• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Apple Watch 6

Hejsan!

Enkel fråga, funderar på en Apple Watch series 6 LTE, dvs med e-sim.

Någon som äger en och har något att säga om den?

Det jag mest oroar mig över är batteritiden. (Fattar inte att Apple inte kan göra en smartwarch med bra batteritid, kolla Huawei Watch som klarar 5-7 dagar med alla funktioner igång.)

Vad säger ni om batteritiden, är det något som stör er och kan ni använda klockan ordentligt eller blir ni begränsade av batteritiden?

Spotify, Ta emot samtal o.s.v

Det ska ju komma en ny, men jag gillar designen som redan finns och det ska tydligen inte vara någon förändring på batteriet på den nya heller.

Så ja, alla era åsikter som ni vill dela uppskattas ordentligt.

44-alum-silver-sport-platinum-nike-6s-nc.jpg

Spotify är värdelöst oavsett vilken hårdvara du kör det på. De har skyllt på Apple länge om att de inte får göra en massa grejer som varit tillåtet på AW i flera år. Senast jag hörde verkar det dock som de skall rulla ut offline musik för AW tillslut. Mitt råd är att skippa strömmande musiktjänster och bygg upp ett eget bibliotek, i längden kommer det vara billigare för dig.

Gällande batteritid har jag en dag då jag inte tränar oftast i spannet 40-30 % kvar efter 24 timmar med mitt användarmönster. Jag laddar klockan på kvällen och har den sedan på mig när jag sover.

Att vara ute på en löpträning utan att ha telefonen med sig drar mer batteri. Då kör jag med den inbyggda work-out appen för att spåra tid distans etc samt att jag lyssnar på musik från klockan. Ett löppass för mig är normalt i trakterna kring 45-50 minuter och då tappar jag en 15-20% av batteriet, värt att notera är att jag lyssnar på lokalt sparad musik skulle jag strömma musiken går betydligt mycket mer batteri. Med detta extra uttag av batteri borde jag ändå klara mig till kvällen men jag slänger oftast klockan i laddaren (efter att jag sköljt av den) medan jag duschar.

Ibland har jag lämnat telefonen hemma och t ex gått och badat med barnen och varit borta från telefonen i 3 timmar, då har jag kanske 15 % kvar av batteriet när jag laddar på kvällen.

Ta emot samtal funkar, antingen har du dina AirPods med dig och pratar med dem, eller så pratar du med handleden och med högtalartelefon från klockan.

SMS finns några korta förvalda fraser (som du kan skapa egna) att svara med, eller så röstdikterar man ett lite längre SMS.

Allt som allt är batteritiden OK, hade jag velat ha mer; absolut. Men jag gick in i denna värld fullt medveten om premisserna.

Gällande batteritiden brukar det vara så att du har mycket mindre kvar i början för att du kommer hålla på att fippla mycket med den. Men när nyhetens behag lagt sig och du använder den mer "normalt" kommer batteriet räcka längre.

Vad jag använder klockan till:

Visa tid
Visa datum
Visa kalenderbokningar
Visa/skicka mail (du författar inte långa grejer på klockan)
Visa/skicka SMS
Visa pollenprognoser
Visa väder
Inköpslista (jag använder OurGroceries)
Visa nyhetsblippar
Visa notiserna som jag får från både appar i telefonen och klockan
Träning
Styra musiken på telefonen
Lyssna på musik direkt från klockan (om telefonen inte är med)
Ta emot/avvisa samtal (om man har lurarna i öronen)
Ta emot samtal (när telefonen inte är med)
Styra mina homekit prylar
Allmän statistik kring fysiks rörelse
Då och då sätta en timer
Väckarklocka med vibration mot armen istället för en ljudsignal som kan väcka döda
ApplePay (sjukt bekvämt!)
Always on display: Påslagen

Jag har en AW6 Edition Titan (har LTE)

Skall även göra lite reklam för tråden jag skapat för äppleklockan och kommer duplicera delar av detta inlägg till den :)

Många är även benägna att välja en djävligt plottrig urtavla medan jag insett att less is more och kör enligt nedan. All övrig information jag vill ha kommer jag åt via att interagera med klockan så jag anser att köra denna enkla urtavla till vardags är överlägset då en av primärfunktionerna ändå är att visa tiden för min del.
IMG_4426.jpg

Har en series 5 med LTE.
För mig räcker batteriet en full dag, de dagar den är nere på under 10% så är det när jag kört dubbla träninngspass med musik.
Köpte den för att inte behöva ha med mig telefonen när jag är ute och springer eller liknande, men ändå ha så gott som full tillgång till det telefonen ger.
Sover inte med klockor så laddar över natten.

MEN,
Den första perioden pillade jag på den konstant, efter ett tag slutade jag, och det påverkar onekligen batteritiden. Tror mycket handlar om vilken typ av person du är och vad du vill göra med klockan.
Jag använder den för att tracka min träning, vara nåbar, och ha koll på vissa notiser, samt visa tiden Egentligen inget mer, och då räcker den för mina behov. Köper du på Apple store vill jag minnas att du har två eller 4 veckors öppet köp - no questions asked. Så du kan använda den och lämna tillbaka om det skulle vara så. Jag gjorde det när 4:an kom ut. Störde mig på notiserna och lämnade tillbaka den efter 10-12 dagar. Men köpte som sagt en 5:a då den kom ut då jag gillade att tracka träningen.

Spotify är värdelöst oavsett vilken hårdvara du kör det på. De har skyllt på Apple länge om att de inte får göra en massa grejer som varit tillåtet på AW i flera år. Senast jag hörde verkar det dock som de skall rulla ut offline musik för AW tillslut. Mitt råd är att skippa strömmande musiktjänster och bygg upp ett eget bibliotek, i längden kommer det vara billigare för dig.

