• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch köpa

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Allt från design, utveckling och kvalitetskontroll sker "internt" på Apple i Silicon Valley, sedan anlitar dom mestadels Foxconn för tillverkningen av sina produkter.

Fördelen med Apple är att man utvecklar produkterna tillsammans med operativsystemet och med hjälp utav operativsystemet så skapar man ett fantastiskt ekosystem mellan produkterna, att man sedan använder "exklusivare" material och tänker extremt mycket detaljer i sina produkter får man på köpet. Allt detta kallar jag kvalité och jag är därför öppen till att slanta lite mer för deras produkter.
Det är ju det jag sagt hela tiden. Att jag köper mjukvaruaspekten även om den inte är för mig.
Men jag tycker inte hårdvaran är tillräckligt exklusiv eller spännande för en objektiv premiumstämpel.

Ska vi snacka klockan så tycker jag både lg och Motorola har snyggare. Så om design, och ja Apple är givetvis bra där om än inte på ngt sätt överlägset bäst, är premium så är dessa också premium.
Var därför jag ställde frågan varför en apple smartklocka automatiskt skulle vara premium.

Lägger ner på riktigt nu. Ni kommer inte kunna övertyga mig och jag kommer inte övertyga er.
Gott så! [emoji41]
 

Sebby

Omega
Det är ju det jag sagt hela tiden. Att jag köper mjukvaruaspekten även om den inte är för mig.
Men jag tycker inte hårdvaran är tillräckligt exklusiv eller spännande för en objektiv premiumstämpel.

Ska vi snacka klockan så tycker jag både lg och Motorola har snyggare. Så om design, och ja Apple är givetvis bra där om än inte på ngt sätt överlägset bäst, är premium så är dessa också premium.
Var därför jag ställde frågan varför en apple smartklocka automatiskt skulle vara premium.

Lägger ner på riktigt nu. Ni kommer inte kunna övertyga mig och jag kommer inte övertyga er.
Gott så! [emoji41]

Var bara tvungen..

Kvalité sitter ju knappast i hårdvaran (Komponenter), vilken tillverkare som helst skulle klara av det med rätt prislapp.
Det viktiga sitter i kompatibiliteten mellan komponenter, mjukvara och produkten i sin helhet.

Personligen så värderar jag funktionalitet, användarvänlighet och hela tanken kring produkterna, därför är Apple ett givet val för mig.

Givetvis förstår jag att det inte är för alla, men man kan alltid försöka få folk att förstå. :)
 

jhm

Panerai
Var bara tvungen..

Kvalité sitter ju knappast i hårdvaran (Komponenter), vilken tillverkare som helst skulle klara av det med rätt prislapp.
Det viktiga sitter i kompatibiliteten mellan komponenter, mjukvara och produkten i sin helhet.

Personligen så värderar jag funktionalitet, användarvänlighet och hela tanken kring produkterna, därför är Apple ett givet val för mig.

Givetvis förstår jag att det inte är för alla, men man kan alltid försöka få folk att förstå. :)


Precis som olika urverk uppfyller olika kvalitetsgrader, så gör även elektronik detta. Det är exakt detta som gör att Apples billigaste bärbara dator kostar 10K och Acer med flera kostar en 3-4K. Går vi tillbaka 20 år i tiden, var kvalitetsaspekterna ännu större. Då räckte det att plocka isär en maskin, och man kunde snabbt konstatera att det var TEAC som gjorde CD-spelarna och Sony som stod för superdriven. På PC-sidan såg det betydligt sämre ut på komponentsidan då, även om man då kikade på motsvarande märkes-PC. Skillnaden är svårare att se inuti idag, med blotta ögat, men utanpåverket är påfallande uppenbart, när man jämför plast, med unibody i aluminium etc. :)
 

adress

Friends of KS
De hade ju en massa sensorer och grejer från början, men det fick de ta bort pga. batteritid. Och tjockleken på klockan är ju i det grövsta laget, en riktig klump, värre en flera konkurrenter på marknaden. Och som sagt, du måste ha en iPhone med dig i fickan...
Det är sant att du måste ha en iPhone i fickan - för att utnyttja fullt ut. Nu finns det ju några 100 miljoner telefoner ut - så underlaget finns ju. Jag ser den mest som en " förlängd arm" att inte behöva ta upp telefon ur fickan i många fall. Vist mycket sensorer är det - där dom flesta kommer att använda en eller två. Kanske dock inte samma. Det är snarare tjänster som kommer hela tiden med 3:e partsutvecklare som gör den intressant. Att kunna betala med den - checka in på flyget osv.ven uppskö av möjligheter som inte ens telefonen har. Vi får se vad tiden leder. Om man skapar ett behov - man trodde inte fanns. Kanske kan det vara klokt att vänta till rev 2 för att få all information om möjligheter. Vi ligger ju dock lite längre bak i näringskedjan - vilka möjligheter som kommer hit och när. I vissa speciella förhållanden i kombination med framtagna hörapparater för Apple och iPhone utan sladdars och krångel. Allt sköts från en app i telefonen eller klockan - så kan det bli en pånyttfödelse för många icke hörande. USA har mycket strängare lagstiftning på det området än EU. Redan idag får du inte sälja telefoner i USA som,inte är anpassade för icke hörande och hörapparater. Finns ju en del sådana inställningar redan i dom iPhone som säljs i Sverige . Det blev lite " off topic " i detta inlägg av bara farten - ursäkta.
 

