• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armband i rostfritt, vilken legering?

Hej.

Jag tänkte bygga mig ett armband i rostfritt.
Men vad kan det vara för legering i rostfria armband?
Skulle man börja bygga ett armband av diskbänksplåt är det väl för mycket nickel i det?
Är det någon som vet?
 
Lämpligt material som inte ställer till med allergier.
Diskbänksplåt är ju 18/8 men det kanske är ok?
Men som svar på frågan så tänker jag på ett klockarmband.
 

JohnDoe

Rolex
Hej, har inte superkoll men tror Rolex kör 904L. Tipset är att kolla på några större märken typ Rolex omega som har många stålband och se vilket stål de använder. Om de sedan " moddar" det med tanke på nickelallergi vet jag inte.
 

F-L-P

Panerai
Hej.

Jag tänkte bygga mig ett armband i rostfritt.
Men vad kan det vara för legering i rostfria armband?
Skulle man börja bygga ett armband av diskbänksplåt är det väl för mycket nickel i det?
Är det någon som vet?

Vilken leveransform skall du ha? Tidigare nämnda 316L är lite av standard svaret material för stång o plåt. vet att mpnga boetter görs av det.. men finns fler material i 316- familjen som borde funka.
 

_jonte

Patek
Hej.

Jag tänkte bygga mig ett armband i rostfritt.
Men vad kan det vara för legering i rostfria armband?
Skulle man börja bygga ett armband av diskbänksplåt är det väl för mycket nickel i det?
Är det någon som vet?
Vad är det i Diskbänksplåt?.. 18/8.. 18/10? Isf typ samma stål som användes i alla rostfria klockor fram till 70-talet, så det borde gå bra. Rostar lite lättare än moderna stål, men lär å andra sidan vara lättare att bearbeta.
 
Topp