• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple TV 4e generation

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Någon som vet när en lansering sker, och om det är stor skillnad mellan 3 och 4 ?

Funderar om man ska vänta eller inte.....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ingen vet förutom Apple. Ryktena säger att det kommer något nytt i höst, men vad och när exakt vet bara Apple. Frågan kring om du ska vänta beror ju på vad du ska ha den till, men den är ju så pass billig att om du behöver den till något nu och det kommer en ny sjukt mycket bättre om två månader så är det inte hela världen... Jag är trogen AppleTV-användare men har ändå rätt svårt att rekommendera den, dess Netflix klient är riktigt bra samt att det är smidigt med Airplay för trådlösa presentationer.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
6-700 spänn? Vänta inte, köp.
Köp sedan den nya varianten, när den väl dyker upp - för ingen vet mer än Apple.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ingen vet förutom Apple. Ryktena säger att det kommer något nytt i höst, men vad och när exakt vet bara Apple. Frågan kring om du ska vänta beror ju på vad du ska ha den till, men den är ju så pass billig att om du behöver den till något nu och det kommer en ny sjukt mycket bättre om två månader så är det inte hela världen... Jag är trogen AppleTV-användare men har ändå rätt svårt att rekommendera den, dess Netflix klient är riktigt bra samt att det är smidigt med Airplay för trådlösa presentationer.

Används nog mest av mina barn. Typ Netflix, viaplay, svtplay, etc. AirPlay är nåt som kommer till nytta tror jag..
Varför har di svårt att rekommendera den?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
http://buyersguide.macrumors.com/#Apple_TV

http://www.macrumors.com/2015/07/30/new-apple-tv-coming-in-september/

"Apple is planning to introduce its long-awaited next-generation Apple TV in September, reports Buzzfeed's John Paczkowski. According to sources familiar with Apple's plans, the new set-top box will be unveiled in September at the same event where Apple will unveil the next-generation iPhone 6s and 6s Plus.

As has been previously rumored, it is said to include an A8 processor, a touch-pad based remote that's "drastically improved" compared to the current version, a new operating system that supports a full App Store, developer APIs, and Siri voice control, and more on-board storage to accommodate apps. Physically, the Apple TV will take on a new, slimmer look."
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Används nog mest av mina barn. Typ Netflix, viaplay, svtplay, etc. AirPlay är nåt som kommer till nytta tror jag..
Varför har di svårt att rekommendera den?
Den har ju rätt många begränsningar som gör att den inte gör saker som folk förväntar sig att den mediaspelare ska göra, framförallt när det kommer till spela upp egenlagrad media. För att spela upp annat material än streamingmateri krävs en dator med itunes för att serva den med material.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Den har ju rätt många begränsningar som gör att den inte gör saker som folk förväntar sig att den mediaspelare ska göra, framförallt när det kommer till spela upp egenlagrad media. För att spela upp annat material än streamingmateri krävs en dator med itunes för att serva den med material.
Eget material är lite som floppydisken. Apple slopade den helt, och det blev ramaskri ...fast vi överlevde och garvar åt det idag. Det egna materialet har vi ju numera i molnet och kan streama direkt till Apple TVn. Det finns funktion för att streama material man har på en dator, men det läggs inte direkt tyngd på det ...för det är inte dit vi är på väg. Färre fysiska enheter hemma, mer i molnet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Eget material är lite som floppydisken. Apple slopade den helt, och det blev ramaskri ...fast vi överlevde och garvar åt det idag. Det egna materialet har vi ju numera i molnet och kan streama direkt till Apple TVn. Det finns funktion för att streama material man har på en dator, men det läggs inte direkt tyngd på det ...för det är inte dit vi är på väg. Färre fysiska enheter hemma, mer i molnet.
Couldn't agree more :) Folk och även tjänster är ju inte riktigt där än. Själv använder jag min AppleTV och är riktigt nöjd, men det är mer än en gång någon ringt och undrat hur man gör för att ladda ned något från piratebay tiill sin appletv.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
http://buyersguide.macrumors.com/#Apple_TV

http://www.macrumors.com/2015/07/30/new-apple-tv-coming-in-september/

"Apple is planning to introduce its long-awaited next-generation Apple TV in September, reports Buzzfeed's John Paczkowski. According to sources familiar with Apple's plans, the new set-top box will be unveiled in September at the same event where Apple will unveil the next-generation iPhone 6s and 6s Plus.

