Laddar...
Nymans Ur 1851

Aqua terra, tips på läder

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dbrasco, 19 november 2016.

1. Dbrasco
    Trådstartare

Dbrasco Stormtrooper

Från:
    Gävleborg
    Hej på er!
    Är vansinnigt nöjd med det senaste köpet, en skyfall 38,5mm. Nackdelen är väl att min smpc har fått väldigt lite handledstid men jag hoppas att det är nyhetens behag och att jag kommer börja varva dem lite mer frekvent.
    Hur som helst är jag sugen på ett läderband till AT:n men har svårt att bestämma mig för modell på band och färg. Budget är max 2000 och då vill jag gärna inkludera ett deployment clasp då jag finner att dessa gör hela känslan lite mer exklusiv. Omega grejer ryms alltså inte i budgeten men vad har ni för tips?
    Har kollat lite på hirsch men de har ju 3000 modeller och jag hittar olika favoriter varje gång jag kollar. Vill att det ska se elegant ut, gillar alligator looken, och gluggen på klockan är 19mm vilket är lite av en utmaning.

Tips på band, färg och clasp mottages.

Mvh Jens

2. Asplund

Asplund AT-AT driver

Från:
    Kungsholmen
    Svart eller mörkbrunt Hirsch Duke.

Dbrasco gillar detta.
  3. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Titta på bob straps från tyskland, dassari från amazon.com eller watchboys

Dbrasco gillar detta.
  4. Dbrasco
    Trådstartare

Dbrasco Stormtrooper

Från:
    Gävleborg
    Har du koll på längden. Hirsch finns ju i medium, large och XL. Jag har handleder på 17cm och påverkas bandet längd om man kör ett deployment clasp?

5. Asplund

Asplund AT-AT driver

Från:
    Kungsholmen
    Deployment har jag ingen koll på men deras standard (tror det är L) har jag på minsta hålet (har 16.5) med vanligt spänne.

6. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Har varit inne på att köpa ett omega viklås med ett läderband, låter som att mina 16cm leder kommer att vara för småa för detta? De flesta som gör lite billigare band (300-400kr) tillverkar bara i den vanligare längden 10cm+10cm.

7. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag har ett snyggt mörkbrunt mockaband som passar bra till Aqua Terran (min gamla modellen). Ett bespoke band som @rogart-63 tillverkat åt mig. Han har gjort flertalet till mig i både mocka och skinn och jag kan verkligen rekommendera honom. Väldigt överkomliga då de kostar några få hundralappar (2-3). Köp ett viklås på det från tex Hirsch eller Rios och du är långt under halva din budget trots exklusivt handsytt band.
    IMG_0126.JPG

Här fler ex på hans band som jag beställt
    IMG_0128.JPG
    IMG_0130.JPG

DrSbaitso, Sjobedan, MickeJ och 5 andra gillar detta.
  8. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Tänkt ta hem lite läder då jag har lite dåligt med det? Så för tillfället är det lite down med band tillverkningen?
    Varit rätt mycket klockpill på sistone.

Rozzy gillar detta.
  9. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Värt att notera är att Omegas viklås passar bra till Omegas egna band. Dvs att bandet måste vara tillräckligt tunt skinn/stoppat för att gå att stänga och så att det inte "poppar" upp hela tiden. Här original till min PO
    IMG_0133.JPG

Och ett Hirsch som fungerar till i princip samtliga band
    IMG_0132.JPG

Arsius11 gillar detta.
  10. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Jo jag har förstått det, de billigare tillverkas till att passa omega viklåset. Du som har ett viklås med orginalband, vad blir den totals omkretsen med klocka på "minsta" hålet eller hur man ska uttrycka det.

11. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag förstår dig inte riktigt där. Omegaviklåset kräver mer anpassade band medans ex Hirsch funkar till det mesta.
    Jag skulle säga ner till ca 16-16,5 cm tillsammans med min PO 42mm. Till en AT 38mm blir det säkert någon halvcentimeter kortare. Men annars är det väl bara att göra ett extra hål så att det passar (bara man inte kommer in på den tjockare stoppade delen vilket omöjliggör att stänga lås).

12. Undersköterskan

Undersköterskan AT-ST driver

Från:
    Växjö
    jabla och Triumf gillar detta.
  13. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Okej, du förstod mig rätt! Får prova köpa ett och testa! Tack för hjälpen uppskattar det verkligen!

