• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch köpa

jhm

Panerai
Sant , men som sagt menlös pryl för min del iaf. Jag hade inte ens brytt mig om den hade haft super prestanda med 16 gig ram och 8xquadro processor , 25megapixel kamera å 25tb minne och sist men inte minst en Ultra 5k skärm.

Seriöst skulle man ens vilja se en film på den lilla pluttiga skärmen ? , eller ta knivskarpa bilder NOT [emoji4]


Priset i förhållande till vad det är för pryl man får... nah, inte min grej heller. ;)
 

Ale

Cartier
Apple har i allra högsta grad egen tillverkning. Det man betalar extra för är allt i datorn förutom ram-minne, HD och processor, vilket folk har svårt att greppa eftersom det inte mäts i siffror. Även om Apple sätter in en egenutvecklad trackpad som är dubbelt så dyr som konkurrenterna så beskriver man bara funktionerna med den och säger inte att det är "trackpad multitouch 2000 med 1200 dpi 2ms" t.ex. Sen när resten av PC-marknaden sett att det är hit så börjar man apa efter.

"Egen tillverkning". Jo tack, i kinesiska fabriker med fruktansvärda arbetsvillkor som inte accepterades för 150 år sen i Sverige, där kvinnor som går på toaletten mer än tillåtna en gång per dag blir slagna, självmordskandalen för nåt år sen visade på helt bisarra förhållanden. H&M:s kambodjanska barnarbetarfabriker framstår som rena räkmackan i jämförelse.

Nej, någon Rolex är det nog inte fråga om direkt. Men själv står jag över av andra skäl än att det är slavar som tillverkar klockan :)
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Men om man kallar att ha tillverkning utomlands för att "inte tillverka själv", då finns det inte många företag kvar i världen som "tillverkar själv".


Finns inga elektronikföretag som tillverkar något själv idag (kanske med några få undantag). Allting är Kinakrafs, sen är det som nämnts materialval, design och kvalitetskontrollen som avgör hur bra grejorna blir. Det är det många inte fattar när de tror att de kan jämföra en 4K-kronors Acer med en 12K-kronors MBP. Men öhh, båda är ju "lapptopps jue". I rest my case. ;)
 

jhm

Panerai
"Egen tillverkning". Jo tack, i kinesiska fabriker med fruktansvärda arbetsvillkor som inte accepterades för 150 år sen i Sverige, där kvinnor som går på toaletten mer än tillåtna en gång per dag blir slagna, självmordskandalen för nåt år sen visade på helt bisarra förhållanden. H&M:s kambodjanska barnarbetarfabriker framstår som rena räkmackan i jämförelse.

Nej, någon Rolex är det nog inte fråga om direkt. Men själv står jag över av andra skäl än att det är slavar som tillverkar klockan :)


Precis som hos alla andra elektroniktillverkare då alltså. Det finns ett skäl till att elektronik blivit så billigt...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vad menar du med tillverkning isåfall?
Att produkten lämnar samma fabrik som också skickar lågbudgetmoderkort till komplett.
Jag har däremot INTE antytt att produkterna är dåliga för det är de inte.
Jag vet att utveckling kostar men tycker helt enkelt inte produkterna är tillräckligt mycket bättre än andra för det epitetet.
Mjukvaran som sellingpoint förstår jag även om just jag inte går igång på den.

Som sagt var det en uppriktig fråga inget trollförsök.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är ett gigantiskt misslyckande från Apples sida att man måste aktivera displayen för att kunna se hur mycket klockan är... nästan lika pinsamt som att den bara har 18 timmars batteritid!!

Om jag förstod det rätt så aktiveras displayen när du lyfter på armen för att kolla på klockan.
 
  • Like
Reactions: jhm

morrism

Audemars
Att produkten lämnar samma fabrik som också skickar lågbudgetmoderkort till komplett.


Det var en rätt udda definition på "egen tillverkning", skulle detta vara en fördel menar du?
Nu är jag inte helt insatt men finns det ens en tillverkare av lågbudgetmoderkort som också gör datorer?
EDIT Asus verkar vara en datortillverkare som också prånglar ut egna moderkort...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har väl aldrig gått så bra för Apple som nu, så det tror jag inte. Trots egen aversion mot AppleWatch, är jag övertygad om att den kommer att bli en succé.

Jag tror det kommer ta minst fem år innan närmsta konkurrent är i närheten. Kolla bara hur överlägsna Apple är på telefoner och i hur många år de varit det.
 
En sak som förbryllar mig är varför den skulle ha 'rolex-kvalitet' jämfört med andra tillverkare?
De appleprodukter jag har är inte ett dugg bättre än några andra. Apple själva har ingen tillverkning (väl?).
Jag kan köpa att man betalar premium för mjukvaran om man gillar den men har aldrig fattat den där lyxmystiken över märket. Upplys mig gärna.

