• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

App för att mäta avvikelse

GöranH

Basic
Eftersom jag häromdagen fick min nya fina Seamaster Planet Ocean 39.5 vill jag se hur den avviker tidsmässigt per dygn. Vad finns det för bra och smarta appar för detta? Googlade och hittade trådar på KS från 2011 och 2013, och tänker att det måste hänt mycket på appfronten sedan dess.

Det har inte hänt mycket, fortfarande lika kassa Twixt som regerar. Det bästa är fortfarande att ladda hem en atomursapp.

På iPhone har jag provat lite olika som försöker vara "smarta" och använda mikrofonen. Har aldrig fått en sån att funka ordentligt. Det verkar som om mobilmikrofonerna helt enkelt inte är anpassade för sånt, så det är extremt svårt att trimma in dem och få dem att ta upp rätt ljud. (Kräver väldigt tyst omgivning i alla fall.)

Så jag använder WatchTracker, där man själv måste "klicka". I princip gör den det man skulle göra om man gjorde det helt "för hand" med referensur, papper och penna, men den sköter all bokföring och räknearbete, och håller reda på alla klockor. (Funkar dock dåligt för klockor utan sekundvisare.)

För att få grafer och amplitud i olika positioner har jag en riktig time grapher (en Weishi 1000).

Senast ändrad:
På iPhone har jag provat lite olika som försöker vara "smarta" och använda mikrofonen. Har aldrig fått en sån att funka ordentligt. Det verkar som om mobilmikrofonerna helt enkelt inte är anpassade för sånt, så det är extremt svårt att trimma in dem och få dem att ta upp rätt ljud. (Kräver väldigt tyst omgivning i alla fall.)

Så jag använder WatchTracker, där man själv måste "klicka". I princip gör den det man skulle göra om man gjorde det helt "för hand" med referensur, papper och penna, men den sköter all bokföring och räknearbete, och håller reda på alla klockor. (Funkar dock dåligt för klockor utan sekundvisare.)

För att få grafer och amplitud i olika positioner har jag en riktig time grapher (en Wieshi 1000).
Använder samma. Den synkar mot atomur också.

Eftersom jag häromdagen fick min nya fina Seamaster Planet Ocean 39.5 vill jag se hur den avviker tidsmässigt per dygn. Vad finns det för bra och smarta appar för detta? Googlade och hittade trådar på KS från 2011 och 2013, och tänker att det måste hänt mycket på appfronten sedan dess.
Nu har du ju fått lite tips så jag har inget nytt att tillföra :) Men visst är det lite roligt ändå, att du köpt en mekanisk klocka med teknik som i princip är 100år gammal men vill ha den senaste tekniska utrustningen för att kontrollera den ;)

Mäter de rätt då? Var och en har ju ett individuellt användningsmönster. När jag gått till urmakarn hon lagt den på timegraphern och justerat efter det så har det inte blivit bra. När jag ställt den mot t ex textTV och sedan kollat efter en vecka och gått in till urmakaren och talat om hur mycket det +- per dag och de justerat därefter har utfallet blivit mkt bättre.

Jag mäter manuellt mot Hodinkees app som jag tycker funkar bra oavsett vart i världen jag är.

Bilagor

• 69FE651E-9031-4047-B94D-9F7A197B079D.jpeg
    69FE651E-9031-4047-B94D-9F7A197B079D.jpeg
    83.4 KB · Visningar: 15
Har provat de flesta för iOS och även några till Android. Jag säger Watch Tracker för iPhone/iPad och WatchCheck för Android.

Har även provat en del appar där man använder sig utav headset-mikrofonen men jag har inte fått det att fungera riktigt. Behövs nog ett knäpptyst rum och att man mäter med boetten öppen. Den appen jag lyckats bäst med här är Watch Tuner Timegrapher, kostar dock 159:- vilket är i överkant, bättre o lägga dom slantarna till en riktig timegrapher tycker jag.

Finns även en del alternativ till PC som också använder sig av samma metod.
TG Open Source Timegrapher
Watch-O-Scope

Passa bara så du inte magnetiserar klockan med mobilen eller hörlurarna som hänger runt mikrofonen.

Vill återuppta denna fråga.

Jag letar efter en bra app för iPhone, som kan (någorlunda exakt) mäta beatrate, beaterror samt tidsavvikelse.
Några förslag?

Vill återuppta denna fråga.

Jag letar efter en bra app för iPhone, som kan (någorlunda exakt) mäta beatrate, beaterror samt tidsavvikelse.
Några förslag?
Jag tror att de senaste 10-15 inläggen i den här tråden talar för sig själv. Jag tvivlar på att det har dykt upp något bättre sedan dess. Mobilen är helt enkelt inte speciellt bra på att göra detta. Vill man verkligen göra diagnostik får man kosta på en riktig timegrapher (eller låna en), eller be en urmakare göra det. För att bara mäta hur den håller tiden funkar WatchTracker och liknande bättre (eller papper och penna).

Jag tror att de senaste 10-15 inläggen i den här tråden talar för sig själv. Jag tvivlar på att det har dykt upp något bättre sedan dess. Mobilen är helt enkelt inte speciellt bra på att göra detta. Vill man verkligen göra diagnostik får man kosta på en riktig timegrapher (eller låna en), eller be en urmakare göra det. För att bara mäta hur den håller tiden funkar WatchTracker och liknande bättre (eller papper och penna).
Tack för ditt svar:)

Tillbaka
Topp