• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ARSA officiella tråden

Tycker Auguste Raymond, eller ARSA förtjänar en egen tråd!
Företaget har rekonstruerats flera gånger genom åren på grund av kvartsurens intåg och den påföljande krisen i europeiska urindustrin. Men före 1970 var de rätt stora och kända i Sverige
IMG_20190315_143329.jpg
IMG_20190315_143949.jpg
för bl.a. sina blindur.
Min mekaniska digital med jump hour var en av deras storsäljare i slutet an 60-talet. Verket är ett AS 2072, vilket är baserat på AS 1902.
Bakboetten i stål och legerad boett, armbandet är inte original utan från en Accent of Scandinavia, men jag tycker det passar bra!
 
Inte vintage egentligen (2015-isch) men i retrostil! Däremot är historien om hur jag fick den fylld av vintage!
Jobbade ju på Nilax som hade varit generalagent för ARSA i Sverige och sökte efter några delar till ett AS-verk i lådorna.
I lådan för AS 1900 hittade jag min jump hour ARSA (bedrövligt skick) troligtvis inbytt och sparad för reservdelar någon gång på slutet av 60-talet (Nilax slängde inget). I lådan i glättigt papper låg också en splitter ny boett till en likadan klocka och ett helt nytt glas med lila färg. Det fanns också reservdelar nog till att bygga ihop ett verk av helt oanvända reservdelar!
Ny originalkrona fanns också!
Visste det fanns ett skåp med gamla armband till Enicar bla. Och tror ni inte jag hittade ett stelt gammalt originalarmband (grått) till min ARSA, detta var kring 1998 tror jag.
2015 (?) var jag på Baselmässan som urmakarlärare och såg att Auguste Raymond hade en monter. Jag gick dit för att prata lite om min klocka, som jag då trodde var en 70-talare. Knappt hade jag visat klockan förrän mannen sa "how much?" Jag ville inte sälja utan sa att jag undrade hur gammal klockan var? Fick svaret att det varit en av deras storsäljare på slutet av 60-talet! Vad kul sa ja och det är originalarmband, varpå mannen sa "how much". Jag ville fortfarande inte sälja, utan tackade för mig!
Dagen efter sprack lädret i armbandet vid stiftet till spännet! Väl hemma igen sprättade jag upp armbandet la in en plastbit i bandet och sydde ihop, syndes knappt och var brukbart igen!
Nu började jag fundera, jag hade ju faktiskt en sådan klocka till och armbandet var inte pålitligt. Så jag kontaktade Auguste Raymond och frågade om de fortfarande var intresserade av klockan, vilket de var och om de gick med på ett byte, istället för att köpa? Det slutade med att jag fick den här kronografen med ett 7750-verk i utbyte och min jump hour i mint condition är numera på Auguste Raymonds eget museum över sina produkter genom tiderna!
IMG_20190316_135206.jpg
IMG_20190316_135246.jpg
 
Topp