• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch Sport och Apple Watch

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Claes på Malmö Yrkeshögskola ( http://my.se ), som petade mig i sidan och frågade om jag inte ville klämma lite på Apple Watch före de flesta andra.

2015-04-28 19.47.10.jpg


De modeller jag klämt på är Apple Watch Sport och Apple Watch, med Sport band (gummiband) och Milanese loop (meshlänk). Jag har inte haft möjlighet att använda de här till vardags, utan det får bli en text om mitt första intryck av klockorna efter lite klämmande.

Båda modellerna var i 38mm-varianten, och den första tanken som slår mig är: "Vad nätta de är...". Jag håller just nu på att ta mig igenom smartwatch-djungeln för att hitta en klocka åt min syster. Vi har pratat om Apple Watch, men hon var rädd att den skulle bli klumpig. De där tankegångarna ska jag hjälpa henne att få bort nu.
Apple Watch 38mm kommer fungera hur bra som helst på en mindre handled.

2015-04-28 19.39.07.jpg

2015-04-28 19.39.11.jpg

2015-04-28 19.39.30.jpg

2015-04-28 19.39.45.jpg

2015-04-28 19.41.11.jpg

2015-04-28 19.59.23.jpg

2015-04-28 20.02.35.jpg


Det andra jag gör är att syna dem, på det där sätter som vi klocknördar gör. Hålla upp mot ljuset i olika vinklar. Kolla ytor, stryka lätt med tummen för att känna. Vänder på klockan, synar boettens baksida. Jag försöker avgöra om kanten där glaset möter boetten är bra nog. Det är den, tveklöst.
Såhär, det är inte Patek-finish. MEN, det är Apple-finish, och Apple-finish är ruskigt bra.

Gummibandet är vad det är, det är ett skönt gummiband. Inte styvt, det här behöver inte slitas in för att sitta skönt. Att låta 'flärpen' glida in under bandet känns naturligt, då är den ur vägen och kan inte haka fast i tröjmuddar och annat.

2015-04-28 20.03.42.jpg


Milanese loop, d.v.s. mesh-länken med en magnetismfunktion för att låsa fast bara ...ptja, funkar. Det är Apple, det bara funkar. Jag försökte rubba den i fastlåst läge, gick inte. Det var något jag tänkte på när jag såg den, att man kan råka dra ut den av misstag. Nope, det kommer inte att hända. Magneten är väldigt stark, och det är inte metall mot metall. Det sitter en liten gummiring mellan som också ser till att fixera.

2015-04-28 19.45.59.jpg


Nu måste vi prata lite om funktioner, synk osv. - det är trots allt en smart watch.
Jag startar klockan och den ber mig att starta Apple Watch-appen på iPhonen. Sedan synkar allt sig själv genom att kameran i iPhone-appen drar igång, men tar in Apple Watch i bild. Lite val om vad man vill synka - klart. Smidigt.

2015-04-28 19.32.23.png
2015-04-28 19.34.40.png


Appar som har stöd för Apple Watch har redan kod som ligger 'vilande' i iPhone-appen. När iPhonen sedan berättar att nu finns det minsann en Apple Watch i ägo, då kan man helt enkelt välja att föra över de här små apparna till klockan direkt via Apple Watch-appen på iPhonen. Friktionsfritt.
Jag testade inte allt, men här kommer lite bilder.

2015-04-28 19.49.36.jpg
2015-04-28 19.49.49.jpg
2015-04-28 19.50.20.jpg
2015-04-28 19.55.07.jpg
2015-04-28 19.57.45.jpg
2015-04-28 19.57.52.jpg
2015-04-28 19.58.09.jpg
2015-04-28 19.59.41 HDR.jpg
2015-04-28 20.01.00.jpg




Jag är imponerad. Väldigt imponerad.
Allting bara fungerar som man tänkt sig. Kronan är underbar att scrolla med, man kan utan svårigheter få den där sköna gummibandkänslan när man scrollar (ni med iPhone vet). Displayen är nästan tramsigt skarp, skulle tro att textstorleken går att få ner ganska rejält utan att tumma på läsbarhet, om man behöver.
Kvalitetskänslan finns där, det har inte kompromissats hos Apple på den biten.
Är det en klocka i ordets rätta bemärkelse då?
Njae. Nej. Känslan jag fick med den på handleden är att det är en teknisk pryl, en gadget. En förbannat cool gadget som jag vill ha.

