• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AR eller ingen AR, det är frågan...

Gasparo

Cartier
2-Faktor
Antireflexbehandling fyller ju en funktion och själv gillar jag AR. Sålde delvis min Combat SUB (med platt safirglas utan AR) för att det i många lägen var omöjligt att läsa av tiden utan att vrida handleden i rätt position.
En halvtaskig bild på den jag hade:
IMG_0713.JPG


Men jag satt och läste lite på utländska forum om en del människor som med hjälp av polywatch och liknande tog bort behandlingen på utsidan av sina klockor. Detta för att behandlingen lätt repades och för att det lätt blev fett- och fingeravtryck på glaset.
Jag förstår att fingeravtryck och repor syns lättare på klockor med svarta urtavlor. Upplevde aldrig något sådant med min Orient Star med AR på båda sidor när jag hade den.
P1020972.JPG


Men vad säger ni som har och har haft klockor med AR på utsidan av glaset? Blir det lätt repor/smutsfläckar på glaset? Och vad föredrar ni? AR på insidan, båda sidor eller kanske ingen AR alls?

Ett par vanligt förekommande klockor med AR på båda sidor (stulna från nätet):
25416-490ef63506a808255c06e234c551e44c.jpg
Sinn 556 Vorstellung 025.jpg


Funderade för övrigt på detta när jag putsade bort ungarnas fingeravtryck från glasögonen (som har grym AR;)).
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ja.... Rolex... Lite underligt att de inte kör med AR på undersidan kan man tycka... Kanske en traditionell sak..
Eller har AR någon annan nackdel förutom repkänslighet?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har egentligen inte störts av avsaknaden av AR förutom när det ska tas bilder. Men alltid trevligt att ha. Den Aar som Sinn har på sina klockor är riktigt grym :)

@laketwig postade ju en hel del grymma bilder på hans 6060 där det ser ut som att den helt saknar glas.
Frågan varför Rolex inte kör med AR brukar dyka upp med jämna mellanrum, men jag har hittills aldrig sett ett svar som är mer än en spekulation. Eller har något frågat AD eller mailat Rolex själva och fått svar?
 

Cryssarn

Rolex
@laketwig postade ju en hel del grymma bilder på hans 6060 där det ser ut som att den helt saknar glas.
Frågan varför Rolex inte kör med AR brukar dyka upp med jämna mellanrum, men jag har hittills aldrig sett ett svar som är mer än en spekulation. Eller har något frågat AD eller mailat Rolex själva och fått svar?
såna bilder är så jävla snygga. Har dock aldrig känt att jag inte kan läsa av tiden utan AR
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
@laketwig postade ju en hel del grymma bilder på hans 6060 där det ser ut som att den helt saknar glas.
Frågan varför Rolex inte kör med AR brukar dyka upp med jämna mellanrum, men jag har hittills aldrig sett ett svar som är mer än en spekulation. Eller har något frågat AD eller mailat Rolex själva och fått svar?
Har någon någonsin fått svar på Rolex kring en teknisk/design fråga? ;)
Argumenten jag läst har varit att det underminerar syftet av att ha glas i Safir genom att lägga på en beläggning som är mjukare och repas lättare och/eller att Rolex faktiskt är smycken och att de är mer estetiskt tilltalande om de glänser lite extra.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag ser absolut ingen anledning till att inte ha AR. Att det skulle repas? Ja, då får man väl avlägsna behandlingen då om den nu sitter på utsidan när den blivit så repig.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har någon någonsin fått svar på Rolex kring en teknisk/design fråga? ;)
Argumenten jag läst har varit att det underminerar syftet av att ha glas i Safir genom att lägga på en beläggning som är mjukare och repas lättare och/eller att Rolex faktiskt är smycken och att de är mer estetiskt tilltalande om de glänser lite extra.

Jag tror att det där är efterkonstruktioner.

Det är trevligt med bra AR.
DSC_1149-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tycker det kan vara lite irriterande utan ar när man ska ta bilder, men aldrig så att jag har problem att se vad klockan är på min sub för det
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Men mynnar ut i samma sak ändå, en modifiering på klockan som kan kännas helt onödig att man ens behöver göra.

Jag gillar AR, men samtidigt så gör det mig inget ifall klockan inte har det heller.

Jag tycker inte att det är jämförbart. Jag tycker också att det är märkligt att man inte åtminstone sätter AR på insidan på alla premiumklockor.

Man behöver heller inte modifiera om man inte vill. Jag har aldrig lyckats repa AR vad jag kan se, och en hellre en liten repa och bra sikt. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tycker inte att det är jämförbart. Jag tycker också att det är märkligt att man inte åtminstone sätter AR på insidan på alla premiumklockor.

Jag håller med dig, insidan är ett minimum men jag hade däremot inte velat ha på utsidan.
Dock, så har klockan inte det så stör jag mig inte nämnvärt av det heller.

Det är rätt snyggt när den kan spegla en röd solnedgång. Eller ett par snygga bröst eller diverse.
 

Ceramic

Cartier
Hade en keramik Big Bang en gång i tiden. Klockan klarade alltid och såg som ny ut efter ett år av "miss"bruk. Men glaset såg helt jävligt ut. Dubbel AR på Hublot.

Någon som vet om de tre stora kör med AR? Ap gör det väl iaf inte
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hade en keramik Big Bang en gång i tiden. Klockan klarade alltid och såg som ny ut efter ett år av "miss"bruk. Men glaset såg helt jävligt ut. Dubbel AR på Hublot.

Någon som vet om de tre stora kör med AR? Ap gör det väl iaf inte

Min AP har AR, men ibland kan man knappt ens tro det faktiskt. Så jag tvivlar på att det är dubbel...
Varken AR eller lume är något att hänga i granen på AP anser jag.
 

Ceramic

Cartier
Min AP har AR, men ibland kan man knappt ens tro det faktiskt. Så jag tvivlar på att det är dubbel...
Varken AR eller lume är något att hänga i granen på AP anser jag.



Ahh. Va säker på att det inte va någon. Varken min safari, 15300 eller roc har upplevts som att det är AR. Inte helt enig i lume dock. På ROCn är det helt grym. Men 15300 var crap o safari har ju inte ens någon.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ahh. Va säker på att det inte va någon. Varken min safari, 15300 eller roc har upplevts som att det är AR. Inte helt enig i lume dock. På ROCn är det helt grym. Men 15300 var crap o safari har ju inte ens någon.

Jag har 15300, jag upplever att om det finns AR så är det ytterst lite. Tycker inte att den blänker lika mycket som min Rolex men jag kan ju ha fel.
Lumen på den är sämst. Sämre än min 18 år äldre GMT-Master.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
AR is the shit.

Gör mest skillnad i lite sämre ljusförhållanden när det kommer till avläsning. Dubbelsidig AR är fantastisk men på en verktygsklocka är det mer fördelaktigt att bara ha på insidan för att undvika risken för irriterande repor om man använder klockan i skitiga miljöer.
 

JayJay

Rolex
AR på insidan! På utsidan är störigt. Har det på flera klockor, bl a min avatarklocka, typ det enda som stör på den. Då föredrar jag ingen AR alls som på min DJ2.
 
Topp