• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armband till fasta bandstift?

B

Banankontakt

Guest
Har en klocka som har fasta bandstift och det blir ju lite krångligare när man ska fixa ett armband till den.

Två alternativ är ju Perlon & NATO. Jag skulle dock vilja ha mesh- eller fixoflexarmband. Ev. "vanligt" läderarmband, om det finns?

Någon som har några tips var jag kan hitta snygga alternativ? :) Det är 18 mm brett.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att kontakta någon duktig lädermakare likt MJ är absolut en grym lösning.
Annars om du vill leta runt på ebay eller liknande är sökorden "open end strap" eller "wire lug strap".
Tror det blir rätt svårt att hitta flex eller mesh, där får du nog modda något själv.
 
B

Banankontakt

Guest
Tack för tipsen! Visste inte att det fanns läderarmband med den lösningen, men nu har jag något att gå efter :)
 
B

Banankontakt

Guest
Så här ser klockan ut:
IMG_5933.jpg



Offtopic, men någon som vet något om märket?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Perlon är ju givet!

Men, med lite uppfinningsrikedom och tid så går det säkert att ordna till så att du har ett par band att byta med. Finns ju fixoflex som du kan trycka ihop vid ändbitarna, isåfall skulle ju du kunna kapa av de ev fasta bandstiften en bit men ändå få på något nytt.
Alternativt köra borrade lug holes, känns ju inte helt omöjligt heller.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Fast är dom verkligen fasta? Eller ser det bara ut så?

Har haft ett par mögelklockor som sett likadana ut, då har jag lyckats knäcka bandstiften och ersätta med nya som inte ligger lika tätt emot lugsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har en klocka som har fasta bandstift och det blir ju lite krångligare när man ska fixa ett armband till den.

Två alternativ är ju Perlon & NATO. Jag skulle dock vilja ha mesh- eller fixoflexarmband. Ev. "vanligt" läderarmband, om det finns?

Någon som har några tips var jag kan hitta snygga alternativ? :) Det är 18 mm brett.
Jag brukar ta vanliga band och öppna dem. De är oftast bara hopklistrade så de går lätt att värma lite så man lätt kan öppna dem. Sedan är det bara att klistra igen. Detta är mycket bättre än att köpa dessa "open ended" då de brukar bli för tjocka i infästningen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag brukar ta vanliga band och öppna dem. De är oftast bara hopklistrade så de går lätt att värma lite så man lätt kan öppna dem. Sedan är det bara att klistra igen. Detta är mycket bättre än att köpa dessa "open ended" då de brukar bli för tjocka i infästningen.
+1 tänkte inte på det, men det har jag också gjort ett par gånger. Tänk bara på att ta ett band utan sömmar: )
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Behövs ofta inte. Många är fulgjorda, dvs sydda innan de är ihopsatta. Titta närmare på dina band, skulle inte vara förvånad om du kan öppna flera av de sydda.
fulsydda, men oftast med söm som går igenom den vikta delen på baksidan, vilket gör att fusksömen lätt lossnar på ovansidan. Har löst det med att försiktigt skära sömmen mellan limningen och sedan limma baksidan, men tycker oftast att jag fått bäst resultat med de utan söm.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
fulsydda, men oftast med söm som går igenom den vikta delen på baksidan, vilket gör att fusksömen lätt lossnar på ovansidan. Har löst det med att försiktigt skära sömmen mellan limningen och sedan limma baksidan, men tycker oftast att jag fått bäst resultat med de utan söm.
Ok, finns båda varianterna. Dock kan man inte ersätta ett band med söm med ett utan, två olika band.
 
B

Banankontakt

Guest
Perlon är snyggt, men jag har tyvärr inte hittat några av bra kvalité. Har iofs bara köpt från ebay..

Fast är dom verkligen fasta? Eller ser det bara ut så?
Har haft ett par mögelklockor som sett likadana ut, då har jag lyckats knäcka bandstiften och ersätta med nya som inte ligger lika tätt emot lugsen.

Där sa du något! Ska försöka se om jag blir klokare på det hela.
 
B

Banankontakt

Guest
Jag brukar ta vanliga band och öppna dem. De är oftast bara hopklistrade så de går lätt att värma lite så man lätt kan öppna dem. Sedan är det bara att klistra igen. Detta är mycket bättre än att köpa dessa "open ended" då de brukar bli för tjocka i infästningen.

Tack för tipset! Har något läderband som är över så det passar ju utmärkt att operera lite med.
 
B

Banankontakt

Guest
Vet ingenting om märket men på min står det ''Erax'' och ''Exakt''. Vet ej om det finns någon koppling.
EDIT: Såg nu att det står ''Extra'' och inte ''Exakt''.
12212191_10207687585369376_564850316_n.jpg

Snygg klocka! :)
Ja, det verkar vara klurigt att hitta någt om "Exakt". När man googlar får iaf jag mest upp att ordet "exakt" nämns i klocksammanhang..
 

Johanoh

Breitling
Beställde ett Perlon armband från länk borttagen av admin, fick klockarmbandet efter en dag. Beställde svart, brunt, grönt och orange. Svin värt! Finns en rabattkod så får man 20% rabatt, "på Vintage kan ingen heller höra mig spamma." Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

[Bobo]

Rolex
Lyfter med knäna.:)

Hur fäste dom stålbanden på klockor med fasta bandstift förr?
Antar att ändlänken hakar runt bandstiftet?
Kan inte se någon annan lösning som inte innefattar en hög hatt, en kanin och massa speglar och rök...

Som Rolf Lassgård sa i Under solen. Lär mig!:)
 
Topp