• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch köpa

Portofino

Panerai
Gångreserv på 18 timmar. Känns sådär. ;)
Indeed...
image.jpg
 

adress

Friends of KS
Bara i USA att betänka. Första dagen. Apple Watch received an estimated 957,000 pre-orders in the United States on April 10
Leveranstid nu till juni för många modeller.
Så det tidigare inlägget om att den skulle " floppa " kommer nog på skam. Vi får se efter ett kvartal - när lite fler länder är med. Skulle inte förvåna om den säljer i klass med iPhone andra året - när även Europa kom med på tåget.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Bara i USA att betänka. Första dagen. Apple Watch received an estimated 957,000 pre-orders in the United States on April 10
Leveranstid nu till juni för många modeller.
Så det tidigare inlägget om att den skulle " floppa " kommer nog på skam. Vi får se efter ett kvartal - när lite fler länder är med. Skulle inte förvåna om den säljer i klass med iPhone andra året - när även Europa kom med på tåget.
Ska bli spännande om de fixar releasen eller om den kommer plågas av barnsjukdomar! Apples senaste releaser har ju inte varit helt felfria
 

niclashill

Cartier
Bara i USA att betänka. Första dagen. Apple Watch received an estimated 957,000 pre-orders in the United States on April 10
Leveranstid nu till juni för många modeller.
Så det tidigare inlägget om att den skulle " floppa " kommer nog på skam. Vi får se efter ett kvartal - när lite fler länder är med. Skulle inte förvåna om den säljer i klass med iPhone andra året - när även Europa kom med på tåget.


Det är faktiskt ännu fler. 957' personer beställde klockor, och de beställde i snitt 1,3 klockor pp. Dvs ca 1,2 miljoner Apple Watch första dygnet, enbart i US. Estimaten är mellan 2-4 miljoner worldwide första helgen. Ungefär lika mycket som alla andra smarta klockor tillsammans.

Ja, AW kommer att konkurrera ut många klockor i mellansegmentet 5'-15'. Jag hade inte sovit gott om jag varit CFO på Tissots och Longines. Rolex et al kan dock vara lugna imo.
 
  • Like
Reactions: jhm

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är faktiskt ännu fler. 957' personer beställde klockor, och de beställde i snitt 1,3 klockor pp. Dvs ca 1,2 miljoner Apple Watch första dygnet, enbart i US. Estimaten är mellan 2-4 miljoner worldwide första helgen. Ungefär lika mycket som alla andra smarta klockor tillsammans.

Ja, AW kommer att konkurrera ut många klockor i mellansegmentet 5'-15'. Jag hade inte sovit gott om jag varit CFO på Tissots och Longines. Rolex et al kan dock vara lugna imo.

knappast Longines de slår emot eller Tissot då de inte främst köps av yngre. Analytiker påpekar att det är billiga modeklockor som kommer ta stryk.. Tror knappast du står och velar mellan en Longines Chrono och en Applewatch...
 

niclashill

Cartier
knappast Longines de slår emot eller Tissot då de inte främst köps av yngre. Analytiker påpekar att det är billiga modeklockor som kommer ta stryk.. Tror knappast du står och velar mellan en Longines Chrono och en Applewatch...


Ja, det låter logiskt. Tror dock att alla sub 15 kommer få det svårt mot smartklockorna.
 

adress

Friends of KS
Det är faktiskt ännu fler. 957' personer beställde klockor, och de beställde i snitt 1,3 klockor pp. Dvs ca 1,2 miljoner Apple Watch första dygnet, enbart i US. Estimaten är mellan 2-4 miljoner worldwide första helgen. Ungefär lika mycket som alla andra smarta klockor tillsammans.

Ja, AW kommer att konkurrera ut många klockor i mellansegmentet 5'-15'. Jag hade inte sovit gott om jag varit CFO på Tissots och Longines. Rolex et al kan dock vara lugna imo.
Nu skall vi inte tvista om det - men 957.000 " preorders" är det antalet order som lades första dagen. Har inte så mycket med antal personer att göra. Däremot verkar det - trots vad Apple sade innan - ett antal personer som beställt fler än en klocka. Stort antal är set oavsett. Tror ändå inte att det påverkar " vanlig" klockförsäljning så mycket. Många vill nog i så fall ha både och. Dom som skall vara rädda - precis som när iPhone kom - är de märken som tillverkar samma segment idag - typ Samsung. Ingen som köper en Apple Watch - köper heller ett annat märke på telefonen. Kravet i detta fall är ju iPhone - för att det skall fungera. Mig själv ex. Har alla mina enheter i Apple. Kommer nog att köpa en Appke Watch - trots att jag köpte en DJ i förra veckan.
 
Njäe, vet inte om jag tror på konceptet än, det har inte lyckats ordentligt sedan de första "smarta" kom för typ 30år sedan. Och det är fortfarande liksom inte helt rätt för mig. Men vem vet, springer man på ett billigt beg ex så kanske man slår till om det verkar vara något.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Njäe, vet inte om jag tror på konceptet än, det har inte lyckats ordentligt sedan de första "smarta" kom för typ 30år sedan. Och det är fortfarande liksom inte helt rätt för mig. Men vem vet, springer man på ett billigt beg ex så kanske man slår till om det verkar vara något.
Vänta 18 till 24 månader tills Apple Watch 2 släppts så skall du se att det finns gott om begagnade - speciellt när batterierna börjar sagga efter upp till 1000 uppladdningscykler, då kanske du kan kräma ut 12 timmars användningstid per laddning...
 

niclashill

Cartier
Nu skall vi inte tvista om det - men 957.000 " preorders" är det antalet order som lades första dagen. Har inte så mycket med antal personer att göra. Däremot verkar det - trots vad Apple sade innan - ett antal personer som beställt fler än en klocka. Stort antal är set oavsett. Tror ändå inte att det påverkar " vanlig" klockförsäljning så mycket. Många vill nog i så fall ha både och. Dom som skall vara rädda - precis som när iPhone kom - är de märken som tillverkar samma segment idag - typ Samsung. Ingen som köper en Apple Watch - köper heller ett annat märke på telefonen. Kravet i detta fall är ju iPhone - för att det skall fungera. Mig själv ex. Har alla mina enheter i Apple. Kommer nog att köpa en Appke Watch - trots att jag köpte en DJ i förra veckan.

