• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP stämmer skiten ur Tommy Hilfiger och Movado

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
According to court documents filed this past tuesday, Audemars Piguet is in the early phases of legal action against Tommy Hilfiger, and its licensee for watches, the Movado Group. The claim says that Tommy's Eton watch "creates a likelihood of confusion such that the purchasing public is likely to believe [they are] authentic Audemars Piguet Royal Oak watches." Or, essentially, the Eton looks too much like a Royal Oak Offshore.

Screen%20Shot%202013-08-25%20at%203.10.28%20PM.png


http://www.hodinkee.com/blog/audemars-piguet-sues-tommy-hilfiger-and-movado-for

Frågeställning och diskussion:

Är detta rättfärdigat och har verkligen Audemars Piguet tillräckligt med kött på benen för att ta sig an detta i en rättstvist?
 

JayJay

Rolex
Frågeställning och diskussion:

Är detta rättfärdigat och har verkligen Audemars Piguet tillräckligt med kött på benen för att ta sig an detta i en rättstvist?

Jag är inte allt för hemma på juridik men jag antar att AP inte kommer vinna detta. Kanske inte är syftet heller, utan snarare att man vill sända en signal? Gör dom rätt? Ja absolut! Det är ju tveklöst deras design i grund och botten. Ska bli intressant att läsa svar från ngn som faktiskt har lite juridiskt kunnande.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
...och Elton John skall stämma AP som snott designen från dennes glasögon på 70-talet , någon fartygstillverkare kanske åckså hakar på...:D

Fånigt, designen är ju rena lekskolan...
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Vet inte hur det fungerar i designvärlden men i musikvärlden finns det plagiatlagar som styr. Skulle kännas lite sunkigt och gå omkring med en sån däringa. Pinsamt när någon klockkännare utbrister "Wow en AP" och sen tittar på en som en potientiell djurplågare.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vet inte hur det fungerar i designvärlden men i musikvärlden finns det plagiatlagar som styr. Skulle kännas lite sunkigt och gå omkring med en sån däringa. Pinsamt när någon klockkännare utbrister "Wow en AP" och sen tittar på en som en potientiell djurplågare.

Visst håller med, men klockvärlden kryllar ju av än mer snarlika s k homage på riktiga mästerverk så den risken är det många som tar...;)
 

max

Dancing Queen
Jag är inte allt för hemma på juridik men jag antar att AP inte kommer vinna detta.

De vann väl mot davosa så den vinsten borde de väl ha i ryggen iaf? Davosa gjorde iof bara en minimal ändring och var sedan på banan igen men en vinst i rättegång borde väl inte vara helt omöjlig.
davosa_titan.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Intressant. Vad används de kronografplacerade knapparna till? Att justera veckodag och datum? Och vilken nytta har man av tachymetern? För övrigt ett uppenbart plagiat. Enligt min mening.

A
 

JayJay

Rolex
De vann väl mot davosa så den vinsten borde de väl ha i ryggen iaf? Davosa gjorde iof bara en minimal ändring och var sedan på banan igen men en vinst i rättegång borde väl inte vara helt omöjlig.
Där ser man. Trodde det var bökigare än så i rättstvister. Davosan är ju en långt ifrån lika uppenbar designstöld.
 

Ricrob

Patek
Tycker de gör helt rätt! Har inget emot "mode-klockor" och de som använder de men så här lätt ska det inte vara att designa en klocka..
 
Topp