Det är inte känslan av att ta på en mekanisk klocka. En mekanisk klocka är en ganska värdelös tidsindikator om vi ska vara helt ärliga - en Casio för 100 spänn håller tiden bättre än vilken mekanisk Patek Philippe som helst. Men det är ju faktiskt inte därför jag gillar klockor, för att de ska hålla tiden bra. Jag gillar klockor för att de är små ingenjörskonstverk på handleden. Tanken på att ett gäng kugghjul och en fjäder (kort sammanfattat) kan hålla reda på tiden är svindlande hos mig. Hantverket är helt otroligt.
I min värld handlar det om två helt olika produkter. En väldigt svajig jämförelse, men vi sätter inte upp en platt-TV på väggen för att visa en tavla - vi har en tavla istället.

2015-04-28 20.07.06.jpg
2015-04-28 20.07.24.jpg


Jag tror att funktionsklockor som Garmin, Suunto osv. kommer få det lite kärvt. Jag tror inte att premiummärken som Rolex, AP, PP, Panerai osv. behöver oroa sig värst mycket. Varför nämner jag inte Omega, tänker ni? Jo, för att det skulle inte förvåna mig om Omega kommer på att de måste vara med i smart watch-racet (som Tag Heuer ungefär) ...och kastar sig handlöst in i leken. Jag tror inte att det kommer bli bra om det händer.

Så... Kommer jag att köpa en?
Ja. Jag kommer att köpa en, tveklöst. Det kommer finnas dagar då jag kör s k dubbelpipigt. En klocka på varje handled, för jag tänker aldrig lämna mina mekaniska älsklingar.

Komplettering av recensionen hittar du här.
 
Senast ändrad:

Simpatico

Rolex
Man bockar och tackar, snyggt jobbat.
Gillar flödet, intrycken och sammanfattningen i texten.
Frun kommer gilla att läsa detta, hon kommer att skaffa sig en.
 

egbert

Panerai
Tack för bra recension och dina reflektioner. Jag gillar apple, men är inte säker på att jag kommer att skaffa en, eller någon annan smartklocka för den delen. Känns det inte lite som att gå omkring med ett sånt där säkerhetslarm på handleden som gamlingar har?
 

meo_swe

Audemars
Underbart! Jag kommer inte att köpa en (mest för att jag knappt klarara kvartsklockor, ännu mindre smarta jävlar), men det är kul att läsa om dem!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tack daviden för en trevlig recension. Man blir ju helt klart sugen på att skaffa en eftersom man är lite pryltokiga men frågan är när den skulle komma till användning. Jag kan inte riktigt se framför mig i vilken situation då jag skulle välja att ta på mig en Apple Watch istället för en vanlig klocka.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tack så mycket och bra skrivet. Min boss ska köpa en snarast möjligast och det ska bli sjukt kul att pilla på den. Skulle inte bli förvånad om jag faller som en fura för den och slår till :angel:
 

adress

Friends of KS
Mycket bra genomgång. Armbandet är det som går att byta ut om man ångrar sig i kombinationen. Alla armband passar till alla klockor - och går att köpa separat - även 3:e part.
Ända förbehållet är att det armbandet till den större modellen (42) inte passar till den lilla modellen (38) Tvärt om går däremot mycket bra. Jag har bara klämt på den stora - och den är inte för stor.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tack så mycket för en bra recension! Blir helt klart sugen eftersom jag gillar Apple. Men skulle aldrig välja en smart klocka framför en mekanisk. Att köra en på varje handled skulle kunna funka men isåfall måste jag ha den mekaniska på fel (höger) handled med tanke på att kronan på Apple watch annars skulle bli svårmanövrerad. Ska bli spännande att klämma på en i staterna i sommar iaf :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra recension. Jag hoppas att mesh-länken kommer till "vanliga" klockor. Men Apple har väl patent på skiten så det kommer nog inte att ske...
 

