• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch köpa

morrism

Audemars
Men vänta nu... Hur länge sedan började ryktet om att Apple skulle släppa en klocka? Ett år sen? Två? Du menar på fullaste allvar att alla andra aktörer gick från panik, till idéstadie, till design, till prototyp, till utvärdering till massproduktion och försäljning på typ... en vecka? Sannerligen imponerande. Naturligtvis har alla andra också filat på detta ett tag. Att försöka ge Apple cred för att en massa andra aktörer varit långt före på marknaden med färdiga produkter känns lite bakvänt?

Datorn; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2668435
798g, bättre specs och ett par tusen billigare.


Okej, har gjort det här 1000 gånger tidigare, men vi kan beta av det igen. Surface har en äldre/billigare processor,Intel Core i5-4300U mot apples Intel Core M 5Y51.

Surface har en äldre/billigare GPU Intel HD Graphics 4400 än apples Intel HD Graphics 5300

Apple har dyrare energisparande minnen.

Apple har en dyrare och snabbare SSD

Men det blir fel att jämföra då de är 2 helt olika produkter.

Surface är en upphottad padda/hybrid medans Macbook är en "Laptop".
 
  • Like
Reactions: jhm

Havre

Omega
Okej, har gjort det här 1000 gånger tidigare, men vi kan beta av det igen. Surface har en äldre/billigare processor,Intel Core i5-4300U mot apples Intel Core M 5Y51.

Surface har en äldre/billigare GPU Intel HD Graphics 4400 än apples Intel HD Graphics 5300

Apple har dyrare energisparande minnen.

Apple har en dyrare och snabbare SSD

Men det blir fel att jämföra då de är 2 helt olika produkter.

Surface är en upphottad padda/hybrid medans Macbook är en "Laptop".

Surface finns på marknaden. För övrigt är HD4400 snabbare än HD5300 om du nu vill diskutera specs.

Hur blev det med smartklockesnacket? :)
 

morrism

Audemars
Surface finns på marknaden.

Hur blev det med smartklockesnacket? :)

När man kommer med fakta är det inte intressant längre, surface använder äldre billigare HD, processor, GPU och RAM-minne, därav prisskillnaden.

Apple Watch är skit, och antagligen början på apples fall. Däremot har det ryktats om "iWatch" sen 2001 och den har antagligen legat och ruvat efter att komponenter ska krympa sedan dess. Däremot så blossade de upp på allvar igen nån gång runt 2009, och strax efter det började alla ha en "smart-watch", fast det inte fanns en marknad och det kan man ju se på försäljningssiffrorna för dessa "smart-watches". Det om något visar att apple har ett enormt inflytande att de allra största teknikföretagen är så hysteriska att de släpper ut en produkt på marknaden utan att ta reda på om det går att sälja, bara för att komma före Apple.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej det är inte allt säkert att alla exempel håller vatten till exakt 100%, men exempel tjänar ofta till att konceptualisera och konkretisera någonting som jämförs. När de smarta telefonerna kom, vill jag minnas att batteritiden jämfört med de traditionella lurarna också var ganska "dålig".
Och den är fortfarande dålig. Men då är jag en sådan som lägger väldtigt stor vikt vid mAh och passtid vid köp av mobil... ;)

Jag är övertygad om att smarta klockor kommer att ta en del av marknaden och locka in nya till marknaden. Jag är också övertygad om att Apple kommer att lyckas och fortsätta tjäna multum med pengar framöver. Som klockentusiast kommer jag inte att köpa någon smart klocka än på ett tag eftersom min handled är upptagen för tillfället. Men jag är ävertygad om att någon smart ingenjör någonstans kommer att lösa det problemet också.

Du skriver bra inlägg jhm och är kul att diskutera med.
 
  • Like
Reactions: jhm

frasse

Cartier
Apples "hype" ligger inte så mycket idag, i smart marknadsföring eller värden som Apple själv bara justerar efter behov. Företaget har till skillnad från många andra företag, miljoner oavlönade ambassadörer, som aldrig skulle försitta en chans att promota sitt favoritvarumärke. Helt gratis dessutom! Det är det som ger varumärket Apple så stark pull-effekt, om vi nu går in på mitt favoritområde, – marknadsföring.

Ingen kan säga någonting egentligen (oavsett vad det gäller) till 100% säkerhet och visst är det så, att de flesta nya produkter går åt helvete, redan innan de når nästa steg i produktlivcykeln. MEN, när såg du senast en floppad produkt hos Apple? Jag har sett två; det ena var Apples försök på 90-talet att försöka ge sig in i dataspelsvärlden (konsol) och den andra var Newton, som var apples försök att göra sig ett namn på PDA-marknaden

Tittar vi historiskt, så säger min spåkula för 2015, att Apple inte lägger miljoner i utvecklingskostnader, för en produkt som snart lär försvinna, inte en chans. Att behovet av en riktigt bra smart watch finns, det vet marknaden. Att göra så att den fungerar så som konsumenterna vill, och dessutom för en av de viktigaste plattformarna, är ett behov som man nu på allvar kommer att möta.