Gällande batteritid har jag en dag då jag inte tränar oftast i spannet 40-30 % kvar efter 24 timmar med mitt användarmönster. Jag laddar klockan på kvällen och har den sedan på mig när jag sover.

Att vara ute på en löpträning utan att ha telefonen med sig drar mer batteri. Då kör jag med den inbyggda work-out appen för att spåra tid distans etc samt att jag lyssnar på musik från klockan. Ett löppass för mig är normalt i trakterna kring 45-50 minuter och då tappar jag en 15-20% av batteriet, värt att notera är att jag lyssnar på lokalt sparad musik skulle jag strömma musiken går betydligt mycket mer batteri. Med detta extra uttag av batteri borde jag ändå klara mig till kvällen men jag slänger oftast klockan i laddaren (efter att jag sköljt av den) medan jag duschar.

Ibland har jag lämnat telefonen hemma och t ex gått och badat med barnen och varit borta från telefonen i 3 timmar, då har jag kanske 15 % kvar av batteriet när jag laddar på kvällen.

Ta emot samtal funkar, antingen har du dina AirPods med dig och pratar med dem, eller så pratar du med handleden och med högtalartelefon från klockan.

SMS finns några korta förvalda fraser (som du kan skapa egna) att svara med, eller så röstdikterar man ett lite längre SMS.

Allt som allt är batteritiden OK, hade jag velat ha mer; absolut. Men jag gick in i denna värld fullt medveten om premisserna.

Gällande batteritiden brukar det vara så att du har mycket mindre kvar i början för att du kommer hålla på att fippla mycket med den. Men när nyhetens behag lagt sig och du använder den mer "normalt" kommer batteriet räcka längre.

Vad jag använder klockan till:

Visa tid
Visa datum
Visa kalenderbokningar
Visa/skicka mail (du författar inte långa grejer på klockan)
Visa/skicka SMS
Visa pollenprognoser
Visa väder
Inköpslista (jag använder OurGroceries)
Visa nyhetsblippar
Visa notiserna som jag får från både appar i telefonen och klockan
Träning
Styra musiken på telefonen
Lyssna på musik direkt från klockan (om telefonen inte är med)
Ta emot/avvisa samtal (om man har lurarna i öronen)
Ta emot samtal (när telefonen inte är med)
Styra mina homekit prylar
Allmän statistik kring fysiks rörelse
Då och då sätta en timer
Väckarklocka med vibration mot armen istället för en ljudsignal som kan väcka döda
ApplePay (sjukt bekvämt!)
Always on display: Påslagen

Jag har en AW6 Edition Titan (har LTE)

Skall även göra lite reklam för tråden jag skapat för äppleklockan och kommer duplicera delar av detta inlägg till den :)

Många är även benägna att välja en djävligt plottrig urtavla medan jag insett att less is more och kör enligt nedan. All övrig information jag vill ha kommer jag åt via att interagera med klockan så jag anser att köra denna enkla urtavla till vardags är överlägset då en av primärfunktionerna ändå är att visa tiden för min del.
IMG_4426.jpg

Grymt svar. Tackar. Vad jag läst kan du nu ladda ner din spellista från Spotify och lyssna offline, det bör väl dra mindre batteri då gissar jag?

Du har redan fått bra svar ovan och jag kan bara hålla med.

Jag köpte en begagnad series 4 i svart stål med 86% batterihälsa.
Jag upplever också batteritiden som ovan och det är ok.

Jag köpte den mest för att börja röra på mig när jag jobbar hemma och det funkar den bra till.
Blir medveten om hur stillasittande jag är och tar tag i mig själv.

Kan verkligen rekommendera stålmodellen då aluminium inte känns så exklusiv. Man får också bättre safirglas på den om jag minns rätt.

Jag gav 2500 för min vilket jag anser är ett fynd.
Series 4 har inte Always on display men det är inget jag saknar. Har ägt 5an också.

Kör såklart olika tavlor men eftersom jag har diabetes så kollar jag på tiden och blodsockernivån så gillar att ha det enkelt. F2469CF2-B116-4211-A5DD-9C371FC1AAC2.jpeg

Du har redan fått bra svar ovan och jag kan bara hålla med.

Jag köpte en begagnad series 4 i svart stål med 86% batterihälsa.
Jag upplever också batteritiden som ovan och det är ok.

Jag köpte den mest för att börja röra på mig när jag jobbar hemma och det funkar den bra till.
Blir medveten om hur stillasittande jag är och tar tag i mig själv.

Kan verkligen rekommendera stålmodellen då aluminium inte känns så exklusiv. Man får också bättre safirglas på den om jag minns rätt.

Jag gav 2500 för min vilket jag anser är ett fynd.
Series 4 har inte Always on display men det är inget jag saknar. Har ägt 5an också.

Kör såklart olika tavlor men eftersom jag har diabetes så kollar jag på tiden och blodsockernivån så gillar att ha det enkelt. F2469CF2-B116-4211-A5DD-9C371FC1AAC2.jpeg

Om jag köper den så blir det series 6. Dock inte stål då den är så jäkla mycket dyrare.

Om jag köper den så blir det series 6. Dock inte stål då den är så jäkla mycket dyrare.
Det finns en viss ironi i detta inlägg om man tänker på att du är på ett klockforum där folk lägger 10 eller 20 ggr pengarna för en stål eller titan AW, på en klocka som saknar i princip alla funktioner i en AW och som är sämre på att hålla tiden :)

Tillbaka
Topp