• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Armbandsurets dag!

holma20

Silver
Idag mina damer på herrar är det national dag för oss Klockälskare idag ska vi hylla våra bästa vänner
Så slänger upp,
Armbandsurets historia!
Fram till 2000 talet :)
, hoppas alla har en bra dag och tar han om era klockor och ger dom lite extra omsorg denna dag, kanske till och med mån present!
Släng gärna upp en bild vad du och din vän gör en dag som denna!

Själv är man påväg till Ullared med frugan,
image.jpeg

Får tahand om min bästis ikväll :)

1485

Leonardo da Vinci gör en skiss av första klockan.
1524
Peter henlein uppfann ett nytt sätt att hålla tiden i din ficka, det var första gången en klocka bars på kroppen,
1657
Var ett stort steg i noggrannheten för klockor, man gjorde nu ett tillägg av balansfjädern till hjulet

1810
Det första armbandsuret görs av Breguet – specialtillverkat för Napoleons syster.

1868
Patek uppfinner de första klockorna för kvinnor som en modeassosiar

1870
Trots att armbandsur till en början var ett damfenomen, lär författaren och klädsnobben Oscar Wilde tidigt ha lindat kedjan på sitt fickur kring handleden och på så sätt skapat sitt eget armbandsur.
1876
Pateks första armbandur köps av ungerska hertiginnan Koscoviwcz.
1904
Eterna tillverkar det första armbandsuret med väckning.
1912
Den första arméklockan görs av Movado – med resårband och skyddslock över boetten.
1923
Det automatiska armbandsuret uppfinns av John Harwood
1927
Rolex Oyster, den första vattentäta Rolexen tillverkas, och testasav kanalsimmerskan Mercedes Gleitze.
1930
Tissot tillverkar det första antimagnetiska armbandsuret.
1931
Rolex får patent på evighetsur.
1933
Musse Pigg pryder det första barnuret, tillverkat av Ingersoll.
1945
Rolex tillverkar det första armbandsuret med datumdisplay.
1947
Omega Cosmic blir först med tidszoner och månfaser.
1957
Det första batteridrivna armbandsuret ser dagens ljus, tillverkat av Bulowa.
1966
Girard-Perregaux tillverkar det första Quartz-uret.
1969
Omega Speedmaster följer med Neil Armstrong på månpromenaden.
1972
Longines tillverkar det första LCD-armbandsuret.
1983
Det första Swatchuret lanseras. Märket revolutionerade klockindustrin drastiskt med sin design och sina konkurrenskraftiga priser. Schweiz, där klockorna tillverkas, får åter en plats på klockkartan efter några års plaskande i japanernas kölvatten.
1985
Cartier lanserar "Pascha", ett av många skrytur under yuppie-åren.
2000
Schweiziska Qinting lanserar den första genomskinliga kronografen.
2001
Dåren Usama Bin Laden syns på suddiga bilder med en klocka av märket Timex på armen – samma klockmärke som Bill Clinton sportat flitigt åren innan.
2002
En Patek World Timer i platina från 1939 slår alla tiders prisrekord på en Antiquorum-auktion. Pris - nästan 40 miljoner kronor.
2005
Rado gör världens hårdaste klocka, med en boett helt i diamant framställd på konstgjord väg. Klockan heter V10K, efter hårdhetsskalan Vickers maxtal 10 000, som alltså klockan tangerar.
imagecreate.php

1876. Tidig Patek.

imagecreate.php

1927.Vattentät Rolex.

imagecreate.php

1969. Neil Armstrong och besättning...

imagecreate.php

... och rymdsällskapet Omega Speedmaster.

imagecreate.php

2002. Rekorddyr klocka.

imagecreate.php

2000. Den första genomskinliga kronografen.

imagecreate.php

2005. Rado gör världens hårdaste klocka.

Senast ändrad:
Se bara till att få med dig Rolexen hem, kvinnor har en förmåga att "go bananas" i Ullared har jag hört ;)
Skämt åsido, ha det gött och tack för en kul tråd !

Jasså ? Va blir det för trevligt då?

Det blev en vintage PP! Se denna tråd:
Det här kunde ha blivit en paketöppning - om det bara funnits ett paket att öppna!

Nu var det inte så utan det får gå ändå.

I slutet av september bjöd jag på ett armbandsur på Antiquorums auktion i New York, ja jag var ju inte där utan använde deras utmärkta webbsida för att bjuda.
Egentligen ville jag ha en helt annan klocka, men den blev föööööööör dyr, så den fick jag släppa. Men de olika objekten radades upp och efter någon timme var det dags för det jag sett ut som en backup-plan. Ett par bud senare slutade det och uret i fråga gick till Sverige!

Egentligen är det klocksnacks fel att det gick så här, jag har annars bara koreografer och dubbel (split second) kronografer, men efter att ha hängt lite väl mycket här på klocksnack har jag fått upp ögonen för vintage-cressare också. Hur som helst så var det en sådan som jag "ropat in".

Idag har jag åkt till Genève för att drälla in på Antiquorum på 3, rue de Mont-Blanc. Väl framme fick jag ta en titt på mitt nyförvärv innan band och spänne sattes fast och jag kunde ta den på mig.

Så ett par bilder:
IMG_2230.jpg
IMG_2231.jpg
IMG_2232.jpg
IMG_2234.jpg
IMG_2235.jpg

Jaha undrar vän av ordning, vad är då detta, jo det är en Patek Philippe ref 2573/2 tillverkad runt 1965. Den har ett manuellt urverk cal. 10-200, en diameter på 33mm och en tjocklek på 8mm, av tjockleken är nog runt 2,5-3mm glaset, kanten är extremt tunn.

Vad gör man då när man hämtat sitt nyförvärv, jo även om själva uret är i gott skick för att vara runt 50 år, så är bandet lite slitet. Så då traskar man ju iväg till till en annan adress i stan: 41, rue de Rhône, alltså Patek Philippe Salon Geneve. Ett par ord om service - denna butik (det är lite vanvördigt att kalla det för en butik, men hursomhelst) erbjuder en service som borde göra 99,99999% av världens butiker gröna av avund. Så en kort stund senare, men en ledsagare bärandes en espresso och några chokladpraliner på en bricka som gör mig sällskap upp till andra våningen, så är det dags att träffa en serviceperson. Jag visar klockan och berättar att jag just köpt den på auktion och att jag skulle vilja ha ett nytt band till den, och mina preferenser.

En kort stund senare har jag exempel på band som kan passa, svart, mörkt brunt och ljusare brunt, mera åt bordeaux. Det mörkt bruna i krokodil ser fantastiskt ut och jag får vänta en stund igen. Hinner ta en titt på en 5073P-010, minutrepeater med evighetskalender och fler baguettslipade diamanter är hustrun äger totalt, en klocka i en helt annan prisklass en den jag kommit med... Nu visar det sig att denna referens inte har de för 60-talet typiska 18/14mm bandet utan spännet är smalare blott 13 mm. Och några 18/13mm band i mörkbrun kroko finns trots detta etablisemangs storhet inte hemma utan måste beställas.
IMG_2229.jpg

Eftersom det tar ett tag och jag inte sitter i sjön så att säga så får jag med mig numret på den bruna färgen och alla data och tackar för mig.

Så nu får det bli ett butiksbesök i Stockholm istället i veckan som kommer...

Som sagt, paket och paket, men roligt var det i alla fall!

Det är dags att damma av denna tråd igen! Grattis på den stora dagen! Hur firar ni i år?

Själv glömde jag att ta på mig en klocka i morse. Det händer nästan aldrig så det var sällsynt dålig timing att göra det just idag:(

Härlig dag att uppmärksamma. Lyssnade på mix megapol imorse där de körde en ”3 tycker till” angående om man bär armbandsur nu för tiden. Argumentet var att man trodde de flesta kollade tiden på telefonen numera.

Gjorde ont i min själ! Jag satt såklart och massringde för att få komma fram och läxa upp dem. Men istället kom 2 tomtar och 1 hjälte fram :D
Men men, idag slår vi ett slag (haha) för alla urverk där ute!

F1649110-8FA0-48CE-8EB1-F28861AF322B.jpeg

Med tanke på att Fortis nu verkar ha kånkat så tycker jag det är på sin plats att nämna att Fortis grundare Walter Vogt tillsammans med John Harwood utvecklade världens första mass producerade automatiska armbandsur 1922. (Eller var det 1926? Står att utvecklingen tog 4 år på deras hemsida)...

Härlig dag att uppmärksamma. Lyssnade på mix megapol imorse där de körde en ”3 tycker till” angående om man bär armbandsur nu för tiden. Argumentet var att man trodde de flesta kollade tiden på telefonen numera.

Gjorde ont i min själ! Jag satt såklart och massringde för att få komma fram och läxa upp dem. Men istället kom 2 tomtar och 1 hjälte fram :D
Men men, idag slår vi ett slag (haha) för alla urverk där ute!

F1649110-8FA0-48CE-8EB1-F28861AF322B.jpeg
Usch. Tur att man inte lyssnade på Mix Megapol imorse då.. själlösa människor det finns... :)

Det är dags att damma av denna tråd igen! Grattis på den stora dagen! Hur firar ni i år?
The same procedure as every day, Gåsapågen ! (Att bära ett vackert armbandsur!:))

Själv glömde jag att ta på mig en klocka i morse. Det händer nästan aldrig så det var sällsynt dålig timing att göra det just idag:(
Usch, vidrigt! Att du vågar komma här med ett sådant uppenbart förakt för allt som forumet står för!;)

Tillbaka
Topp