• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aqaunaut vs Nautilus

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Samma designer och båda klockorna har samma inspirationskälla.

Här är "riktiga" originalet
HMS_Royal_Oak_%2808%29.jpg
Jag retades bara lite i mitt inlägg ovan.

Att Nautilusen är inspirerad av en båtventil/fönster (likt ROn) vet jag om, designad av Genta ett flertal år efter ROn. Men jag kände inte till att Nautilusen också inspirerats av just krigsskeppet Royal Oak (vilken APn är), men upplys mig gärna! :)
 

ramnaam

Omega
Jag retades bara lite i mitt inlägg ovan.

Att Nautilusen är inspirerad av en båtventil/fönster (likt ROn) vet jag om, designad av Genta ett flertal år efter ROn. Men jag kände inte till att Nautilusen också inspirerats av just krigsskeppet Royal Oak (vilken APn är), men upplys mig gärna! :)

Precis som du sa började allt med HMS Royal Oak och AP RO, sen tog Genta konceptet vidare med Nautilus. Att säga att Nautilus är en direkt avkomma från Royal Oak är väl fel, men det kanske är Gentas vision av hur fönstren skulle se ut på en ny Royal Oak?

Vi ska inte kladda ner för mycket här, men det är en spännande diskussion. Båda klockorna är 10/10 i mina ögon.
 
Nautilus kommer för alltid vara graalen för mig, men en Aquanuten känns på något sätt mer vardaglig och möjlig att uppnå.
Så min röst är följande; Why not both?
 

Henryandy

Cartier
Jag stod inför exakt samma dilemma för ett tag sedan. Har alltid trott att jag ska ha en Nautilusen. Det har liksom aldrig varit något snack. Fick äntligen i somras ett tillfälle att prova båda och blev då överraskad över att jag gillade Aquanauten mer. Denna som ser så tråkig ut på bild och dessutom med gummiarmband...

Försökte intala mig att jag endå skulle ha Nautilusen när jag äntligen finns chansen att köpa en helt ny. Men jag kunde inte slå till, Aquanauten låg där och gnagde. Så när jag för några veckor sedan fick chansen att köpa en helt ny Aquanaut så slog jag till på den i stället.

Kan säga att jag inte ångrar mig en sekund. Har alltid velat ha en sportklocka som knappt känns på armen och det stämmer till 100% på Aqunauten. Den sitter där och man glömmer ibland att man har den på armen. Tråkig är den dessutom inte. Tavlan är magisk och ändrar färg och skepnad beroende på ljuset. Löjligt vacker.

Kan vara att man börjar bli gammal, men gud vad skönt det är att sätta på sig Aquanauten när man haft en 18k sub på armen en hel dag.

Den enda jag stör mig på är att rotorn för en del oväsen vilket jag tycker är märkligt på ett kvalitetsur som detta. Någon annan Aquanautägare som tycker detsamma?

Avslutar med en bild:

 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Den enda jag stör mig på är att rotorn för en del oväsen vilket jag tycker är märkligt på ett kvalitetsur som detta. Någon annan Aquanautägare som tycker detsamma?


Oväsen från rotorn låter inget vidare. :) Däremot kan jag hålla med om att rotorn "surrar" lite mysigt. ;)
 

Henryandy

Cartier
Jaha nu har man fått tummen ur och sprungit förbi Rob Engström. Surret kommer helt enkelt från kullagret till balanshjulet. Helt normalt "patek surr" som den trevliga urmakaren förklarade. Samma surr förekommer såklart i Nautilusen då denna har likadant urverk, 315-SC. Så nu får man bara intala sig själv att det är ett ljud man gillar och faktum är att man ler lite extra när man hör hur den surrar till ibland, nästan så man vrider armen lite extra för att få höra lite surr...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaha nu har man fått tummen ur och sprungit förbi Rob Engström. Surret kommer helt enkelt från kullagret till balanshjulet. Helt normalt "patek surr" som den trevliga urmakaren förklarade. Samma surr förekommer såklart i Nautilusen då denna har likadant urverk, 315-SC. Så nu får man bara intala sig själv att det är ett ljud man gillar och faktum är att man ler lite extra när man hör hur den surrar till ibland, nästan så man vrider armen lite extra för att få höra lite surr...
Kullager?
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jaha nu har man fått tummen ur och sprungit förbi Rob Engström. Surret kommer helt enkelt från kullagret till balanshjulet. Helt normalt "patek surr" som den trevliga urmakaren förklarade. Samma surr förekommer såklart i Nautilusen då denna har likadant urverk, 315-SC. Så nu får man bara intala sig själv att det är ett ljud man gillar och faktum är att man ler lite extra när man hör hur den surrar till ibland, nästan så man vrider armen lite extra för att få höra lite surr...

Om jag inte minns helt fel så heter urverket 324 och inte 315.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag som är ganska ny i klockträsket ogillade Nautilus till en början och ville ha en Aquanaut. Ganska nyligen har jag gjort en totalvändning och gått från att vilja ha en Aquanaut med gummi till att vilja ha en Nautilus med länk. Lite knepig känsla men det är kul att komma på sig själv om hur mycket smak och tycke kan förändras på kort tid.
 
Topp