Att hänga upp sig på att en smart watch behöver laddas, vore i mina ögon det samma som att dödsdömma den ikoniska Omega Speedmaster, eller flera av JLC:s modeller för att de måste dras upp för hand. Jag tror inte att det resonemanget stämmer. I synnerhet inte i det här fallet, då Apples produkter gärna skall kännas unika, men ändå produceras och tillgängliggörs för en betydligt större målgrupp, än t ex en blygsam skara klockentusiaster.

Så för att sammanfatta: att Apple "har så mycket hype att de hade kunnat släppa i princip vad som helst och folk hade köpt det" är inte förenligt med Apples hittills i huvudsak lyckade marknadsstrategi, eller det faktum att företaget har oavlönade ambassadörer som genom sin egen sektliknande tillvaro, hjälper till att göra Apple till vad det är.

Den dagen Apple börjar släppa "skit" och försöker rida på sitt varumärke, den dagen kan de packa ihop. Det alla företag måste göra, men i synnerhet Apple, det är att möta sina kunders behov på ett raffinerat sätt, och gärna (absolut i Apples fall) skapa några helt nya behov, som konkurrensen inte klarat möta tidigare.

Två ledord är signum med Apple historiskt, innovation och marknadsföring. Jobs två starkaste käpphästar, som alla efter honom, nu sliter häcken av sig för att lyckas leva upp till. :)


Helt ok svar men att jämföra att behöva ladda en pryl i elutaget i 30-60min med att dra några varv på klockan med fingrarna tycker jag är lite väl haltande ? sen ska du ju ha tillgång till elnät eller billaddare. Jag tycker apple gör rätt ok grejer har som sagt en imac 27 och en ipad till ungarna. men iphone var tyvärr rena skräpet jag har haft mkt bättre telefoner till mindre än halva pengen.
 

jhm

Panerai
Och den är fortfarande dålig. Men då är jag en sådan som lägger väldtigt stor vikt vid mAh och passtid vid köp av mobil... ;)

Jag är övertygad om att smarta klockor kommer att ta en del av marknaden och locka in nya till marknaden. Jag är också övertygad om att Apple kommer att lyckas och fortsätta tjäna multum med pengar framöver. Som klockentusiast kommer jag inte att köpa någon smart klocka än på ett tag eftersom min handled är upptagen för tillfället. Men jag är ävertygad om att någon smart ingenjör någonstans kommer att lösa det problemet också.

Du skriver bra inlägg jhm och är kul att diskutera med.


Tack, det var trevligt att höra. Tycker detsamma om dig, och de allra flesta här. Tonen är oftast ganska behaglig på klocksnack. :)
 

jhm

Panerai
Helt ok svar men att jämföra att behöva ladda en pryl i elutaget i 30-60min med att dra några varv på klockan med fingrarna tycker jag är lite väl haltande ? sen ska du ju ha tillgång till elnät eller billaddare. Jag tycker apple gör rätt ok grejer har som sagt en imac 27 och en ipad till ungarna. men iphone var tyvärr rena skräpet jag har haft mkt bättre telefoner till mindre än halva pengen.


Det var ett exempel Helge! ;) Det återstår att se, om marknaden upplever det som ett problem. När vissa iPhonemodeller släppts, har det gnällts en himla massa redan innan de kommit ut i butik. Själv har jag aldrig märkt av några nackdelar, men jag hör å andra sidan inte till 90-talistgenerationen, eller de som pendlar, som ständigt sitter och pillar på telefonen. :) Jag började med en fin Panasonic NMT en gång i tiden, vilken följdes av diverse GSM från Philips, Ericsson, Nokia, Samsung, Siemens och slutligen Apple. Har aldrig varit så nöjd med någon telefon någonsin som jag är med min (nu andra) iPhone och det har ingenting med det faktum att jag är en Appletaliban att göra. När fösta generationen iPhone kom, gillade jag inte den riktigt och skaffade istället en SonyEricsson P1:a. :)
 

adress

Friends of KS
Kommer inte att köpa, för mig är inte apple en klocktillverkare. Av samma anledning har jag aldrig ägt en IPhone eftersom de för mig inte heller var telefontillverkare från början.
Däremot äger jag MacBook air och en IPad eftersom de (igen enligt mig) tillverkar oöverträffade datorer. Men så är jag också väldigt gammaldags av mig, och stolt över det.
Tack för ordet !!

