• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Artikel i SvD om piratkopior

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Saxat ur artikeln : Det drabbar ju ingen fattig. Och varför ska man köpa något dyrt när det finns billigare alternativ?
Love it! Vad sysslar vi med?? Kopior som gäller nu...
 

Noami

Cartier
Hela grejen med konsumtion av piratkopierade varor är så sorlig. Ignorans i en av sina värsta former. Alla vet att det försiggår arbete under de allra värsta förhållanden, därbland barnarbete samt med miljöskadliga gifter - och alla fördömer det. Samtidigt sker allt detta så långt ifrån underbara lilla Sverige eller andra välutvecklade länder, så vi kan knappast bidra till det, eller hur? Man tänker så jävla kort att man blundar för det faktum att det sker av en enkel anledning: efterfrågan.
Här kommer alla in som någonsin har köpt hem iPhoneladdare för 1kr från dealextreme, köpt en "Rålex Seamaster Daytona" under Thailandssemestern eller Louis Vuittonväskan på den där torgmarknaden i Turkiet. Så oskyldigt samtidigt som det är så ytterst skyldigt. Ignorans i en av sina värsta former.
 

POO

Panerai
Hela grejen med konsumtion av piratkopierade varor är så sorlig. Ignorans i en av sina värsta former. Alla vet att det försiggår arbete under de allra värsta förhållanden, därbland barnarbete samt med miljöskadliga gifter - och alla fördömer det . Samtidigt sker allt detta så långt ifrån underbara lilla Sverige eller andra välutvecklade länder, så vi kan knappast bidra till det, eller hur? Man tänker så jävla kort att man blundar för det faktum att det tillverkas av en enkel anledning: efterfrågan.
Här kommer alla in som någonsin har köpt hem iPhoneladdare för 1kr från dealextreme, köpt en "Rålex Seamaster Daytona" under Thailandssemestern eller Louis Vuittonväskan på den där torgmarknaden i Turkiet. Så oskyldigt samtidigt som det är så ytterst skyldigt. Ignorans i en av sina värsta former.


Fast det är ju hyfsat ignorant att tro att detta bara gäller kopior...
 

Noami

Cartier
Fast det är ju hyfsat ignorant att tro att detta bara gäller kopior...
För att vara tydlig:
Jag antar att du syftar på att stora, välkända företag som HM, Ikea och dy.l. som haft produkter tillverkade i inhumana förhållanden, riktigt? Lite som att få en fejkad klocka när man köper från en klockbutik i tex Stockholm, otroligt osannolikt, och därför omöjligt att undvika.(Överdrift? Kanske, men principen är densamma.)
Gällande piratkopior är det ett motsatsförhållande: ytterst sannolikt, och därför enkelt att undvika. Detta var ignoransen jag syftade på i mitt första inlägg, vilket även formade inlägget. Jag hoppas att du är med på vad jag menar. :)
 

POO

Panerai
För att vara tydlig:
Jag antar att du syftar på att stora, välkända företag som HM, Ikea och dy.l. som haft produkter tillverkade i inhumana förhållanden, riktigt? Lite som att få en fejkad klocka när man köper från en klockbutik i tex Stockholm, otroligt osannolikt, och därför omöjligt att undvika.(Överdrift? Kanske, men principen är densamma.)
Gällande piratkopior är det ett motsatsförhållande: ytterst sannolikt, och därför enkelt att undvika. Detta var ignoransen jag syftade på i mitt första inlägg, vilket även formade inlägget. Jag hoppas att du är med på vad jag menar. :)


Jag reagera på på "Ignorans i en av sina värsta former" vilket jag då antog att du menade. HM mfl. får ju förövrigt kritik mer eller mindre regelbundet och då har de ju ändå ögonen på sig i betydligt högre utsträckning än många andra.
 

