• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple vs. PC?

MBx

Cartier
Har klarat mig med en iPhone och en iPad sedan min PC kraschade för snart två år sedan men jag börjar känna ett behov av en (bärbar) dator. Inga särskilda krav men enkelhet premieras och den ska kunna kopplas upp mot min NAS (ska inte vara några problem för varken PC eller Mac).

Så KS:are, vad är fördelarna med Apple resp. PC? Övertyga mig.;)
 

corbendallasx

Friends of KS
Galaxy snackar dynga, det är hugget som stucket. En macbook gör en glad för det är en skön bit alu. En PC för samma pengar kan Också göra en glad, men det känns ändå som dom ligger efter. Imac är en galet tuff stationär,som dock saknar dom fördelar en stationär PC har med utbytbara delar osv.
Allt handlar om vad du ska göra med datorn.
Ska du spela finns det bara ett val...
Ska du bara surfa lite så fixar vilken dator som helst det. Välj en som är snygg som gör dig glad :)
Ett hett tips är att ta en med SSD, det gör datorn så mycket trevligare, oavsett märke.
 
Håller med föregående talare. Problemet med en Macbook är att de är sjukt overprised. En PC med samma egenskaper som en en Macbook är betydligt billigare. Apple designar både all hårdvara och operativsystemet. Detta gör en Mac otroligt stabil visserligen, men sen kan man se på ett problem i detta: Apple tillverkar alla delar! Vilket betyder att du kan ej kan välja vilken tillverkare du skall köpa ifrån. Dessutom när man säger PC betyder det inte att man måste köra på en Windows, det finns ett antal olika operativsystem att välja mellan (t ex Linux). Det blir lite fel när folk bara tänker Windows när de hör ordet PC. :)

Hoppas du finner en dator du blir nöjd med! :D
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Använder PC på jobbet och har en MacBook Air hemma sedan fyra år. För mitt användningsområde (mest surf) så är det hugget som stucket. Fördelen med Mac är att du kan köra Windows via Boot Camp på Mac i samma hastighet som en PC.

Vad jag saknar på macen i programväg är vissa tipsprogram (för Stryktips etc.).

Vad som lockade mig för fyra år sedan var formatet och batterikapaciteten. Känns dock nu som att många PC-tillverkare har kommit ikapp.

Som ovan redan nämnt så är det lite av en prisfråga. En hygglig PC får du för nästan halva priset av en MacBook.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vi vet hur det här slutar.
jLZz4Na.gif
 

mega

Rolex
Macarna har lite andrahandsvärde jämfört med PC. En gammal PC är väl mer eller mindre osäljbar, en gammal Mac hittar alltid en köpare.
 

hedbrg

Panerai
Att pc skulle vara så mycket billigare än mac är dynga, visst att du kan köpa pc för halva priset, men då är byggkvalitén därefter med.

Att osx skulle vara så mycket bättre än windows är också dynga. Dom senaste iterationerna av windows börjar bli riktigt bra.

Kör personligen mac, främst för att jag inte orkade bygga ihop datorer själv längre och inte vill ha möjligheten att börja skruva och tweaka för mycket. Jag gick även från windows xp som ja fick formatera två gånger per år för att hålla fräscht till osx som sköter sig själv fint.
Med mac är det mesta smidigare, tills det inte är smidigt, då är det besvärligare. T.ex om du ska köra något program eller webbapplikation som inte har stöd för mac. Då får du börja emulera eller dualboota windows på macen.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Köp en Windows burk. Gärna från tillverkarnas serier som är för företag så slipper du allt skräp som de lägger in.
 

MBx

Cartier
Tack för input.

Det jag tvekar över är skillnaden i pris i förhållande till mina begränsade behov. Å andra sidan - Båda mina barn har Apple och det har aldrig varit några problem med dem, de bara går och går utan konstanta uppdateringar och krascher. Min PC var "tekniskt död" och ekonomiskt förbrukad efter tre år.

Th quest goes on!:)

(Om det inte framgått tidigare är det bärbart jag är ute efter.)
 

hollow123

Rolex
Var i samma sits som dig. Min gamla laptop har jag inte startat på två år, känt mig nöjd med iphone samt ipad. Dock alltid funnits en viss saknad av dator... Köpte en Mac Book air 13" i höstas grymt köp, använder den i princip endast till surf, streama film till apple tv samt lite jobb i excel. Fantastiskt nöjd!
 

David

Bödeln
Mycket dynga i den här tråden.

MacBook Air är allt du behöver.

Visar det sig att du behöver Windows går det också, helt utan emulator. Men visst kan man även köra inifrån OS X med exempelvis VirtualBox om man vill det, inte heller det emulerat.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mycket dynga i den här tråden.

MacBook Air är allt du behöver.

Visar det sig att du behöver Windows går det också, helt utan emulator. Men visst kan man även köra inifrån OS X med exempelvis VirtualBox om man vill det, inte heller det emulerat.


Det enda som är bra med windows är excel. Excel i mac är begränsat och inte alls lika välarbetat som för windows. Det är den enda anledningen till att jag har en partition med windows på min Air. (Ja, okejdå... Age of Empires 1 och Red Alert 2 också... )
 

Onelund

Rolex
Mycket dynga i den här tråden.

MacBook Air är allt du behöver.

Visar det sig att du behöver Windows går det också, helt utan emulator. Men visst kan man även köra inifrån OS X med exempelvis VirtualBox om man vill det, inte heller det emulerat.



Håller med till den punkt att jag tycker du ska ta en Macbook pro istället för en Air. lite mer minne och vassare processor, annars är du i hamn.
 

hedbrg

Panerai
Det enda som är bra med windows är excel. Excel i mac är begränsat och inte alls lika välarbetat som för windows. Det är den enda anledningen till att jag har en partition med windows på min Air. (Ja, okejdå... Age of Empires 1 och Red Alert 2 också... )

Begränsat hur då? Ja kör officepaketet på båda macarna hemma och har aldrig känt att dom skulle va klenare än windowsditot
 

16610

Patek
2-Faktor
Som jag har längtat efter denna tråd=)

Kör PC hemma och är otroligt missnöjd. Köpte en Acer för ca 5K och det har bara varit problem.
- batteritid
-seg som fan( för det priset)
-Alla uppdatering som skall gör i tid och otid.
-Windows 8.0 och 8,1 är ett skämt

Nä köp en MacBook Air och du har det du behöver. Alla (då menar jag alla) som har gått från PC till Apple har varit mer än nöjda. Allt är bättre.
 

MBx

Cartier
Mycket dynga i den här tråden.

MacBook Air är allt du behöver.

Visar det sig att du behöver Windows går det också, helt utan emulator. Men visst kan man även köra inifrån OS X med exempelvis VirtualBox om man vill det, inte heller det emulerat.


Håller med till den punkt att jag tycker du ska ta en Macbook pro istället för en Air. lite mer minne och vassare processor, annars är du i hamn.

Pro eller Air? Några avgörande skillnader?
 

Onelund

Rolex
Pro eller Air? Några avgörande skillnader?


Bättre processor imo, samt det dubbla i internminne. Speciellt bra om du ska köra emulerat fulwindows från osx hehe

Air är tunnare, och påstås ha bättre batteritid, är logiskt iofs med snålare processor, inget jag upplevt som ett problem med Pro. EVER :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Gått över till Mac nu på slutet men kör PC på jobbet. Hade nog inte lagt över 20 lök på en laptop om jag fått pröjsa själv.
 
Topp