• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP och service

4cie

Rolex
2-Faktor
Halloj,

Slösurfade lite på Blocket och hittade denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Audemars_Piguet_Royal_Oak_Offshore_47613597.htm?ca=11&w=3

Klockan är såld 2007 och servad 2012 för 27900:- (!!!)
Hur i hela världen är det möjligt? Går en service på en AP verkligen på så mycket pengar?
Jag hade hört ryktas om att AP var dyra i service och Nymans indikerar runt 10-11k för en service, men 27900:-?!

Ni som har AP (och faktiskt servar dem ;) ), vad brukar servicen gå på?

Mitt sug efter en 15300 mattas ju av en hel del kan jag ju säga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är en krono som är lite dyrare än vanliga basverken. Låt säga att standardservice kostar kring 12-13. Sen har han säkert polerat den vilket kostart minst 5 till. Var något tvunget att bytas så räntar det fort på. Kan tänka mig att han också köpt ett band eller liknande vilket kostar lite till.

Min 15300 tog Nymans 7900kr för att serva. Det var en 2005:a tror jag och servicen gjorde jag i december tror jag.
 

POO

Panerai
Vill minnas att en av danskarna som hänger mycket i ks nyss hade en RO full salu, inte en chrono, som var servad för en liknande summa.
Måste förta lite av glädjen med klockan om man måste lägga 30k på den vart femte år...
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det är en krono som är lite dyrare än vanliga basverken. Låt säga att standardservice kostar kring 12-13. Sen har han säkert polerat den vilket kostart minst 5 till. Var något tvunget att bytas så räntar det fort på. Kan tänka mig att han också köpt ett band eller liknande vilket kostar lite till.

Min 15300 tog Nymans 7900kr för att serva. Det var en 2005:a tror jag och servicen gjorde jag i december tror jag.



7900 låter mer överkomligt. Gjordes det även en polering på din klocka?
Hur lång tid efter inlämning fick du tillbaka den?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För att det är ett sabla bluffmärke.... Först blir man schacklad när man köper junket.... Sedan idiotförklarad när man ska serva den.... Min åsikt i alla fall....men än är inte den sista guldfisken född.... tur för AP!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För att det är ett sabla bluffmärke.... Först blir man schacklad när man köper junket.... Sedan idiotförklarad när man ska servad den.... Min åsikt i alla fall....men än är inte den sista guldfisken född.... tur för AP!!
Är Ur&Penn så mycket billigare när man ska serva sin Hubblå? Tvivlar att de är så mycket billigare. Ens på ETA-verken.. ;)
 

Bodén

Panerai
Herregud. Ingen klocka för undertecknad. Inköpspriset är en sak, men att behöva fixa den för närmare 30000 efter några år? Nog för att jag är en klockidiot som ofta blundar för det rationella, men det är på toook för dyrt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Dyrt med service, Omega ville ju ha 48tkr för min guld Speedy HAHA :) ....


Var det något fel på den?
Även om man skulle byta urverk i den så kostar ju inte ens urverket 48tkr. Samma om man skulle byta krona och tryckknappar, de få grammen guld når inte ändå upp till 48k.
 

Målarn

The Steak
Ny guldboett (hade fått en smäll och klockan fungera ej rätt då) + guldlänk + tryckknappar + service :)!! Utanpå som en helt ny klocka.
Fick rabatt och betalade bara 12600kr om jag minns rätt (Tack Eriksons Urhandel)
 

DrDre

Patek
Royal Oak är ju en fantastisk klocka och jag gick och funderade på en ett tag (en vanlig, inte off shore). Fantastisk design och en klocka man kan använda till det mesta, lite som en "lyx date-just". Men de där servicekostnaderna är ju rent löjliga och enormt avtändande. Det handlar väl inte så mycket om pengarna som sådana, utan mer en känsla av förnedring, ungefär som att bli ordentligt lurad. Av ren självrespekt så lade jag ner ideerna.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det är väl lite så med AP att de tar så mycket betalt i drift för att de kan. Man ser ju bra många fler Rolex eller Omega på folks handleder än en AP.
Kanske en dålig jämförelse men om en Ferrari bara hade varit dyr i inköp och kostat som en Volvo i drift så hade väl var och varannan människa haft en på uppfarten. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vet inte om jag tycker det är så hemskt. Jämför hantverket med Rolex så betalar jag utan problem lite extra för servicen vart 6-7 år. 7900 i grundservice för en 15300 mot låt säga 5k för en Rolex. Den kostar mao ungefär 500 pix mer per år att äga. Tro mig att den är mer än 500kr roligare än rollen.

Vad tror ni Patek och Vacheron kostar servicemässigt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte om jag tycker det är så hemskt. Jämför hantverket med Rolex så betalar jag utan problem lite extra för servicen vart 6-7 år. 7900 i grundservice för en 15300 mot låt säga 5k för en Rolex. Den kostar mao ungefär 500 pix mer per år att äga. Tro mig att den är mer än 500kr roligare än rollen.

Vad tror ni Patek och Vacheron kostar servicemässigt?
Sant, men har samtidigt fått känslan av att APs delar är bra mycket dyrare? Känns som man ofta hamnar närmare grundserviceprisnivån med Rolex än AP? Om det sedan även beror på att APs verk är ömtåligare eller om de är mer nitiska vet jag ej.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sant, men har samtidigt fått känslan av att APs delar är bra mycket dyrare? Känns som man ofta hamnar närmare grundserviceprisnivån med Rolex än AP? Om det sedan även beror på att APs verk är ömtåligare eller om de är mer nitiska vet jag ej.
Jag kan bara säga av egen erfarenhet och då var det en 7 år gammal Royal Oak där kronan till slut hoppade lös när jag skulle ställa tiden. Man läser självklart skräckexempel och din bror vet väl också hur det kan gå. Frågan är hur vanligt de dyra servicarna är? Nu kostar självklart ett premiummärke som AP betydligt mer än Rolex, Omega mm men köper man klockor med listpris på 100k+ för instegsmodeller så får man nog leva med risken att det kostar mer när det ska servas.

Säljer man 3-4 svenssondinkor för att köpa en dyr AP/Patek så får man nog vara inställd på att ev betala service för motsvarande 3-4 klockor under samma serviceintervall. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vet inte om jag tycker det är så hemskt. Jämför hantverket med Rolex så betalar jag utan problem lite extra för servicen vart 6-7 år.

Exakt vad är så mycket bättre än Rolex? Graveringarna och dekoreringarna? Jag tror inte en sekund på att verken ens i närheten är lika tåliga och långlivade som Rolex verk. Går de mer exakt? Men visst, vill man köpa in sig på en hype så.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Exakt vad är så mycket bättre än Rolex? Graveringarna och dekoreringarna? Jag tror inte en sekund på att verken ens i närheten är lika tåliga och långlivade som Rolex verk. Går de mer exakt? Men visst, vill man köpa in sig på en hype så.
Ja, hantverket är på en helt annan nivå. Upp till var och en att välja vad man vill betala för. Är tidhållning och hållbarhet av verket viktigt så tror jag att det finns bättre alternativ än Rolex också. Tex en billig kvarts från något fräckt modehus.
 
Topp