• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armband till damklocka från 30-talet

gamecat

Breitling
Jag ropade hem den här på Kaplans i helgen (present till min fru):

J8gmwMw.jpg


Frågan är nu vad jag ska sätta på för armband. Jag antar att bandet ska vara i ett stycke och löpa genom hällorna under klockan, men var får man tag i ett tidsenligt snyggt band? Läder kan jag säkert fixa men jag tror egentligen det vore snyggare med t.ex siden, gärna med spänne i vitguld såklart. Var får man tag i det?

Klockan är pytteliten (med dagens mått), 20x15 mm, så bandet måste vara ganska nätt för att passa.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vacker klocka! :) tror någon visade ett sidenband på en liknande, där det löstes genom att knyta en rosett på baksidan. Det kan ju vara ett enkelt men sobert alternativ ifall du har svårt att hitta ett spänne.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hade övervägt ett vanligt tvådelat skinnband också, borde gå att klämma in något. Problemet med sidenband är att de är riktigt tunna. Borde väl iofs gå att bildgoogla lite och se om man blir något klockare. Bandvalet kommer påverka hur uret upplevs. Älskar valet av ur förresten, köpte själv en liknande (tyvärr utan mottagare dock).
 

solex

Omega
Jag ropade hem den här på Kaplans i helgen (present till min fru):

J8gmwMw.jpg

Frågan är nu vad jag ska sätta på för armband. Jag antar att bandet ska vara i ett stycke och löpa genom hällorna under klockan, men var får man tag i ett tidsenligt snyggt band? Läder kan jag säkert fixa men jag tror egentligen det vore snyggare med t.ex siden, gärna med spänne i vitguld såklart. Var får man tag i det?
Jag har några par NOS skinnarmband till damklocka som passa till klockan och de har ca 10 mm i bredd vid bandhorn och om du är intresserad skickar jag bilder..;)
 

gamecat

Breitling
@solex: Skicka gärna bilder!

Efter mycket googlande kom jag fram till att det bästa för att se exempel var att söka på "ladies watch wire lugs". Det verkar som om de flesta modeller hade skinnband, vissa genomgående, men också vanligt med vanligt tvådelat. Tror jag börjar med att köpa ett vanlitg tvådelat "open ended" band, typ från hirsch och ser hur det funkar.

Tack för all hjälp!
 

solex

Omega
@solex: Skicka gärna bilder!

Efter mycket googlande kom jag fram till att det bästa för att se exempel var att söka på "ladies watch wire lugs". Det verkar som om de flesta modeller hade skinnband, vissa genomgående, men också vanligt med vanligt tvådelat. Tror jag börjar med att köpa ett vanlitg tvådelat "open ended" band, typ från hirsch och ser hur det funkar.

Tack för all hjälp!
Här kommer bilder några av de, trots har jag ändå flera NOS damarmband med infästning vid bandhorn men inte hittat än..;)
 

Bilagor

  • IMG_6276.JPG
    IMG_6276.JPG
    273.2 KB · Visningar: 36
  • IMG_6277.JPG
    IMG_6277.JPG
    258 KB · Visningar: 34
  • IMG_6278.JPG
    IMG_6278.JPG
    287.5 KB · Visningar: 33

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@solex: Skicka gärna bilder!

Efter mycket googlande kom jag fram till att det bästa för att se exempel var att söka på "ladies watch wire lugs". Det verkar som om de flesta modeller hade skinnband, vissa genomgående, men också vanligt med vanligt tvådelat. Tror jag börjar med att köpa ett vanlitg tvådelat "open ended" band, typ från hirsch och ser hur det funkar.

Tack för all hjälp!
Ofta går det att öppna vanliga band som onte är open ended. Jag kör alltd på vanliga som jag öppnar då de brukar bli tunnare/bättre vid bandhornen. Ska det vara ett festur birde du leta upp ett blankt eller sammet.
 

solex

Omega
Ofta går det att öppna vanliga band som onte är open ended. Jag kör alltd på vanliga som jag öppnar då de brukar bli tunnare/bättre vid bandhornen. Ska det vara ett festur birde du leta upp ett blankt eller sammet.
Jag tror att du missar poängen för vem som helst kan fixa ett vanligt armband som kan passa till, tack vare med lite lim...En vintage klocka bör ha vintagelook...;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då antar jag att jag har fel med tanken du har skrivit vanliga band..:)
Med vanliga band syftade jag helt enkelt till ett tvådelat band för vanliga bandstift, ej open ended. Tycker sedan inte bandet måste vara av vintagestil men får inte heller vara modernt. Ett minimalistiskt band utan söm skulle passa utmärkt. Man få inte klä ned ett isat ur av denna kaliber.
 

gamecat

Breitling
Tack för bilderna på banden @solex och @LongCon, men jag tror jag vill ha ett blankare lite mer dressat band, tror det matchar klockan bättre. Ska gå förbi butiken på Drottninggatan som har mycket från Hirsch och se om det finns något lämpligt där.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Annars kanske någon av läderkonstnärerna kan snida till något i annat material än läder, typ siden, sammet.
 
Topp