• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aquastar 63, o-ring i krona?

Anklår

Breitling
Kan inget om klockor därav denna fråga :)

Klockan, Aquastar 63, är en dykarklocka, tål 200 meters djup. Men något fattas i kronan tror jag, den skulle definitivt inte klara att vara under vatten som det nu är.

Misstänker att det fattas o-ringar, nu ser man bara någon form av missfärgning inne i kronan. Är det brukligt med en o-ringar i just kronan? Och hur byta? Är det bara att pressa in nya o-ringar i lämplig storlek (blir i så fall väldigt tight mellan kronkanten och axel)? Och räcker det med o-ringar i kronan för att den ska tåla vatten? Har lite svårt att se var i så fall en ytterligare packning skulle kunna sitta.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    13.9 KB · Visningar: 100
  • 2.jpg
    2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 100
  • 3.jpg
    3.jpg
    9.7 KB · Visningar: 104

rogart-63

Patek
Gummit i kronan murknar efter några år. Vilket gör kronan otät. Ibland går det att byta o-ring ibland inte. Beror på hur mycket plats det finns. Lättast är en ny krona om det finns att få tag i? Annars får man testa att krafsa ur de gamla o.ringarna och byta till nya. Man bör dock ta bort uppdragsaxlen. Går att lösa dom gamla i aceton. Finns en tråd på nätet om att byta o-ringar i en gammal seiko krona. Så kan man oxå göra . Ska se om jag hittar det?
 

Anklår

Breitling
Strålande länk! Ser jag på det i mikroskop så ser ut som där sitter någon form av "lock", dessutom så ser det ut som om någon har jobbat med ett dorn eller något (kanske bytt innan) för att banka över kronans metall över lockkanten.

Måste nog lösa det som dom gör i länken, tror inte jag kan trycka in något med våld där.

Tackar ödmjukast för hjälpen!!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kul tråd som jag missat tidigare! Skall istånd att byta packningen i en krona på en gammal Certina- dykare. Tipset i länken ser ju att fungera. Tråkigt att det verkar gå åt en hel del o-ringar? Har det kommit några mer tips på hur man löser problemet? Borde man inte kunna poppa av locket med luft på något sätt? Liknande hur man skjuter av plexiglas med en pump?
 
Topp