer som man funderat på hur de får till. Tack för länken!
 

Oew

Rolex
Equation of Time är egentligen en Grand Complication (De fyra andra är Tourbillon, Evighetskalender, Split Sekund Kronograf samt repetition av olika slag, minut, kvart, 10-min etc.) men räknas av någon anledning till denna grupp!
Endast ett fåtal företag har skapat en sådan komplikation, AP och VC är de mest kända av dessa, Patek har dock i min vetskap inte tillverkat en sådan, iallafall i modern historia!
Om jag inte minns fel har både patek 5002 och 6002 equation of time
 
Om jag inte minns fel har både patek 5002 och 6002 equation of time
6002 har det inte men 5002 tror jag kan stämma har något sådant latjo

Som @Gold säger så har inte 6002, och inte heller 5002 men jag kan förstå din förvirring då båda dessa har många komplicerade funktioner. 5002 har Sideareal Time, men en komplett mån-och-stjärnkarta på baksidan, men detta är dock inte en Equation of Time funktion! :)
 

Oew

Rolex

Många luddiga funktioner när man börjar kolla på de sakerna, Sideareal Time, Equation of Time, Fondroyante (Onödigaste av allt typ.) Planetaerium etc.
Ballaste funktionen av alla är en Split enligt mig, fast det som absolut skulle toppa min lista skulle vara en Regatta-Rattrapante! (Splitsekund kronograf som räknar ner istället för upp!) ;)
 

Oew

Rolex
Många luddiga funktioner när man börjar kolla på de sakerna, Sideareal Time, Equation of Time, Fondroyante (Onödigaste av allt typ.) Planetaerium etc.
Ballaste funktionen av alla är en Split enligt mig, fast det som absolut skulle toppa min lista skulle vara en Regatta-Rattrapante! (Splitsekund kronograf som räknar ner istället för upp!) ;)
Och inger gör split bättre än Patek!
 
Topp