Frosse

Cartier
Jag tycker det är konstigt att hon inte flashar barnarbeteskortet så mycket utan nämner det bara i förbifarten, brukar vara det man brukar använda sig av.
 

corbendallasx

Friends of KS
För att vara tydlig:
Jag antar att du syftar på att stora, välkända företag som HM, Ikea och dy.l. som haft produkter tillverkade i inhumana förhållanden, riktigt? Lite som att få en fejkad klocka när man köper från en klockbutik i tex Stockholm, otroligt osannolikt, och därför omöjligt att undvika.(Överdrift? Kanske, men principen är densamma.)
Gällande piratkopior är det ett motsatsförhållande: ytterst sannolikt, och därför enkelt att undvika. Detta var ignoransen jag syftade på i mitt första inlägg, vilket även formade inlägget. Jag hoppas att du är med på vad jag menar. :)
Är det nu vi ska komma med ett "fakta på det?"
Vi tar skor som exempel. Hur många skotillverkare använder tex läder tillverkat på ett miljövänligt vis där inte dom som jobbar med det råkar väldigt illa ut pga taskiga arbetsförhållanden med livsfarliga kemikalier?
Väldigt få visar det sig. Timberland är ett märke som har en stark miljöpolicy men dom är också rätt ensamma. Det gäller alltså även om du köper dyra märkesskor.

Så att säga att man genom att köpa "äkta" produkter rättfärdigar ditten och datten är inte heller speciellt sannolikt. Så länge vi konsumenter inte aktivt kräver att vi vill ha produkter tillverkade på ett vettigt vis, så kommer vi inte heller att få det.

Med den informationen i bagaget känns argumenten om dom hemska piratkopiorna helt plötsligt rätt tramsiga, då jakten på att producera så billigt som möjligt finns överallt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är det nu vi ska komma med ett "fakta på det?"
Vi tar skor som exempel. Hur många skotillverkare använder tex läder tillverkat på ett miljövänligt vis där inte dom som jobbar med det råkar väldigt illa ut pga taskiga arbetsförhållanden med livsfarliga kemikalier?
Väldigt få visar det sig. Timberland är ett märke som har en stark miljöpolicy men dom är också rätt ensamma. Det gäller alltså även om du köper dyra märkesskor.

Så att säga att man genom att köpa "äkta" produkter rättfärdigar ditten och datten är inte heller speciellt sannolikt. Så länge vi konsumenter inte aktivt kräver att vi vill ha produkter tillverkade på ett vettigt vis, så kommer vi inte heller att få det.

Med den informationen i bagaget känns argumenten om dom hemska piratkopiorna helt plötsligt rätt tramsiga, då jakten på att producera så billigt som möjligt finns överallt.


Skönt att höra om Timberland. Jag kör bara med deras Earthkeepers. Utan att egentligen läst på allt för mycket.
 

corbendallasx

Friends of KS
Skönt att höra om Timberland. Jag kör bara med deras Earthkeepers. Utan att egentligen läst på allt för mycket.
http://responsibility.timberland.com/

Jag forskade lite för ett tag sen på ämnet för att försöka påverka min egen konsumption i rätt riktning, men det visade sig vara svårt. Timberland var dom som stod ut mest bland skotillverkarna. Det finns andra initiativ men det verkar som Timberland har kommit långt.

Och nej, jag har inget med dom att göra. Äger inte ens ett par, än. Men jag tittar gärna efter deras produkter numera.
 

Noami

Cartier
Är det nu vi ska komma med ett "fakta på det?"
Vi tar skor som exempel. Hur många skotillverkare använder tex läder tillverkat på ett miljövänligt vis där inte dom som jobbar med det råkar väldigt illa ut pga taskiga arbetsförhållanden med livsfarliga kemikalier?
Väldigt få visar det sig. Timberland är ett märke som har en stark miljöpolicy men dom är också rätt ensamma. Det gäller alltså även om du köper dyra märkesskor.

Så att säga att man genom att köpa "äkta" produkter rättfärdigar ditten och datten är inte heller speciellt sannolikt. Så länge vi konsumenter inte aktivt kräver att vi vill ha produkter tillverkade på ett vettigt vis, så kommer vi inte heller att få det.

Med den informationen i bagaget känns argumenten om dom hemska piratkopiorna helt plötsligt rätt tramsiga, då jakten på att producera så billigt som möjligt finns överallt.
Naturligtvis tycker jag inte, och har inte påstått, att det är okej att företag sysslar med dumheter, bara för att de inte tjänar pengar på piratkopiering.
Poängen var lite att vi som handlar från den legitima marknaden kan välja bland företag, och på så vis inte handla från företag vars produktion skapar elände - samtidigt är det svårt att veta vilka företag som gör vad längst bak i produktionsprocessen - vilket inte är fallet med piratkopiering.
Sen förstår jag inte varför det skulle bli tramsigt att inte handla piratkopior som garanterat är tillverkade på ett ohållbart sett för att andra företag vill producera så billigt som möjligt. Piratkopior är fortfarande lika hemska, att andra företag möjligtvis sysslar med liknande former av produktion gör dem till lika hemska.
 

corbendallasx

Friends of KS
Så länge man håller sig till kvalitetsprodukter är det ganska enkelt att undvika barnarbete och slaveriliknande förhållanden
Verkligen? Vet du det med säkerhet eller du hoppas vara?
Om du enbart pratar klockor (dyra klockor) kan jag köpa resonemanget, annars är jag betydligt mer tveksam till ett så generaliserande uttalande.
Jag lär gärna mer om det här då det är väldigt intressant och jag styr gärna min konsomption till bra produkter med bra och miljövänlig tillverkning.