Klockan kan jag förstå att du inte köper - men iPhone.... Du förlorar så mycket i synergieffekter eftersom dom alla tre jobbar så bra ihop. Men det beror alltid på vad man behöver - och hur man använder sina enheter. Själv skulle jag ha svårt att klara mig utan ngn av dom. Roligt att du tycker om Mac och iPad i alla fall. Är gammaldags också - men inte vad det gäller teknik. Mac har jag haft sedan 1985 - så det blir väl en skada i sig. Ha det gott !
 
  • Like
Reactions: jhm

adress

Friends of KS
Men läste du vad jag skrev ? många kommer köpa men få kommer slutligen använda detta har ju som sagt prövats innan med smartaklockor. Det som blir fallet är att den ska laddas ofta och ärligt talat en sak till att ladda ?
har du spelberoende så finns det telefonlinjer att ringa jag spelar inte eller slår vad som om jag var 15år gammal.

Detta var ju vad man tror och jag tror att den kommer sälja men sen försvinna att du tror att den kommer bli en gamechanger eller nåt sånt får stå för dig.

Apple har i nuläget så mkt hype att de hade kunnat släppa i princip vad som helst och folk hade köpt det. Så köpas kommer det men kommer det användas och säljas i längden ?
Jag svarade bara på det du skrev " att det kommer att bli en flopp" ingenting annat. Vadslagningen var mer en metafor - och inte allvarligt menat. Jag är född 47 (1900) .
Trodde man fick skoja till det med ålderns trätt. Tog du illa vid dig - sorry - det var inte meningen. Vem som har rätt/fel om klockan får framtiden utvisa. Ha en bra vecka.
 

hellbit

Cartier
Fruktansvärt ful manick. Dessutom ifall den blir en storsäljare så vill man ju inte springa omkring med en likadan klocka som alla finniga 15 åringar. Mina klockor är mer än klockor de är ett utryck för en stil och dessutom en väldigt fin accessoar till kläder osv.
Ovanpå detta vill jag inte mäta en massa saker förutom när jag tränar. Mao nej änsålänge min Iphone 6 räcker till det behov jag har idag. Men på detta forum verkar jag vara relativt ensam om att tycka att en klocka OCKSÅ är ett typ av smycke:)
 

adress

Friends of KS
Fruktansvärt ful manick. Dessutom ifall den blir en storsäljare så vill man ju inte springa omkring med en likadan klocka som alla finniga 15 åringar. Mina klockor är mer än klockor de är ett utryck för en stil och dessutom en väldigt fin accessoar till kläder osv.
Ovanpå detta vill jag inte mäta en massa saker förutom när jag tränar. Mao nej änsålänge min Iphone 6 räcker till det behov jag har idag. Men på detta forum verkar jag vara relativt ensam om att tycka att en klocka OCKSÅ är ett typ av smycke:)
Varför tror du att du är ensammen om det ? Tror dom flesta tycker det också. Jag är så pass gammal - så jag kommer ihåg - när klockan var ett av dom få smycken - som en man kunde bära.
När det gäller Apple Watch - ser jag den inte som ett smycke - utan som ett komplement till iPhone. Utan den är den ganska värdelös.Valet är snarare en prisfråga - och där kan den inte mäta sig med en riktig klocka. Men för många i den " nya" generationen - som aldrig ägt en klocka utan vara kollar på mobilen - i bästa fall. Där kanske det kan bli en inkörsport till att också skaffa ett riktigt ur. Annars är jag rädd för att en hel generation går förlorad - vad gäller att ha en klocka på armen. Jag ser AppleWatch mera som ett hjälpmedel i kombination med iPhone.
Kanske har jag fel - och då finns min på Tradera ganska snart. Men efter att ha läst på - tror jag inte det. Har lite speciell situation vad gäller " hjälpmedel" till iPhone.
Kanske kommer den att sitta på V arm - för på H sitter min DJ - och så lär det förbli. Sån är jag....
 
