Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag antar att det kan påverka gången på klockan. Hur kan man inte vara säker på att man inte byter till klockarmen?Vad tror ni om ett läderarmband med en liten magnet i låset. Är det skadligt för Automatiska klockor om man använder det bredvid? Grundtanken är att ha det på motsatt arm, men man kan aldrig vara säker att man inte byter till "klockarmen".
![]()
Jag antar att det kan påverka gången på klockan. Hur kan man inte vara säker på att man inte byter till klockarmen?
förstör allt även på andra armen, köp en klocka med skydd!Vad tror ni om ett läderarmband med en liten magnet i låset. Är det skadligt för Automatiska klockor om man använder det bredvid? Grundtanken är att ha det på motsatt arm, men rätt vad det är då byter jag till "klockarmen".
![]()
förstör allt även på andra armen, köp en klocka med skydd!
Jag kan ha varit lite ironisk...Ajdå så "farligt" även på motsatt arm. Det blir billigare att köpa ett annat armband utan magnet. Men jag får nog ta det säkra före det osäkra och låta armbandet ligga när jag använder klocka, vilket är jämt....
Jag kan ha varit lite ironisk...![]()
Silikonmaterial?Där har du en kraftfull magnet och vi har skrivit om armbandsur och magnetism tidigare. Kraften avtar snabbt med avståndet, men kommer du nära ditt mekaniska ur med den magneten kan det bli problem. Om du inte har en mycket modern Omega, då de ligger på förkant tekniskt sett med skydd mot magnetism. Även andra tillverkare jobbar mot det med silikonmaterial o dylikt. (Om du har en gängse kompass kan du se enkelt och pedagogiskt på vilket avstånd armbandsmagneten påverkar).
Bra där!Silicon = silicium = kisel. Har i klockor inget med svenskans silikon att göra även om kisel är en stor komponent i silikon.
Hej
De dessa magnet lås är riktade negativ på ena sidan och possetiv på den andra siden för bäst fäste + ------>= - mot + =x<-------- -
Du kan ha denna på motsatt arm.
Så har jag men en annan modell.
Testa med en Kompass så kommer du att se vilka magnet källor du har runt denna. (då den är i hopsatt)
Jag testade för skojs skull på en laptop pc (högtalare) och på svängde det fint på kompassen.
Even på min Bang & Olufsen som har inbyggda förstärkare i högtalare max utslag på ca 40 cm avstånd.
Allt beror på hur stort magnetfält du har runt dej.
Eller där du lägger uret då du inte har denna på armen.
//Simon
Herregud....Köper du en modern Omega så är magnetism inte längre med i ekvationen, så det är ju ett smidigt sätt förstås att kunna bära vilka smycken man vill eller låta klockan vila på stereohögtalaren. Problemet existerar helt enkelt inte längre, och detta oavsett magnetfältets styrka. Watch Time illustrerade nyligen detta genom att köra en Globemaster genom 70.000 gauss i magnetröntgen på ett tyskt sjukhus - och klockan darrade inte ens på manschetten. Den fortsatte att felfritt och obekymrat ticka vidare. Helt sanslöst. Även om Omega är ljusår före konkurrenterna och genom lanseringen av kaliber 8508 år 2013 har skrivit in sig i historieböckerna som tillverkaren som löste problemet med magnetism så är många andra ändå i startgroparna; en Rolex med Syloxi-spiral är ju en bra bit på vägen och helt säkert mer än tillräckligt säkrad för alla möjliga vardagssituationer som vi kan råka ut för.
Jag har ingen aning om hur starkt magnetfält ditt smycke alstrar, men det är nog inte helt försumbart om det på egen hand kan lyfta en tång på nästan två hekto. Skadlig magnetism byggs ju ofta upp genom att successivt accumuleras under tid och ska du ha en mycket stark magnet alldeles intill klockboetten på obestämd tid är det nog bäst att välja en modern Omega för vilken magnetism oavsett styrka alltså inte är ett problem. Det verkligt fina med Omegas teknologi är ju också att den implementeras i kollektionerna rakt av och därmed gjorts tillgänglig för alla; du behöver alltså inte välja en för ändamålet särskilt konstruerad modell likt Rolex Milgauss eller IWC Ingenieur (som båda är byggda för att kunna hantera 1000 gauss men som förmodligen klarar mer) utan kan, allt efter tycke och smak, rikta in dig på en random Globemaster, Planet Ocean, Aqua Terra o.s.v.
"The Swatch Group has handed Omega a gift beyond price. It is a revolution in watchmaking, however ingeniously the competition may play it down. And a further point: It is going to be very difficult to improve the classic mechanical watch again in this way in the long term. The chroniclers of the future will write that it was Omega that accomplished this revolution."
Lite läsning: http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/
Och en fin video:
Vänligen
Forumets undersköterska
Gör så
lite bilder
//Simon
Köper du en modern Omega så är magnetism inte längre med i ekvationen, så det är ju ett smidigt sätt förstås att kunna bära vilka smycken man vill eller låta klockan vila på stereohögtalaren. Problemet existerar helt enkelt inte längre, och detta oavsett magnetfältets styrka. Watch Time illustrerade nyligen detta genom att köra en Globemaster genom 70.000 gauss i magnetröntgen på ett tyskt sjukhus - och klockan darrade inte ens på manschetten. Den fortsatte att felfritt och obekymrat ticka vidare. Helt sanslöst. Även om Omega är ljusår före konkurrenterna och genom lanseringen av kaliber 8508 år 2013 har skrivit in sig i historieböckerna som tillverkaren som löste problemet med magnetism så är många andra ändå i startgroparna; en Rolex med Syloxi-spiral är ju en bra bit på vägen och helt säkert mer än tillräckligt säkrad för alla möjliga vardagssituationer som vi kan råka ut för.
Jag har ingen aning om hur starkt magnetfält ditt smycke alstrar, men det är nog inte helt försumbart om det på egen hand kan lyfta en tång på nästan två hekto. Skadlig magnetism byggs ju ofta upp genom att successivt accumuleras under tid och ska du ha en mycket stark magnet alldeles intill klockboetten på obestämd tid är det nog bäst att välja en modern Omega för vilken magnetism oavsett styrka alltså inte är ett problem. Det verkligt fina med Omegas teknologi är ju också att den implementeras i kollektionerna rakt av och därmed gjorts tillgänglig för alla; du behöver alltså inte välja en för ändamålet särskilt konstruerad modell likt Rolex Milgauss eller IWC Ingenieur (som båda är byggda för att kunna hantera 1000 gauss men som förmodligen klarar mer) utan kan, allt efter tycke och smak, rikta in dig på en random Globemaster, Planet Ocean, Aqua Terra o.s.v.
"The Swatch Group has handed Omega a gift beyond price. It is a revolution in watchmaking, however ingeniously the competition may play it down. And a further point: It is going to be very difficult to improve the classic mechanical watch again in this way in the long term. The chroniclers of the future will write that it was Omega that accomplished this revolution."
Lite läsning: http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/
Och en fin video:
Vänligen
Forumets undersköterska
Viktigt att ha koll på svenska språket. Passa dig för false friends...- Mycket bra! Det var ju en språklig groda som gör bromsspår i kalsongerna till ett angenämt problem![]()
Herregud....