Rozzy gillar detta.
  14. JayLar

JayLar AT-ST driver

Jag kör med Hirsch Viscount och Hirsch butterfly deployment clasp. Funkar riktigt bra.
    20160816_084409.jpg

tgadler, Zuuki, Wozzor och 8 andra gillar detta.
  15. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Hur upplever du viklåset? Är lite emot viklås utan knappar.

16. JayLar

JayLar AT-ST driver

Det är detta jag har:
    http://www.ebay.es/itm/181929302642
    Det är knappar på det, funkar klockrent.

hasselnot gillar detta.
  17. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

rios modena!

18. William Lindeberg

William Lindeberg Ewok

Svart ser grymt ut på de!

19. Gusten

Gusten Ewok

Tänkte flika in och se om någon vet var man kan få tag i ett viklås som fungerar som omega viklåset, det vill säga ena sidan av bandet går på insidan?

20. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Jag har letat men inte hittat något. Iaf inget av kvalitet.

21. Eurenius

Eurenius Den norrländska rörtången

Från:
    Höga Kusten
    Har ni kikat på strapped for time?
    Hittade detta Omegastyle spännet.
    BKL500Wa.jpg

Jag har det här till min Breitling. Det är från samma ställe. Det fungerar kanon och är av bra kvalité (trots lågt pris).
    bkl400-polished-1000x743.jpg

22. Eurenius

Från:
    Höga Kusten
    Riktigt bra bild. Lägg gärna upp lite fler. :) Jag är sjukt sugen på en AT. Jag ser att du har 41:an.

23. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    https://waccex.de/en/ Bob Straps har en bra uppsättning men vet inte om viklåsen tilltalar mig. Omega OEM är betydligt snyggare.

24. Gusten

Gusten Ewok

Det där kan nog vara något! Hittade ett som ser precis likadant ut på https://waccex.de/en/faltschliesse-fuer-breitling-baender-poliert-20-mm-neu.html som @hasselnot länkade. Fri frakt och lite bättre pris, så testar nog att beställa hem ett sådant. Tack för alla tips! Hur fästes den remmen som går in under förresten?

Gustaf

25. Eurenius

Från:
    Höga Kusten
    Den låser sig själv när det ligger som på bilden. Fördelen är att du kan justera steglöst utan att vara beroende av hål i bandet. Tänk på att köpa ett anpassat band då de inte får vara för tjockt i ändarna.
    breitling-deployment-clasp-0104 (1).jpg
    DSC03067-1.jpg

26. Stomatologen

Stomatologen Tie Fighter pilot

Omega AT gör sig bäst på länk. Det blir aldrig riktigt bra med band på den klockan

27. Eurenius

Från:
    Höga Kusten
    Jag har aldrig testat den på läder men tycker att det ser bra ut på bild?
    Vad är det som inte blir bra tycker du?
    8700519385_417c133b2a_b.jpg IMG470.jpeg honey2.jpg

28. Stomatologen

Stomatologen Tie Fighter pilot

Det ser ok ut men resultatet blir aldrig riktigt bra. Många av Omega modeller passar med band/nato men den AT'n är tyvärr inte en av dem. En högst personlig åsikt självklart:)

Eurenius gillar detta.
  29. JensBP

JensBP Tie Fighter pilot

Från:
    #ripkingp
    Hirsch Highland är ett mkt trevligt band som passar kanon på klocka i AT-stuk. Finns 19-18 så du kan välja och vraka bland 18-clasps, plus att det slipper se så smalt ut på undersidan.
    image.jpeg

Eurenius gillar detta.
  30. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

Metallarmbandet är snyggt, men jag tycker det finns fina alternativ i läder också. Tex rios modena. Ibland vill man av en eller annan anledning inte ha metallarmband.

Dessutom, till skillnad från en Rolex (Datejust) så är Omega Aqua Terras boett konstruerad för att kunna ha läderarmband, medans Rolex boett är helt optimerad för stålarmbandet. Detta innebär att Rolex boett har en (egentligen flera, men i huvudsak en) mycket vass kant som snabbt förstör läderarmband - jag pratar här om de nyare Rolexmodellerna.

Mårtenssons ur Brookfield