Biffbert

Cartier
Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Claes på Malmö Yrkeshögskola ( http://my.se ), som petade mig i sidan och frågade om jag inte ville klämma lite på Apple Watch före de flesta andra.

.

M

Riktigt bra recension, öppnade mina ögon för Swatch! :) Älskade tavlan med en bäng Musse Pigg också, nåt jag skulle kunna ha själv. Finns inga bilder där du dual-wieldar både klocka och swatch (är nog så jag själv gör om jag köper en)? :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
M

Riktigt bra recension, öppnade mina ögon för Swatch! :) Älskade tavlan med en bäng Musse Pigg också, nåt jag skulle kunna ha själv. Finns inga bilder där du dual-wieldar både klocka och swatch (är nog så jag själv gör om jag köper en)? :)

Dual-wieldar?

Ah, du menar dubbelpipigt! Nej ...tog ingen sådan bild. :)
 

Noami

Cartier
Synd med den mycket låga WR:en. Annars hade den nog tagit över CWC SBS som träningsklocka/beater.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar daviden!

Det skulle vara perfekt med en talfunktion/telefon! Jag antar att det aldrig kommer inträffa så länge iphone rullar!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tackar daviden!

Det skulle vara perfekt med en talfunktion/telefon! Jag antar att det aldrig kommer inträffa så länge iphone rullar!

Du menar att att prata via telefonen? Det går alltså att ringa med klockan, det finns en högtalare och mick i den. Dick Tracy-style.

Du kan även diktera meddelande på den, fungerar riktigt bra.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Du menar att att prata via telefonen? Det går alltså att ringa med klockan, det finns en högtalare och mick i den. Dick Tracy-style.

Du kan även diktera meddelande på den, fungerar riktigt bra.


Kul!

Tror du jag, som tycker det är lite obehagligt så fort dom byter logga på mjölkförpackning, kan kastas ut i detta
digitala moras. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack daviden för en trevlig recension. Man blir ju helt klart sugen på att skaffa en eftersom man är lite pryltokiga men frågan är när den skulle komma till användning. Jag kan inte riktigt se framför mig i vilken situation då jag skulle välja att ta på mig en Apple Watch istället för en vanlig klocka.


Samma här, men jag vill ändå ha en. Kanske nöjer mig med sponsra en till frugan och låna iof, hon är "lite" mer applefreak...
Tack så mycket daviden för recensionen :)

Någon som koll på kommande prisbild i Sverige?
 
Har en kollega som beställt en, får testa den lite när den kommer... Håller dock med många om att den aldrig riktigt kan ersätta en riktig klocka, kanske som en tränings klocka.
 

Ingeröd

Omega
Mycket bra och intressant skrivet.

Jag är sedan länge helt inställd på att köpa en. Hur mycket den kommer att användas återstår att se, men jag är inte heller främmande för att bära den på ena armen och en "riktig" klocka på andra.
 

Babinus

Cartier
Eftersom den skulle bli tokutesluten som dressklocka för mig, så skulle det alltså bli en vardagsklocka och rätt ofta en sportklocka.

Då kommer den för mig viktiga frågan: Hur bra byggkvalitet kan man anta att den har? Med byggkvalitet menar jag inte kvalitetskänsla, dvs vilken känsla av kvalitet man får när man håller den i handen. Inte heller hur finishen känns och stämmer utseendemässigt. Med byggkvalitet menar jag, enkelt uttryckt, hur mycket stryk den kan tänkas tåla? Tål den stötar och tuff behandling som en klocka i min ägo får förvänta sig i mitt fysiskt aktiva liv, förutom när jag bär kostym? Tål den vatten? Vågar man ens duscha med den?
 
Topp