Som sagt, 1,2 miljoner enbart i US första dagen:
http://www.computerworld.com/article/2909744/apple-watch-first-day-pre-orders-top-12m-in-us.html

Lustigt att 95 % av media missade det, då det står klart och tydligt i Slice's undersökning.

Men, som sagt, det är en undersökning, inte hundra procent fakta. Även om det är en extremt stor undersökning.
 
  • Like
Reactions: jhm

niclashill

Cartier
För att sätta saker lite i perspektiv.

Rolex säljer ca 1 miljon klockor per år (ett par år gammalt estimat, men ändå), nu sålde Apple mer under endast en dag.
(Ja, jag vet att Rolex har galet mycket högre ASP).

Smartklockorna kommer att bli stort, men förmodligen ungefär som Gates sade om internet på 90-talet: överskattat på kort sikt, underskattat på lång.

Spännande utveckling. Oavsett allt kommer jag behålla min gamla 16600, men kommer att komplettera med Nevo-klockan. Tror många kommer göra detsamma - köra smartklocka som billig "hobby-klocka".
 
  • Like
Reactions: jhm

TheBear

Omega
2-Faktor
Någonstans innerst inne skulle jag vilja.. Men samtidigt blir jag mer och mer avtänd på att ha telefon och teknik rakt upp i trynet vart jag än går. Ett stycke urverk utan galna komplikationer gör mig mer och mer intresserad dock :D
 

jhm

Panerai
Varför tror du att det är strålning från klockan - det är ingen telefon. Dessutom på handleden - för dom flesta. Inte konstigare än ett headset.


Skulle även tro att den atmosfäriska strålning vi alla utsätts för dagligen, och de gånger vi flyger, vida överstiger den som eventuellt kommer av en AppleWatch. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Varför tror du att det är strålning från klockan - det är ingen telefon. Dessutom på handleden - för dom flesta. Inte konstigare än ett headset.
Strålning i klockan kommer från kommunikationen mellan telefon och mobil. Jag har inte kollat specen men antar att de kör blåtand. Nu finns det inga studier som visat på att blåtandsstrålning skulle leda till cancer eller elöverkänslighet. Det finns de som säger sig lida av elöverkänslighet efter att ha levt med en handsfree i örat 24/7 i åratal - fast där kan det i och för sig handla om den eletromagnetiska strålningen som högtalaren avger. Det finns även i alla fall en lärare/presentatör som säger sig lida av elöverkänslighet efter att burit en sån där mikrofon som man bär kring halsen - hur den kommunicerar med mottagaren vet jag inte, men inte är det blåtand i alla fall...

Så jag tror inte att man behöver vara vidare rädd för att ha en blåtands-klocka på armen. Risken för nickelallergi är nog större än risken för cancer/elöverkänslighet. Men visst kan man alltid ta det säkra före det osäkra i väntan på forskningen skall hitta något. (Ungefär som tillsatser i mat ;) Sorry kunde inte låta bli...)
 

jhm

Panerai
(Ungefär som tillsatser i mat ;) Sorry kunde inte låta bli...)


– Ja och buller kan man vänja sig vid, man blir inte döv av lite oväsen. ;)

– Nämen sluta sjåpa er nu ni behöver inga masker, asbest är helt ofarligt! ;)

– Det finns inga risker med kvicksilver, amalgam är skitbra för tänderna! ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
  • Like
Reactions: jhm

niclashill

Cartier
Vore kul med en survey här om hur många som kommer köpa en Apple Watch (och vågar säga det). Jag kommer inte göra det, kör inte ens IOS. Hade jag haft Apple-prylar, ja, kanske.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag tror att Apple Watch kommer att visa sig vara bättre marknadsföring för de mekaniska klockorna än för Apple. Den kommer att få fler att bära armbandsur igen och många kommer nog att bli sugna på mekanisk dito också. Hittills har ju trenden varit att armbandsur är passé och att man kan använda mobilen.
 

TLåbbman

Omega
Lite komiskt att här se vissa argumentera mot s.k. överprisade appleprodukter, att de inte märker någon skillnad i kvalitet jämfört med andra märken och produkter med liknande prestanda trots nästan det dubbla priset. Sedan i andra andetaget är de övertygade om att Rolex kvalitet motiverar ett pris som är hutlöst mångdubbelt över vad man får betala för en motsvarande produkt med samma prestanda som gör samma sak.

Den som inte uppfattar skillnaden i kvalitet mellan en MBP och en Dell känner garanterat ingen skillnad mellan en rolex och en Certina heller. I både apple's och rolex fall får du en bättre designad produkt med högre kvalitet, men betalar också en slant för varumärket såklart. Om man bara är intresserad av att veta vad tiden är/ha en bruksdator för surf och office, gör såklart både en Dell och en certina jobbet lika bra.

On topic skulle jag möjligtvis kunna tänka mig att köpa en beroende på vad de kostar, men mest för att testa.
 
  • Like
Reactions: jhm

Apansson

Torpare
Det jag tycker verkar tråkigt av alla tester att döma är att den verkar lite för klen. Den verkar seg helt enkelt, och att man kommer "titta på många waiting screens" känns inte så attraktivt.
 
Topp