Poppe

Cartier
Och som sagt, du måste ha en iPhone med dig i fickan...
Precis där är anledningen att jag inte kommer skaffa mig en sådan klocka. hade den kört med dubbla simkort så jag kunnat lämna telefonen hemma hade vart en sak. Men jag är väl lite konservativ. Har aldrig sett det som ett problem att behöva ta upp telefonen ur fickan :)
 

Ale

Cartier
Precis som hos alla andra elektroniktillverkare då alltså. Det finns ett skäl till att elektronik blivit så billigt...

Jo, visst, precis som de flesta andra konsumtionsvaror. Här ligger den riktiga klockbranschen bra till, helt enastående i jämförelse. Har inte hört om piskstraff i Schweiz, vare sig hos Rolex eller Patek faktiskt.

HTC verkar vara att föredra om man vill sänka en tanke åt de nutida slavar som står i elektronikfabrikerna

http://www.cnet.com/news/are-any-smartphones-not-made-in-china/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sa visserligen inget om utveckling utan tillverkning. Men ok!
Vad menar du med tillverkning isåfall? Slutmontering?
Det kanske har framkommit i tråden, men Apple har köpt upp både chipdesignarföretag och chiptillverkare. Så viss egen tillverkning gör de. Möjligen primärt för att ta fram prototyper. De har lyckats bra med att få ner strömförbrukningen i kretsarna.
 

Frosse

Cartier
Du är knäpp! :)

Tycker inte alls den är "Apple", varför? Jo för att den är en kompromiss, en apple-pryl ska vara kompromisslös. Tror att det kommer bli en rejäl flopp och att apple-aktien kommer dyka efter att första försäljnings-siffrorna kommer in.
Önskar att du har rätt, aktien får gärna dyka så jag kan köpa :)
 

mrgd

Omega
Tror "egen tillverkning" är en definitionsfråga, måste det innebära att ett företag äger och driver hela värdekedjan, inkl. fabrik, montering och egna anställda? Inom elektronikbranschen lär det inte finnas ett enda företag som gör konsumentprodukter inkl. ingående delar helt själva. En hel del underleverantörer och färdiga komponenter köps in, precis som i väldigt många andra brancher. Tror leveranstiden på Appleprodukter skulle bli ohållbar om Apple tillverkade allt själva i egna fabriker.... Tror dessutom Apples styrka är design, utveckling och konstruktion framför tillverkning.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tror det kommer ta minst fem år innan närmsta konkurrent är i närheten. Kolla bara hur överlägsna Apple är på telefoner och i hur många år de varit det.
Erhm, *host* *host*

Apple har lyckats utmärkt med operativsystemet och användargränssnittet. Telefonerna är också välbyggda. När det kommer till radio-biten (tekniken som gör att man kan prata och surfa mobilt) så är allt inte rosenskimrande... Att de säljer så mycket som de gör nu för tiden beror till stor del (enligt mig) på image och varumärke och inte på teknisk "överlägsenhet".

Jag är övertygad om att de kommer att sälja klockor som smör. Men jag tror också att det här med batteritiden kommer att dämpa euforin efter ett tag. Jag antar att man kan ladda sin Apple Watch med samma laddare som iPhone, iBook, iSoul, etc. Allt annat vore värdelöst.

