• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

App för att mäta precision?

fredtiger

Cartier
Om jag inte helt missminner mig så har jag läst något inlägg om appar för att mäta precision i klockor? Antingen har jag druckit en whiskey för mycket, eller så är det min begränsade kreativitet som hämmar mitt tänkande. Här gäller ett exkluderande eller, dvs. en och endast en utan utsagorna kan vara sann eftersom alltför mycket whiskey skulle öppna de kreativa portarna på vid gavel... :rolleyes:

Nu till frågan; hur i allsin dar kan en sådan app tillföra något av värde? Att stämma av klockan mot mobiltelefonen som hämtar tiden från nätoperatören måste väl vara fullt tillräckligt (eller vilken tillförlitlig tidkälla som helst)! Vad är jag missat? :banghead:

Sitter med en nyservad klocka på armen som än så länge verkar hålla tiden bra, men en djup oro gnager inombords...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man vill ju VETA EXAKT, inte utgå ifrån att mobilen går rätt. Jag använder appen Emerald time. Den synkar mot flera atomur.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Appen twixt funkar väl bra tycker jag. Fota klockan, appen mäter tiden för fotot mot atomur. Vänta ett dygn, fota klockan igen och simsalabim så får man ett värde.
 

_z_

Omega
Ledsen men tiden kommer aldrig bli exakt på en hemsida pga svarstider och uppdateringsfrekvens. Öppna i fler fönster så kan du se att de ofta diffar på +-3sek.
Använder en app som går mot atomur och klockan jag kollat nu sen jag köpte den för lite över en månad sen ligger konstant på +3/dygn så jag litar nog på min mobil trots svarstider & dylikt.

Annorlunda med datorn då eller?

SGS3 via Tapatalk.
 

_z_

Omega
Nu till frågan; hur i allsin dar kan en sådan app tillföra något av värde? Att stämma av klockan mot mobiltelefonen som hämtar tiden från nätoperatören måste väl vara fullt tillräckligt ...

Lita aldrig på nätoperatören! Kan diffa några sekunder hit & dit per dygn för dom som sköter det och nån minut för vissa.

Skaffa en app som tar emot från atomur och jämför eller ring fröken ur, henne kan man lita på ;)

SGS3 via Tapatalk.
 

calzone

Vacheron
Använder en app som går mot atomur och klockan jag kollat nu sen jag köpte den för lite över en månad sen ligger konstant på +3/dygn så jag litar nog på min mobil trots svarstider & dylikt.

Annorlunda med datorn då eller?

SGS3 via Tapatalk.

vilken app andvänder du ?
 

Camo00

Patek
Bara jag som ringer fröken Ur?? Exakt tid varje gång och lite semi-erotisk mänsklig kontakt samtidigt... :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Har testat twixt. Funkar rätt bra, kruxet är att hålla tungan rätt i munnen när man ställer in sista sekundvisaren och kompensera för att msn inte hållit kameran 100 % rätt (vilket är omöjligt). Tiden specas i sekundläget och det är bara att jämföra med bilden.

Värt pengarna? Nja, kanske.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Det var därför jag skrev "Om man skall mäta exaktheten vill jag göra det över flera dar" :)
Det jag menar är att snittavvikelsen kan skilja sig markant från den faktiska. Är den -40 en dag och +40 nästa så går den i snitt förbannat fint, men i verkligheten förbannat ojämnt och har nog servicebehov...

Det beror givetvis på målsättningen med mätningen också förstås.
 
Topp