* Edit: La till dyra klockor
 

Knight

Cartier
http://responsibility.timberland.com/

Jag forskade lite för ett tag sen på ämnet för att försöka påverka min egen konsumption i rätt riktning, men det visade sig vara svårt. Timberland var dom som stod ut mest bland skotillverkarna. Det finns andra initiativ men det verkar som Timberland har kommit långt.

Och nej, jag har inget med dom att göra. Äger inte ens ett par, än. Men jag tittar gärna efter deras produkter numera.

Har du undersökt klassiska skotillverkare i premiumsegmentet? Handtillverkat i exempelvis UK eller Spanien, med skinn från djur som har behandlats väl och levt ett bra liv. Jag har slutat handla slit- och slängskor från modevarumärken.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Verkligen? Vet du det med säkerhet eller du hoppas vara?
Om du enbart pratar klockor (dyra klockor) kan jag köpa resonemanget, annars är jag betydligt mer tveksam till ett så generaliserande uttalande.
Jag lär gärna mer om det här då det är väldigt intressant och jag styr gärna min konsomption till bra produkter med bra och miljövänlig tillverkning.

* Edit: La till dyra klockor
Har du några vanliga märken som är skurkar med detta? Då menar jag inte tex H&M som ändå är lågpris, utan mer de något dyrare som Ralph Lauren och Levis. Jag vill försöka att inte stödja brutalt omoraliska varumärken
 

corbendallasx

Friends of KS
Har du undersökt klassiska skotillverkare i premiumsegmentet? Handtillverkat i exempelvis UK eller Spanien, med skinn från djur som har behandlats väl och levt ett bra liv. Jag har slutat handla slit- och slängskor från modevarumärken.

Jag har tittat en del, men inte haft tiden gå på djupet. Dvs att faktiskt maila och fråga. Hemsidorna är sparsmakade med "miljöinformation". Dock nämns dom sällan eller aldrig när "man" rabblar upp miljövänliga skormärken på nätet.
Bara för att skon är dyr och använder bra skinn innebär inte att det automatiskt är miljövänligt producerat är min tanke. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

corbendallasx

Friends of KS
Har du några vanliga märken som är skurkar med detta? Då menar jag inte tex H&M som ändå är lågpris, utan mer de något dyrare som Ralph Lauren och Levis. Jag vill försöka att inte stödja brutalt omoraliska varumärken
Tyvärr inte.
H&M har ögonen på sig och börjar hitta rätt. Dom har haft/har kollektioner som är rätt miljömässigt, så nog går det även om det är billigt.
Lika så Lidl kommer skärpa till sig:
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/lidl-detox/blog/51675/

Gällande mer kända märken har jag sämre koll tyvärr. Kanske något att ägna julledigheten åt att forska på :)
Problemet är att om du söker på miljövänliga kläder får du mest upp "hippiemärken" eller nåt annat veganskt. Inget ont om det, men det är inte min grej riktigt och inte heller vad gemene man handlar.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr inte.
H&M har ögonen på sig och börjar hitta rätt. Dom har haft/har kollektioner som är rätt miljömässigt, så nog går det även om det är billigt.
Lika så Lidl kommer skärpa till sig:
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/lidl-detox/blog/51675/

Gällande mer kända märken har jag sämre koll tyvärr. Kanske något att ägna julledigheten åt att forska på :)
Problemet är att om du söker på miljövänliga kläder får du mest upp "hippiemärken" eller nåt annat veganskt. Inget ont om det, men det är inte min grej riktigt och inte heller vad gemene man handlar.
Samma här, just RL och Levis bär jag dagligen och därför låg det nära att fråga om dem. Du borde göra en tråd på Lyfestyle som handlar om märken som är miljövänliga i sin verksamhet :)
 
Topp