Jag respekterar Apple, men jag är ingen fanboy... ;)

MacvsPC.jpg
 

morrism

Audemars
Jag är övertygad om att de kommer att sälja klockor som smör. Men jag tror också att det här med batteritiden kommer att dämpa euforin efter ett tag. Jag antar att man kan ladda sin Apple Watch med samma laddare som iPhone, iBook, iSoul, etc. Allt annat vore värdelöst.
MacvsPC.jpg


Det är inte samma laddare
 

CarlV

Cartier
Vad skulle jag säg till min Oris Aqua som pryder min vänster arm! Nu min vän är tiden ute för dig! Nu ska du inte få pryda min lika mycket som tidigare! Du ska ersättas med ett äpple! Nu blir du blir nummer två! Nej nej hon skulle stanna direkt av chocken! Jag kommer inte svika min trogna vän! Vi ska leva resten av våra liv tillsammans! Tills en av oss ger upp! Ingen äppelskrutt för min del!
 

jhm

Panerai
Bra tänkt där. Så när iLover är ute och reser så måste hen ha med sig laddare till klocka, telefon, platta och laptop, varav laddaren till klockan helst skall följa med 24/7 eftersom batteritiden inte ens är ett dygn... :facepalm:


Ja, precis som de andra smartklockorna. Ytterligare en anledning till att köpa ett mekaniskt ur istället. :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Tycker den är rätt kool, så varför inte, den behöver dock bli vattentät till minst 50m och alla barnsjukdomar borta (för det lär det nog finnas i mängder i början) innan jag överväger köp. Sen måste det finnas en bra hantering vid uppgradering/nya versioner, vill inte behöva köpa en ny klocka varenda år (önsketänkande kanske).

Edit: bättre batteritid också ett krav :)

/Andy7750
 

KenKun

Patek
2-Faktor
"Klockmakarna i Schweiz befarar att Apples klocka ska slå mot industrin, bland annat har Elmar Mock, en av skaparna av lågprisklockan Swatch, talat om en kommande ”istid” för schweiziska klocktillverkare."

Vad tror ni? Kommer klockor i de lägre segmenten gå ned i pris nu när Apple watch kommer att ta marknadsandelar.

www.dn.se/nyheter/sverige/apples-klocka-stoppas-i-schweiz/
 

frasse

Cartier
Förstår inte varför det skulle vara en större succé än Samsung eller Sonys smarta klockor folk köpte för 1-2år sedan?

Det är ju inget jag skulle köpa ialla fall vad är behovet ?
 
Jag köper också! Trots att det känns lite B att gå runt med elektronik runt handleden. Men funkar G-shock kan man ha en Apple watch
 

jhm

Panerai
Förstår inte varför det skulle vara en större succé än Samsung eller Sonys smarta klockor folk köpte för 1-2år sedan?

Det är ju inget jag skulle köpa ialla fall vad är behovet ?


Det är en gigantisk skillnad mellan Apple, och de andra märkena du nämnde. Apple är lika mycket livstil, som det är produkter av olika slag. För vissa är det rent av nästan en form av religion. Det finns ett skäl till att människor flockas i massor, och tältar utanför Applebutiker, världen över, när det är dags att släppa en ny iPhone. En företeelse som aldrig existerat när det gäller Samsungs eller Sonys produkter.

Ett av skälen till att undertecknad själv haft Appleprodukter i snart trettio år, är att det finns en själ, en historia och en kvalitet i produkterna (jämför med Rolex eller annan anrik tillverkare), som ingen av de andra varumärkena kommer i närheten av. Detta vet man garanterat även i klockindustrin, och jag är inte förvånad över att man tycker att AppleWatch känns lite skrämmande.

Tänk på alla de amerikanska och europeiska ungdomar, som idag aldrig skulle komma på tanken att bära ett armbandsur, men som troligtvis med glädje kommer att springa direkt till butiken, när detta produktsläpp går av stapeln. Förhoppningsvis kan det leda till en spin-off, som gör att tidigare klockointresserade ungdomar, på sikt åter får upp ögonen för det som är så stor del av vår livstil här på KS. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är en gigantisk skillnad mellan Apple, och de andra märkena du nämnde. Apple är lika mycket livstil, som det är produkter av olika slag. För vissa är det rent av nästan en form av religion. Det finns ett skäl till att människor flockas i massor, och tältar utanför Applebutiker, världen över, när det är dags att släppa en ny iPhone. En företeelse som aldrig existerat när det gäller Samsungs eller Sonys produkter.

Ett av skälen till att undertecknad själv haft Appleprodukter i snart trettio år, är att det finns en själ, en historia och en kvalitet i produkterna (jämför med Rolex eller annan anrik tillverkare), som ingen av de andra varumärkena kommer i närheten av. Detta vet man garanterat även i klockindustrin, och jag är inte förvånad över att man tycker att AppleWatch känns lite skrämmande.