As has been previously rumored, it is said to include an A8 processor, a touch-pad based remote that's "drastically improved" compared to the current version, a new operating system that supports a full App Store, developer APIs, and Siri voice control, and more on-board storage to accommodate apps. Physically, the Apple TV will take on a new, slimmer look."
Får hoppas det händer, tyvärr så har jag nästan slutat hoppas på någon form av smart tv-lösning från Apple. Det har ju varit ett stående rykte i 3-4 år nu att det snart ska komma en AppleTV som ska vara mycket mer kababel än tidigare.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Får hoppas det händer, tyvärr så har jag nästan slutat hoppas på någon form av smart tv-lösning från Apple. Det har ju varit ett stående rykte i 3-4 år nu att det snart ska komma en AppleTV som ska vara mycket mer kababel än tidigare.

Det hade varit najs med en smart-tv från Apple men just tv-apparater blir förlegade mycket snabbare. Kanske därför IKEAs lösning med smarta möbler aldrig riktigt lyft.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det hade varit najs med en smart-tv från Apple men just tv-apparater blir förlegade mycket snabbare. Kanske därför IKEAs lösning med smarta möbler aldrig riktigt lyft.
Ja, verkligen. Jag köpte en Android Philips smartTV från deras 8000-serie, 2014-modell och Philips kommer inte släppa någon systemuppdatering så jag kommer aldrig ens kunna få android 5.0 på den, så den är redan föråldrad trots att den inte ens är ett år gammal.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kör en ATV2 , kolla om du kan hitta en sådan. Kan vara lite svårt och dyrt, den går att jailbreaka(låsa upp) vilket öppnar en hel del nya möjligheter.

Nackdelen med ATV2 är att den bara stödjer upp till 720p. Alternativet kan vara att kolla på en Intel NUC lite beroende på vad du skall göra. Jag kör en sådan med som min "riktiga" mediavisare funkar hur grymt somhelst, men då blir det några tusenlappar dyrare.
 

MrPlow

Rolex
Jag kör både gen 3 och gen 4. Några fördelar med gen 4 är att den har HBO-app, Plex-app, enklare spel och volymfjärrkontroll. (Men HBO och Plex kan man ju streama från iPhonen.) En nackdel är att fjärrkontrollsappen inte funkar till gen 4. Men jag kommer inte byta alla mina gen 3 till gen 4.

En av mina gen 3 finns till salu på OT-tråden :)
 

SSL

Audemars
Ni som har gen 4, är ni nöjda? Bör man uppdatera från 3 till 4 eller vänta? Har det skett några uppdateringar av 4an sen den kom? HBO-app o så låter ju bra men har en ipad som vi streamar HBO från, så inget som får en att byta bara av den anledningen.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Ni som har gen 4, är ni nöjda? Bör man uppdatera från 3 till 4 eller vänta? Har det skett några uppdateringar av 4an sen den kom? HBO-app o så låter ju bra men har en ipad som vi streamar HBO från, så inget som får en att byta bara av den anledningen.
Uppgraderat från gen 3 till 4. Kontrollera volymen på förstärkaren med atv fjärr är grymt. Appar är såklart ett fint tillskott, känns som en helt klart mer kompetent produkt. Gillar att slippa airplaya vissa saker, tex HBO. Det enda jag saknar är förslag på liknande filmer i Netflix-appen vilket fanns i gen 3. Jag kanske missar något?
 
  • Like
Reactions: SSL

David

Bödeln
Ni som har gen 4, är ni nöjda? Bör man uppdatera från 3 till 4 eller vänta? Har det skett några uppdateringar av 4an sen den kom? HBO-app o så låter ju bra men har en ipad som vi streamar HBO från, så inget som får en att byta bara av den anledningen.
Supernöjd, Särskilt nu när Infuse Pro har åtgärdat ljudbuggen som drabbade min receiver. Har inte startat datorn, eller något annat som tidigare varit inkopplat till tv:n, på månader.