Vad gäller smartwatch så får de nog utvecklas ett par generationer innan jag hoppar på det tåget.


Deras produkter är riktigt välbyggda jämfört med konkurrenter, tycker jag. Typ iMac/MBP/iPhone är mycket mer välbyggda än konkurrenterna (även om HTC matchar iPhone på senaste tiden).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det var en rätt udda definition på "egen tillverkning", skulle detta vara en fördel menar du?
Nu är jag inte helt insatt men finns det ens en tillverkare av lågbudgetmoderkort som också gör datorer?
Foxconn

Men jag skiter i det här nu. Blir för religiöst. Jag köper i nuläget inte apples produkter då de inte ger mig något mervärde. Gör de en produkt jag vill ha så köper jag den. Kommer även om det inträffar att anse premiumtjafset vara larv.
 

adress

Friends of KS
Den allra största skillnaden idag, är materialval och kvalitetskontroll (fast så har det alltid varit). Finns få om ens någon annan tillverkare som smiskar Apple på fingrarna när det kommer till det ovan nämnda. Den enda skillnaden idag är att allt görs i Kina, även Appleprodukter. På den gamla goda tiden satte man ihop grejorna på Irland. :)
Man har flyttat en hel del produkter till USA - vissa hel. Så allt görs inte i Kina längre. Ett av dom få företagen som vänt lite på steken. Mycket finns dock kvar att göra på den fronten. Allt är inte en kostnadsfråga.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Deras produkter är riktigt välbyggda jämfört med konkurrenter, tycker jag. Typ iMac/MBP/iPhone är mycket mer välbyggda än konkurrenterna (även om HTC matchar iPhone på senaste tiden).
Tack!
Faktiskt lite det som varit min poäng.
Apple gör bra grejer som inte är för mig. Men konkurrenterna kan givetvis göra (och gör) likvärdiga till samma peng utan att behöva svettas ens.
Blir lite larvigt bara att jämföra en mbp med en 4k pc.
Premiumet verkar ligga i att apple inte tillverkar billigare maskiner alls.
Men alla på det här forumet borde väl ändå veta att asiaterna inte jobbar på det sättet.
 

jhm

Panerai
Man har flyttat en hel del produkter till USA - vissa hel. Så allt görs inte i Kina längre. Ett av dom få företagen som vänt lite på steken. Mycket finns dock kvar att göra på den fronten. Allt är inte en kostnadsfråga.


Fast på datorsidan är det väl bara MacPro som görs i USA?!
 

jhm

Panerai
Tack!
Faktiskt lite det som varit min poäng.
Apple gör bra grejer som inte är för mig. Men konkurrenterna kan givetvis göra (och gör) likvärdiga till samma peng utan att behöva svettas ens.
Blir lite larvigt bara att jämföra en mbp med en 4k pc.
Premiumet verkar ligga i att apple inte tillverkar billigare maskiner alls.
Men alla på det här forumet borde väl ändå veta att asiaterna inte jobbar på det sättet.


Men det är så datorokunniga svensson resonerar. De ser en bärbar dator, och varken ser eller begriper komponenter, märke eller hur respektive märke tillverkar sina produkter. Tro mig, jag har hållit på så länge med dessa maskiner, att jag förmodligen hört varje Appleförolämpning som finns att höra. ;)
 

jhm

Panerai
Och när jag började med denna fantastiska frukt, fick man inte en bärbar -dator för under 50K. :)
 

adress

Friends of KS
Som en riktig Appletaliban (trots att min Appleoskuld togs två år efter dig) så skulle jag definitivt inte vilja ha en AppleWatch. Hela tanken med att kunna ha en klocka och slippa telefonen försvinner med detta koncept. Inte minst på sommaren tycker jag det är skit, när mobil, nycklar, kortfodral etc, etc grejor skall med, och jag som man inte har handväska. Ju färre prylar desto bättre, och den vanliga automatiska klockan har man alltid på armen. :)
Om du tittar på dagens generation - är det ganska ovanligt att dom har en klocka på armen. Det är mobilen som gäller - om det över huvud taget gäller att ha koll på tiden.
Om man skall investera i en klocka som Apple Watch - gäller det att man får användning för den och dess möjligheter - som är oändliga. Än så länge mest i USA med betalning - bokning - gps osv.
Men det kommer i vårt avlägsna land också - så småningom. Absolut skönt att inte ha så många prylar med sig. Har kört med BookBook plånboksfodral i flera år - så det är i princip bara nycklar som kommer till - och så klockan förstås. Men den sitter på från tidig morgon till sen kväll / natt.
Eller också blir Apple Watch bara en sak till - som hamnar i byrålådan. Men lite känner man igen kommentarerna i massmedia - som dom som var när första iPhone kom 2007 i USA. " Kommer aldrig att bli någon hitt" . Jag köpte min första då - i USA - resten är historia. Den som lever får se.
 