Tänk på alla de amerikanska och europeiska ungdomar, som idag aldrig skulle komma på tanken att bära ett armbandsur, men som troligtvis med glädje kommer att springa direkt till butiken, när detta produktsläpp går av stapeln. Förhoppningsvis kan det leda till en spin-off, som gör att tidigare klockointresserade ungdomar, på sikt åter får upp ögonen för det som är så stor del av vår livstil här på KS. :)

image.jpg
image.jpg
 

frasse

Cartier
Det är en gigantisk skillnad mellan Apple, och de andra märkena du nämnde. Apple är lika mycket livstil, som det är produkter av olika slag. För vissa är det rent av nästan en form av religion. Det finns ett skäl till att människor flockas i massor, och tältar utanför Applebutiker, världen över, när det är dags att släppa en ny iPhone. En företeelse som aldrig existerat när det gäller Samsungs eller Sonys produkter.

Ett av skälen till att undertecknad själv haft Appleprodukter i snart trettio år, är att det finns en själ, en historia och en kvalitet i produkterna (jämför med Rolex eller annan anrik tillverkare), som ingen av de andra varumärkena kommer i närheten av. Detta vet man garanterat även i klockindustrin, och jag är inte förvånad över att man tycker att AppleWatch känns lite skrämmande.

Tänk på alla de amerikanska och europeiska ungdomar, som idag aldrig skulle komma på tanken att bära ett armbandsur, men som troligtvis med glädje kommer att springa direkt till butiken, när detta produktsläpp går av stapeln. Förhoppningsvis kan det leda till en spin-off, som gör att tidigare klockointresserade ungdomar, på sikt åter får upp ögonen för det som är så stor del av vår livstil här på KS. :)


Jaså jag anser inte att det är så stor skillnad då funktionerna på smartklockorna är i stort sett samma även om Apple har en särställning på marknaden så vette katten om man kan sälja in nåt som redan försökts säljas in bara för att det är ett annat märke.

tex om skoda och VW försöker med ett koncept men misslyckas så kommer det knappast lyckas för att BMW försöker göra exakt samma sak 2år senare.

Apple är ok skriver själv från en Imac 27 och ungarna har både ipads och samsung pad.

Men jag är i 35årsåldern och är såååå jäkla trött på all teknik som mer och mer tar tid och skapar stress än ger tid (vilket var själva syftet med effektivare saker) så jag blev klockintresserad igen efter att inte haft klocka på armen på säkert 10år eftersom man ändå har mobilen.

Tror tyvärr detta kommer bli en flopp för Apple hur fanatiska fansen än är, sen kommer väl de obligatoriska exploderande batterierna som kan bli intressant eftersom man har det på handleden =/ hur som helst tyvärr blir det nog flopp många kommer köpa få kommer använda eftersom det är samma funktioner som man har på mobilen.
 

FredrikQ

Breitling
Förstår inte varför det skulle vara en större succé än Samsung eller Sonys smarta klockor folk köpte för 1-2år sedan?


Det är ju inget jag skulle köpa ialla fall vad är behovet ?

Det är väl som med smartphones ungefär... åratal innan iPhone släpptes surfade jag på Internet med både Ericsson- och Nokialurar men det var inte förrän iPhone lanserades som den stora massan fick upp ögonen.

Mvh...
 

adress

Friends of KS
Jaså jag anser inte att det är så stor skillnad då funktionerna på smartklockorna är i stort sett samma även om Apple har en särställning på marknaden så vette katten om man kan sälja in nåt som redan försökts säljas in bara för att det är ett annat märke.

tex om skoda och VW försöker med ett koncept men misslyckas så kommer det knappast lyckas för att BMW försöker göra exakt samma sak 2år senare.

Apple är ok skriver själv från en Imac 27 och ungarna har både ipads och samsung pad.

Men jag är i 35årsåldern och är såååå jäkla trött på all teknik som mer och mer tar tid och skapar stress än ger tid (vilket var själva syftet med effektivare saker) så jag blev klockintresserad igen efter att inte haft klocka på armen på säkert 10år eftersom man ändå har mobilen.

Tror tyvärr detta kommer bli en flopp för Apple hur fanatiska fansen än är, sen kommer väl de obligatoriska exploderande batterierna som kan bli intressant eftersom man har det på handleden =/ hur som helst tyvärr blir det nog flopp många kommer köpa få kommer använda eftersom det är samma funktioner som man har på mobilen.
Sätter gärna emot på det där med flopp. Hur mycket satsar du ? Det sa man om iPhone också när jag köpte min första 2007. För att inte tala om Mac. "Går inte att hitta spel till...."
Förhandsbokningen på Apple Watch är 30% större än man kalkylerat med. Lär bli väntelistor - och " kanske " kö utanför försäljningsställen på premiärnatten i Sverige.
Det vadet tar jag med glädje. Fina odds.
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp