• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Apple watch series 4

rocksten

Basic
Hej!

Det verkar inte finnas någon tråd om Apple watch Series 4, så här har vi en.

Det finns säkerligen en massa saker som passar dom äldre generationerna, men det går ju ta i den här tråden också.

Jag var iallafall och klämde på en idag och blev sugen för första gången, vet inte om det hade med den större skärmen att göra eller att det bara var dags för en smartklocka..

Dessvärre hade dom bara demo-ex i butiken, nu när jag bestämt mig för inköp mottas gärna tips på after-market straps.

Har svårt att motivera ett köp av en smart klocka när jag redan har en telefon som gör allt det där och lite till o_O
Varför känner du att det "bara var dags" för en sån? Jag är nyfiken :)

För mig är det flera faktorer

-Jag missar 90% av mina samtal pga att jag har ljudlös samt vibrationer avstängt. Varför har jag vibrationer avstängt? Jag blir på dåligt humör när jag hör en telefon på ett bord vibrera :hungover:. (inbillar mig att apple watch kan vibrera diskret på min arm ?,, ej kontrollerat )

-Gillar faktiskt att se tiden digitalt ..

-skönt att kunna se vem som ringer direkt på armen istället för att ta fram telefonen (gärna stressigt så man tappar skiten och spräcker skärmen)

-När man hör ett mail trilla in i telefonen kan man bara glo på klockan och se om det var något av intresse eller bara spam.

-Gud vad bra att se temperturen utomhus på armen! (frågar alexa (amazon echo dot) varje morgon vid val av kläder)

-EKG på armen, det är ju bara för häftigt

Som sagt en prylnörd, och inget man måste ha men ovanstående har fått mig övertygad

-Jag missar 90% av mina samtal pga att jag har ljudlös samt vibrationer avstängt. Varför har jag vibrationer avstängt? Jag blir på dåligt humör när jag hör en telefon på ett bord vibrera :hungover:. (inbillar mig att apple watch kan vibrera diskret på min arm ?,, ej kontrollerat )

-skönt att kunna se vem som ringer direkt på armen istället för att ta fram telefonen (gärna stressigt så man tappar skiten och spräcker skärmen)

-När man hör ett mail trilla in i telefonen kan man bara glo på klockan och se om det var något av intresse eller bara spam.

-Gud vad bra att se temperturen utomhus på armen! (frågar alexa (amazon echo dot) varje morgon vid val av kläder)

Som sagt en prylnörd, och inget man måste ha men ovanstående har fått mig övertygad
Jag förstår, själv har jag inget emot att missa notiser och dylikt faktiskt :) har du lagt en beställning ännu? I så fall får du gärna berätta hur den står sig som klocka mot andra klockor du har sen :woot:

EKG kanske inte ska vara en anledning att köpa den ännu

"I Apples svenska pressmeddelande gällande lanseringen av Apple Watch series 4 framgår att EKG-funktionen inte kommer att vara aktiv från säljstart och dessutom endast kommer finnas tillgänglig i USA. Även möjligheten att få varningar om oregelbunden hjärtrytm kommer enligt Apple enbart på den amerikanska marknaden."

EKG kanske inte ska vara en anledning att köpa den ännu

"I Apples svenska pressmeddelande gällande lanseringen av Apple Watch series 4 framgår att EKG-funktionen inte kommer att vara aktiv från säljstart och dessutom endast kommer finnas tillgänglig i USA. Även möjligheten att få varningar om oregelbunden hjärtrytm kommer enligt Apple enbart på den amerikanska marknaden."

Detta känns relativt lätt att kringgå om man vill ha funktionen.

Jag testade att ha en Apple Watch ett tag men det var inget för mig. Att hela tiden få notiser i klockan blev en stressfaktor av rang. Blev svårt att koppla av.

Allt det du räknar upp som argument för en smartwach är för mig argument mot.
-Missar jag ett samtal får vederbörande ringa igen alternativt ringer jag tillbaka. Väntar jag viktiga samtal ser jag till att inte missa dom.
-Jag har ännu inte spräckt skärmen för att det ringer. Enda gången hittills var när jag klocksurfade vid olämpligt tillfälle och då hade inte en iWatch hjälpt.
-Jag får sällan mail som är så intressanta att jag måste notifieras i realtid.
-Jag föredrar att titta ut för att se vad det är för väder. En mig närstående brukar förlita sig på digitala väderrapporter men det blir lite löjligt när han t.ex. hävdar att det är soligt men bevisligen regnar.
Sen gör den bedrövliga batteritiden att det lockar ännu mindre.
Nu är jag förvisso en gubbstrutt men för mig är en iWatch inte en klocka bara för att den sitter på armen och visar tiden utan ännu en pryl med konstruerat behov.

-Missar jag ett samtal får vederbörande ringa igen alternativt ringer jag tillbaka. Väntar jag viktiga samtal ser jag till att inte missa dom.
-Jag har ännu inte spräckt skärmen för att det ringer. Enda gången hittills var när jag klocksurfade vid olämpligt tillfälle och då hade inte en iWatch hjälpt.
-Jag föredrar att titta ut för att se vad det är för väder. En mig närstående brukar förlita sig på digitala väderrapporter men det blir lite löjligt när han t.ex. hävdar att det är soligt men bevisligen regnar.
Nu är jag förvisso en gubbstrutt men för mig är en iWatch inte en klocka bara för att den sitter på armen och visar tiden utan ännu en pryl med konstruerat behov.
+1

Jag beställde en bara för att ha dom fåtal gånger jag tränar för att kunna se puls, längd på passet och sträckan samt att koppla airpodsen till den utan behöva slita med mig telefonen. Köpte med eSim bara för att ha det om/när Telia släpper tjänsten.

Har inte fått den ännu dock.

Det är mest i mitt jobb som jag välkomnar notifieringar på min handled, jag har inte ens facebook så detta handlar om arbetsmail/samtal.

Men som du säger gillar man olika, jag föredrar information över att köpa en klocka för 60K som inte ens visar rätt tid ;)

+1 på den! :)

Grymt! Ser fram emot en recension sen. Hur ser den ut på armen storleksmässigt? Kan klockan ta emot notiser även fast du inte har mobilen i närheten?
Yes den kan ta emot notiser även fast mobilen är i ett annat rum, jag köpte endast GPS versionen så jag kan inte dra på en löptur och ringa från klockan om jag inte har med mig telefonen.

Inte den bästa bilden kanske, här med Vecka, datum samt kursen för en aktie underst =)
Foto 2018-09-23 15 24 26.jpg

Om man räknas för gubbstrutt på grund av det du precis räknat upp så räknar jag nog mig själv också till den skaran! Rätt häftig, men jämrans vad irriterande att behöva se till att den laddas hela natten så man kan ha den under dagen.

Om man räknas för gubbstrutt på grund av det du precis räknat upp så räknar jag nog mig själv också till den skaran! Rätt häftig, men jämrans vad irriterande att behöva se till att den laddas hela natten så man kan ha den under dagen.

håller med att det känns trist att stoppa den i laddaren varje kväll..
Men å andra sidan sover jag inte med klockor på, och har man en sån här är det kanske inte så jobbigt att "ladda" den varje kväll.

upload_2018-9-23_15-39-37.png

håller med att det känns trist att stoppa den i laddaren varje kväll..
Men å andra sidan sover jag inte med klockor på, och har man en sån här är det kanske inte så jobbigt att "ladda" den varje kväll.
upload_2018-9-23_15-39-37.png
Nej, då är jag böjd att hålla med. Mycket bra om det går att ladda trådlöst via en platta, men då måste man å andra sidan ha en sån...
Men annars kanske man sätter sina automatare i en winder och det är väl i stort samma sak? :rolleyes:
Känner dock fortfarande att en stor anledning till att jag har klockor är för att jag fascineras av mikromekaniken. Visst, mikroelektronik är också rätt häftigt men inte riktigt.. :oldman:

Yes den kan ta emot notiser även fast mobilen är i ett annat rum, jag köpte endast GPS versionen så jag kan inte dra på en löptur och ringa från klockan om jag inte har med mig telefonen.

Inte den bästa bilden kanske, här med Vecka, datum samt kursen för en aktie underst =)
Foto 2018-09-23 15 24 26.jpg
Blev det en space grey aluminium?

Skärmstorleken på tidigare versioner har varit en av anledningarna jag inte slagit till, den verkade vettig först på series 4 (dock utan någon tidigare erfarenhet av 1,2,3 serierna).
Armbandet är jag inte nöjd med,men det visste jag vid köp, gummi mot huden är ingen favorit..
Ska leta nåt tredjeparts-band.

Nåt sånt här kanske
https://www.bexargoods.com/products/apple-watch-strap

Här rätt många vänner som kör apple watch. Vissa är frälsta men har några som slutat eftersom det blev en stressfaktor. Dom har även berättat att människor upplevde att vederbörande va disträ eller stressad eftersom dom hela tiden tittade på klockan

Slänger in något egentligen rätt oviktigt men ändå... Det finns nog inget så trist som att se en Apple Watch på någons arm hur bra den än är. Man får en massa funktion men tappar allt kopplat till stil och tradition. Den nya verkar grymt bra på många sätt, men trots att jag är omgiven av teknik varje dag vill jag inte bli en av alla de mängder av människor som har denna runt handleden. Går bara inte för min del...

Tillbaka
Topp