jhm

Panerai
Om du tittar på dagens generation - är det ganska ovanligt att dom har en klocka på armen. Det är mobilen som gäller - om det över huvud taget gäller att ha koll på tiden.
Om man skall investera i en klocka som Apple Watch - gäller det att man får användning för den och dess möjligheter - som är oändliga. Än så länge mest i USA med betalning - bokning - gps osv.
Men det kommer i vårt avlägsna land också - så småningom. Absolut skönt att inte ha så många prylar med sig. Har kört med BookBook plånboksfodral i flera år - så det är i princip bara nycklar som kommer till - och så klockan förstås. Men den sitter på från tidig morgon till sen kväll / natt.
Eller också blir Apple Watch bara en sak till - som hamnar i byrålådan. Men lite känner man igen kommentarerna i massmedia - som dom som var när första iPhone kom 2007 i USA. " Kommer aldrig att bli någon hitt" . Jag köpte min första då - i USA - resten är historia. Den som lever får se.


Hade en AppleWatch fungerat oberoende av telefonen, och t o m kunnat fylla samma funktion som telefonen, skulle jag kunnat vara spekulant. Annars är det säkert som du säger, att det blir ett bra incitament att få ungdomar att börja använda klocka. Att det blir en hit är det nog ingen tvekan om, dock lär inte undertecknad stå först i kön och köpa en. För den här farbrorn blir det en Rolex istället. :)
 
Tack!
Faktiskt lite det som varit min poäng.
Apple gör bra grejer som inte är för mig. Men konkurrenterna kan givetvis göra (och gör) likvärdiga till samma peng utan att behöva svettas ens.
Blir lite larvigt bara att jämföra en mbp med en 4k pc.
Premiumet verkar ligga i att apple inte tillverkar billigare maskiner alls.
Men alla på det här forumet borde väl ändå veta att asiaterna inte jobbar på det sättet.


Fast just på datorer tycker jag inte att det finns några andra som matchar kvalitén på MBP/iMac. Då är jag ändå en prylnörd som testat typ allt, t.ex. dyrare varianterna av både Asus Zenbooks och Sony Vaio och de kostar typ samma som MBP men kommer inte upp i samma klass.
 
  • Like
Reactions: jhm

Ministern

Founder
2-Faktor
Om det stämmer vet jag inte men...

image.jpg
 

jhm

Panerai
Jo men kommer delarna från China men sedan monteras i US så känns den inte US-made för mig endast ihopsatt i USA.. Dvs en chinatelefon..


Det du postade avser inte montering, utan färdiga produkter vad jag kunde se. Alla iPhones görs i Kina. Däremot har man lagerhubbar runt om i världen, för att inte alla (färdigmonterade) produkter skall behöva skickas ut från Kina. Vår närmsta lagerhubb finns i Holland. ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det du postade avser inte montering, utan färdiga produkter vad jag kunde se. Alla iPhones görs i Kina. Däremot har man lagerhubbar runt om i världen, för att inte alla (färdigmonterade) produkter skall behöva skickas ut från Kina. Vår närmsta lagerhubb finns i Holland. ;)

Som jag sade så hade jag ingen aning..
 

Sebby

Omega
Sa visserligen inget om utveckling utan tillverkning. Men ok!
Kan inte heller påstå att trackpaden på min macbook skulle vara häftigare att använda än den på mina andra datorer men jag använder den säkert fel.
Tycker inte heller det blir något superpremium pga de.
Var uppriktigt nyfiken på vad som är så häftigt för jag tycker inte det finns nåt.

Kan ju iofs vara svårt för en liten (nåja) Orientsamlare att relatera till 'rolexpremium'. Så jag fattar förmodligen inte -helt enkelt.

Allt från design, utveckling och kvalitetskontroll sker "internt" på Apple i Silicon Valley, sedan anlitar dom mestadels Foxconn för tillverkningen av sina produkter.

Fördelen med Apple är att man utvecklar produkterna tillsammans med operativsystemet och med hjälp utav operativsystemet så skapar man ett fantastiskt ekosystem mellan produkterna, att man sedan använder "exklusivare" material och tänker extremt mycket detaljer i sina produkter får man på köpet. Allt detta kallar jag kvalité och jag är därför öppen till att slanta lite mer för deras produkter.
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp