• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aqua Terra - köpa eller inte?

The Pell

Cartier
Jag brukar, ända sedan Aqua Terra med nya kal 8500 kom, med halvårsvisa intervaller titta in hos urbutiken och dregla, prova och drömma. Det är något med denna klocka som verkligen får mig att gå i spinn. Det är den enda klocka som jag har provat som faktiskt känns som om den skulle kunna vara "den enda".

Att dock köpa den - det har aldrig egentligen vart aktuellt. Jag hör till dem som anser att 30-40 tusen är jäkligt mycket pengar. Att jag sedan trots det skulle kunna punga ut så mycket för en klocka, som rent funktionellt inte fyller något som helst syfte, ja, det säger väl en del om graden av galenskap...

Nu har det i alla händelser aldrig varit aktuellt på allvar. Den dyraste klocka jag köpt ny var en Tag Heuer Aquaracer. Den kostade runt 16 tusen och då var det ekonomiska läget ett annat (vi hade inte fått barn än...). Sedan dess har allt köp och sälj baserats på försäljningspengarna som Aquaracern gav. Massa klockar har kommit, nästan lika många har gått.

Idag fann jag mig själv hos handlarn med Aqua Terran på handleden igen. Idén var att klura ut huruvida 39 eller 41 mm, samt grå eller vit tavla, var rätt variant att köra på, om t ex en trisslott skulle överraska eller så :)

När jag står där med 41mm, vit tavla på armen och njuter, det är då jag ser den otäcka lappen på sidan av montern: 40 månaders räntefri avbetalning. En liten, liten signal börjar ringa i huvudet. Signalen stegras och tämligen omgående så har den förvandlats till en mistlur som dånar i hela mig. Djävulen har vaknat och jag inser att jag håller på att räkna "klockmatematik" för fulla muggar - ni vet, sådan där matte när logiken blir bakofram och sansen är och köper korv någonstans. Som tur är så får jag syn på sambon och barnvagnen utanför butiken i tid. Pulsen börjar så sakteliga sjunka och jag får lite fumligt av mig klockan, tar på min egen, tackar för mig och skall precis fly när damen säger: "Finansieringslösningen gäller hela september, så du kan ju fundera ett par, tre veckor."

Sambon tittar misstänksamt på mig när jag kommer ut ur butiken men säger inget. Vi vet båda var vi står när det gäller dyra klockor.

Slutligen så till min frågeställning: slå till eller icke? En knapp tusing i månaden ställer inte till med några problem i den meningen. Men 40 lök är 40 lök. Jag vet att iallafall den noble Undersköterskan har ett och annat gott att säga om uret i fråga, du får gärna säga mera. Men gärna även andra tyckare, oavsett hiss eller diss. Jag behöver klok input!

Vänligen,
Pelle


"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
Okänd
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Köp aldrig em klocka på avbetalning, för att:

* 40 månaders avbetalning är en lång tid, dessutom på en vara som minskar i värde rätt snabbt - dvs lånet kan komma att överstiga värdet på klockan. Kan tänka mig att värdet på klockan snabbt faller från 40k till 30k när du lämnat butiken (kanske inte riktigt så mkt, men risken finns)

* Antar att det tillkommer aviavgifter plus uppläggningsavgift utöver dina 1000 kr/mån. Låt säga 495 kr i upplägg samt 29 kr per månad, det ger ju ca 1600 kr i extra finansieringskostnad.

* Många bäckar små... en liten video på avbetalning, en stor tv på avbetalning och rätt som det är så har du rätt stor mängd fasta kostnader att betala av varje månad

Spara i stället ihop dina pengar och köp dig din klocka cash - mkt skönare känsla! Då har du ju "förtjänat" det och det kommer inte en tråkig räkning varje månad. Jag köpte en klocka på lån när jag just pluggat klart, det ångrade jag sen eftersom det tog ett tag att betala av
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Aqua Terra 8500 kan vara en av mina favoritklockor just nu. Perfekt ballans i sportighet och elegans, jag skulle nog kalla den för en elegant sportklocka. Favoriten hos mig är den med svart urtavla. I din prisklass hade jag även slängt ett öga på Grand Seikos 9S65 serie
py5erepu.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte Uret.se och watchonwatch också finansiering på sina klockor? De är väl dessutom billigare att handla från...

Jag menar, om du nu ändå funderar på avbetalning så kanske det finns en poäng i att hitta själva klockan så billigt det bara går...om du nu inte vill spara och vänta...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Min magkänsla säger att du inte ska köra. Varför?

Citerar JS_80:
* 40 månaders avbetalning är en lång tid, dessutom på en vara som minskar i värde rätt snabbt - dvs lånet kan komma att överstiga värdet på klockan. Kan tänka mig att värdet på klockan snabbt faller från 40k till 30k när du lämnat butiken (kanske inte riktigt så mkt, men risken finns)

Känns surt att fortfarande gå och betala på en dinka då en annan helt underbar Omega visar upp sig om, säg 1-2 år.
 

Barda

Cartier
När min syster fick frågan varför hon inte har personligt kreditkort svarade hon
"If you can't afford it, don't buy it..." *

Mitt svar är det samma.

*Undantag finns, t.ex. bostad och "när nöden kräver" och det gäller inte en klocka i min mening...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Angående avbetalningen håller jag med dom andra. Lägg undan pengar månad för månad och spara det du kan. Bara till att snåla ner på annat under tiden :lol:
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Testa och hitta någon billig kul klocka på köp&sälj här. Kanske kan den dämpa din Terrasjuka lite.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Pelle, jag tror jag har hittat en värdig kompromiss till dig, 995 dollar för en Citizen Signature Automatic. Jag har läst från dom som har köpt en sådan har varit oehört nöjda och kvaliteten är på topp, särskilt om man ser på prislappen.








<a class="postlink" href="http://forums.watchuseek.com/f2/new-citizen-signature-automatic-most-important-movement-decade-727729.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/f2/new-cit ... 27729.html</a>
 
Ja, jag är ju inte helt objektiv när det gäller Omega som bekant, men tror de flesta håller med om att det är ett av de vassaste köpen man kan göra i den prisklassen. Bra att du prövar den på handleden, den smala glasringen gör ju att 41,5mm känns betydligt större än vad det egentligen är.

Fantastisk klocka, växer med tiden. Nu får den visserligen slåss med min BA 1957 om handledstiden, men jag kommer aldrig att sälja min AT. Urverket är det bästa Omega gjort sedan storhetstiden på 50- och 60-talen.

Vad gäller finaniseringen; du kan inte tänka dig ett beggat exemplar ? Den här annonsen har ju legat uppe sedan i vintras på TTT utan att någon nappat än och klockan ska ju vara helt oanvänd, så det kan ju likställas med nyköp med lite kortare garanti bara. Kanske kan vara någonting ?

<a class="postlink" href="http://www.network54.com/Forum/140376/thread/1346708556/last-1346708556/FS-+Ny+Omega+Aqua+Terra+-+41%2C5mm+-+Cal.+8500" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.network54.com/Forum/140376/t ... +Cal.+8500</a>

Vänligen
Forumets undersköterska
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Undersköterskan skrev:
Ja, jag är ju inte helt objektiv när det gäller Omega som bekant, men tror de flesta håller med om att det är ett av de vassaste köpen man kan göra i den prisklassen. Bra att du prövar den på handleden, den smala glasringen gör ju att 41,5mm känns betydligt större än vad det egentligen är.

Fantastisk klocka, växer med tiden. Nu får den visserligen slåss med min BA 1957 om handledstiden, men jag kommer aldrig att sälja min AT. Urverket är det bästa Omega gjort sedan storhetstiden på 50- och 60-talen.

Vad gäller finaniseringen; du kan inte tänka dig ett beggat exemplar ? Den här annonsen har ju legat uppe sedan i vintras på TTT utan att någon nappat än och klockan ska ju vara helt oanvänd, så det kan ju likställas med nyköp med lite kortare garanti bara. Kanske kan vara någonting ?

<a class="postlink" href="http://www.network54.com/Forum/140376/thread/1346708556/last-1346708556/FS-+Ny+Omega+Aqua+Terra+-+41%2C5mm+-+Cal.+8500" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.network54.com/Forum/140376/t ... +Cal.+8500</a>

Vänligen
Forumets undersköterska

Det där var ju ett bra pris på den annonsen. Den ser ju ut att vara i totalt nyskick också. Det är en otroligt fin klocka som verkligen ligger på min "vill ha lista" men nämner jag fler klockor kommer min sambo bli galen :D
 
Behöver du fråga ska du inte köpa. Men en en tafatt inställning och vekheten att vilja göra omgivningen till viljes ligger helt klart i linje med min uppfattning om Omega ägare. Så jag ändrar mig. Gör som majoriteten i denna tråd tycker :lol:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Eric Jajjamensan P skrev:
Behöver du fråga ska du inte köpa. Men en en tafatt inställning och vekheten att vilja göra omgivningen till viljes ligger helt klart i linje med min uppfattning om Omega ägare. Så jag ändrar mig. Gör som majoriteten i denna tråd tycker :lol:
Nej nu pratar du i nattmössan allt :) jag tror att de nya 8500-modellerna lockar till sig en hel del horologifanatiker med sitt tekniska godis.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du kan ju inte avbetala en klocka! Verkar galet. Själv har jag varit tvungen att sälja en massa hobbyprylar på blocket. Många bäckar små. Hitta sedan en bra prissatt begagnad och köp när du har råd. Känns nog bättre att rensa förråd på skit som bara ligger och förtjäna sin klocka än att låna/avbetala till den.
 
80talisten skrev:
Eric Jajjamensan P skrev:
Behöver du fråga ska du inte köpa. Men en en tafatt inställning och vekheten att vilja göra omgivningen till viljes ligger helt klart i linje med min uppfattning om Omega ägare. Så jag ändrar mig. Gör som majoriteten i denna tråd tycker :lol:
Nej nu pratar du i nattmössan allt :) jag tror att de nya 8500-modellerna lockar till sig en hel del horologifanatiker med sitt tekniska godis.

Gärna nattmössa aldrig ord som börjar med horologi. :cool:
 

The Pell

Cartier
Tack för alla svar! Insåg efter redan ett par lästa svar att jag formulerade frågan fel. Finansieringen i sig blev fokus snarare än valet av klocka - om man nu SKALL hysta iväg 40 k...

Men detta blev förvisso intressant ändå. Den privatekonomiska moralen är tydligen tämligen hög här - samt medelinkomsten :)
För egen del så hör jag själv till de lyckligt lottade som tjänar betydligt mer än vad jag gör av med. Att vi nu lever på snöret beror på att vi minimerar uttaget av föräldradagar för att kunna vara hemma länge.

Men jag omformulerar: Aqua Terra - bu eller bä? Jag älskar den oavsett men det är alltid kul att höra tankar - såväl initierade som passionerade.


"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
Okänd
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag tycker att den är kanonsnygg! Stilren och samtidigt sportig. Lite som en Datejust. Den i länken till säljannonsen är riktigt fin!
 

_jonte

Patek
En av de tråkigare modellerna enligt mig; just för att den är sportig och dressig och mittimellan och lite av allt på en och samma gång. Men men, gillar du den så ska du köpa den såklart. ;)

Dock känns 40 papp för en sprillans dyrt. Lär minska 10 tusen i värde bara du gått utanför dörren. Den från Danmark för ~25 tusen kanske...?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
_jonte skrev:
En av de tråkigare modellerna enligt mig; just för att den är sportig och dressig och mittimellan och lite av allt på en och samma gång. Men men, gillar du den så ska du köpa den såklart. ;)

Dock känns 40 papp för en sprillans dyrt. Lär minska 10 tusen i värde bara du gått utanför dörren. Den från Danmark för ~25 tusen kanske...?

Jag brukar resonera att om man vet att man är en flippare så lönar det ju sig att köpa begagnat, då drabbas man ju inte av den där värde minskningen. Men däremot om man vet att det är en klocka som man förmodligern kommer behålla så säger jag, köp nytt alla dagar i veckan. Jag tycker det ändå ger en bättre känsla iaf. :)
 

Jens

Greedo
Big No, No.
Som att köpa en Volvo med Rolls Royce motor via Volvo finans.

Skit i den klockan, spara o köp nåt roligt beggat ist.

Jens
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är den fin? -Absolut.
Är den värd 40'? Absolut inte!

De dyker ju upp begagnade för runt eller under 20' på utländska forum ganska frekvent. Oftast i väldigt bra skick dessutom. Jaf köper i princip alltid mina klockor nya, men med en klocka som är lätt att hitta beggad för halva priset köper man inte ny. Precis så enkelt ör det.

Angående modellen, hade jag köpt en railmaster istället. Den är ovanligare, snyggare och dessutom är väl jakten en del av varför man är extra nöjd efter ett klockköp?
 

naggge

Panerai
Har du pengarna så köp - verkar som du har funderat tillräckligt länge och det är dags att skrida till handling.

Hade personligen köpt beggat men om det är nytt som gäller så köp utan avbetalning, prutmånen blir mycket trevligare då.
 
Topp