  • Like
Reactions: jhm

hellbit

Cartier
Varför tror du att du är ensammen om det ? Tror dom flesta tycker det också. Jag är så pass gammal - så jag kommer ihåg - när klockan var ett av dom få smycken - som en man kunde bära.
När det gäller Apple Watch - ser jag den inte som ett smycke - utan som ett komplement till iPhone. Utan den är den ganska värdelös.Valet är snarare en prisfråga - och där kan den inte mäta sig med en riktig klocka. Men för många i den " nya" generationen - som aldrig ägt en klocka utan vara kollar på mobilen - i bästa fall. Där kanske det kan bli en inkörsport till att också skaffa ett riktigt ur. Annars är jag rädd för att en hel generation går förlorad - vad gäller att ha en klocka på armen. Jag ser AppleWatch mera som ett hjälpmedel i kombination med iPhone.
Kanske har jag fel - och då finns min på Tradera ganska snart. Men efter att ha läst på - tror jag inte det. Har lite speciell situation vad gäller " hjälpmedel" till iPhone.
Kanske kommer den att sitta på V arm - för på H sitter min DJ - och så lär det förbli. Sån är jag....
jag tror kanske inte att jag är ensam men när jag skrivit liknande i andra trådar så har rätt få tyckt som jag.
Oavsett vilket jag är helt enkelt för intresserad av mode för att jag skulle gå omkring med en Iwatch på armen.
Passar inte min arbetsklädsel heller som är kostym.
Dock skulle den fungera utmärkt som trningsklocka och betalfunktioner som kommer kan vara smidiga (jag hoppas dock att iPhone skall klara detta så jag slipper gå omkring med 2 klockor) i min värld är det inte ok med en klocka på var arm haha
 

adress

Friends of KS
jag tror kanske inte att jag är ensam men när jag skrivit liknande i andra trådar så har rätt få tyckt som jag.
Oavsett vilket jag är helt enkelt för intresserad av mode för att jag skulle gå omkring med en Iwatch på armen.
Passar inte min arbetsklädsel heller som är kostym.
Dock skulle den fungera utmärkt som trningsklocka och betalfunktioner som kommer kan vara smidiga (jag hoppas dock att iPhone skall klara detta så jag slipper gå omkring med 2 klockor) i min värld är det inte ok med en klocka på var arm haha
Du har nog rätt - men så här långt är det bara "kostymnissar" och " nissor" som bär den. Även till din arbetsklädsel skulle en i guld passa. Dock inte priset > 70'...
I mitt fall - som har hörapparater - är den ett jättebra komplement till iPhone 6. Apple är i fronten när det gäller appar och inställningar till hörapparater - eftersom det är lag i USA.
Även i Sverige finns redan 2 märken - som är framtagna tillsammans med Apple. Det är enmbit av Apple som många inte känner till. Jag svarar/ ringer - både mobil och fast telefoni - helt trådlöst.
Även med iPad Air och min iMac. TV också för den delen på 30 m avstånd. Skulle inte vilja vara utan.Lite off record - men i alla fall. Mycket kanske tom. Ha en bra dag.
 

JEK

Cartier
Kul artikel http://www.bloomberg.com/news/featu...review-you-ll-want-one-but-you-don-t-need-one

a_w.jpg
 

FredrikQ

Breitling

Hehe... att fungera som klocka verkar den ju urkass på eftersom skärmen inte vill tändas vid rätt tillfällen. Han skriver att funktionen där skärmen skall tändas ofta inte fungerar och att han måste vifta handleden överdrivet flera gånger för att lyckas.

Nä, batteritiden måste utökas rejält så att skärmen alltid kan vara påslagen. (vilket skärmen på min Pebble Steel alltid är och trots det ändå har en veckas batteritid)

Mvh...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nä, batteritiden måste utökas rejält så att skärmen alltid kan vara påslagen. (vilket skärmen på min Pebble Steel alltid är och trots det ändå har en veckas batteritid)
Å andra sidan är det lite fusk att jämföra Apples mini-retina som har massor av färger med Pebbles e-papper. Lite grand som att jämföra en radio kanal på AM-bandet med en som streamar i HD - båda gör samma saker fast bra på olika sätt ;)

Men "mer batteritid åt folket" är en banderoll som jag skulle kunna bära på 1:a maj :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Inte förvånande. Väldigt många har väntat väldigt länge, på att äntligen få en smartklocka som funkar med iOS, och inte ser helt värdelös ut. NU har ögonblicket många väntat på kommit. :)


Jag ser fram emot att få testa den. Min boss ska köpa en samma sekund som den släpps :D
 
  • Like
Reactions: jhm

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Starta en insamling här på KS så lägger jag mer än gärna en slant. Det är dig vi har att tacka för att forumet är så bra som det är ;)

Haha njae... Hoppar nog över det. :)
Dör min nuvarande dator så kommer jag lätt göra det dock. Annars stagnerar ju utvecklingen här. ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Haha njae... Hoppar nog över det. :)
Dör min nuvarande dator så kommer jag lätt göra det dock. Annars stagnerar ju utvecklingen här. ;)


Helt ärligt tror jag många med mig skulle bidra till att du sitter med det senaste för att kunna fixa forumet. Fundera på saken dvs. råka tappa din dator i golvet så att du blir tvungen att köpa en ny ;)

Utan daviden stannar KS :D
 
Topp