Har man eget 4K-material, eller mycket h265-kodat, kan det vara värt att vänta på nästa.

Det har kommit tre eller fyra systemuppdaterigar sedan den släpptes, och jag har på något sätt lurat igång Siri, trots att App Store är inställd på Sverige och SEK.
 
Senast ändrad:

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Uppgraderat från gen 3 till 4. Kontrollera volymen på förstärkaren med atv fjärr är grymt. Appar är såklart ett fint tillskott, känns som en helt klart mer kompetent produkt. Gillar att slippa airplaya vissa saker, tex HBO. Det enda jag saknar är förslag på liknande filmer i Netflix-appen vilket fanns i gen 3. Jag kanske missar något?

De goa är ju att du kan jailbreaka gen 4 och köra Moviebox som slår Netflix med hästlängder, dessutom är alla filmer gratis :rolleyes:
 

JohnDoe

Rolex
Ni som har gen 4, är ni nöjda? Bör man uppdatera från 3 till 4 eller vänta? Har det skett några uppdateringar av 4an sen den kom? HBO-app o så låter ju bra men har en ipad som vi streamar HBO från, så inget som får en att byta bara av den anledningen.
Crossy road :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Supernöjd, Särskilt nu när Infuse Pro har åtgärdat ljudbuggen som drabbade min receiver. Har inte startat datorn, eller något annat som tidigare varit inkopplad till tv:n, på månader.
Kör också Infuse på ATV4 och det är en fröjd jämfört med Plex. Har en seg NAS som inte kan transcoda högupplöst material men det sköter Infuse om :cool:

Största fördelen med ATV4 är tredjepartsapparna! :)
 

Mankebank

Cartier
Kör också Infuse på ATV4 och det är en fröjd jämfört med Plex. Har en seg NAS som inte kan transcoda högupplöst material men det sköter Infuse om :cool:

Största fördelen med ATV4 är tredjepartsapparna! :)
Jag provade gratisversionen av Infuse när jag ATV4 var alldeles ny men det verkar ha hänt en del. Den verkar klart mer lättanvänd än VLC som inte räcker för att ersätta min gamla Boxee Box. Bara en dubbelkoll innan jag köper ytterligare en videoapp, upplever du att Infuse klarar alla format och att ATV4 klarar att transkoda allt högupplöst material?
 

David

Bödeln
Bara en dubbelkoll innan jag köper ytterligare en videoapp, upplever du att Infuse klarar alla format och att ATV4 klarar att transkoda allt högupplöst material?

Det enda den inte fixat hittills är x265/HEVC-kodade scener med mycket rörelse. Har inget 4k-material, så det vet jag ingenting om.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag provade gratisversionen av Infuse när jag ATV4 var alldeles ny men det verkar ha hänt en del. Den verkar klart mer lättanvänd än VLC som inte räcker för att ersätta min gamla Boxee Box. Bara en dubbelkoll innan jag köper ytterligare en videoapp, upplever du att Infuse klarar alla format och att ATV4 klarar att transkoda allt högupplöst material?
Allt som jag vill titta på har funkat utan problem. Ser mest H.264 och max 1080p.
 

Hipshot

Omega
Stora grejen med ATV4 är tredejpartsapparna. Min ATV4 kör nästan enbart Plex-appen mot min Plexserver (mjukvara) som streamar all media hemma. Har även Plex-klient i Samsungs TV, i PS4an och alla bärbara saker såsom dator mobiler mm. Mycket trevligt och enkelt för familjen att kunna komma åt allt material från alla skärmar.
 

Mankebank

Cartier
NAS:ar är ofta för klena för att transkoda video och för mig är det inget alternativ att starta en dator för att se på film. Å andra sidan ser vi mest på strömmat material.
 

Mankebank

Cartier
Tack för tipset om Infuse. Mycket bättre än VLC och värd varenda krona, i synnerhet som proversionen ju kan installeras på alla iOS-prylar hemma så att alla filmer och serier nu är tillgängliga på alla telefoner och plattor.
 
Topp