• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Artikel om Sjöö Sandström i senaste "Kungliga Magasinet"

Hade med två klockartiklar och ett "plock" i senaste numret av "Kungliga Magasinet", har lagt ut den som handlar om Sjöö Sandström i min blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/sjo ... enaste.htm



Den andra handlade om "Kvinnliga Smyckesur" med tillhörande sk "plocksida", som ser ut såhär:


Om någon blir nyfiken på tidningen är detta det aktuella numret, nr1 2013 :

Och det finns där tidningar säljs, dvs Pressbyrån, ICA,Coop osv...

Just nu jobbar jag på en artikel om flygarur till nr 2 som kommer i slutet av mars. Om någon på KS har några fina "vintage" i sin samling som kunde platsa i artikeln så PM mig gärna!

/Johan
 

Bilagor

  • SjööSandström_uppslag1_litet.jpg
    SjööSandström_uppslag1_litet.jpg
    107.1 KB · Visningar: 733
  • Kungliga_nr1_13_omslag_litet.jpg
    Kungliga_nr1_13_omslag_litet.jpg
    76.2 KB · Visningar: 725
  • Klockplock_1301.jpg
    Klockplock_1301.jpg
    118.5 KB · Visningar: 771
C

China

Guest
Inte för att verka allmänt sur och bitter, men Sjöö Sandström faller väl knappast inom kategorin tillverkare? Det är en viss skillnad på att montera och att producera urverk. Jag tror faktiskt att många entusiaster känner en viss besvikelse över hur företaget har utvecklats.
 
China skrev:
Inte för att verka allmänt sur och bitter, men Sjöö Sandström faller väl knappast inom kategorin tillverkare? Det är en viss skillnad på att montera och att producera urverk. Jag tror faktiskt att många entusiaster känner en viss besvikelse över hur företaget har utvecklats.

Hur vill du definiera "tillverkare"?
Många klockmärken har ju inte egna "in house" verk utan använder tex ETA osv... Sjöö Sandström har helt egen design och beställer verken via en underleverantör som förfinar dem enligt deras spec. Sedan så slutmonteras och kvalitetstestas klockorna i Gamla Stan. På vilket sätt skiljer sig det från andra tillverkare?

/Johan
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
China skrev:
Inte för att verka allmänt sur och bitter, men Sjöö Sandström faller väl knappast inom kategorin tillverkare? Det är en viss skillnad på att montera och att producera urverk. Jag tror faktiskt att många entusiaster känner en viss besvikelse över hur företaget har utvecklats.

Hur vill du definiera "tillverkare"?
Många klockmärken har ju inte egna "in house" verk utan använder tex ETA osv... Sjöö Sandström har helt egen design och beställer verken via en underleverantör som förfinar dem enligt deras spec. Sedan så slutmonteras och kvalitetstestas klockorna i Gamla Stan. På vilket sätt skiljer sig det från andra tillverkare?

/Johan

En tillverkare ägnar sig just åt tillverkning och inte montering (casing). Har man underleverantörer så är det väl givet att man inte har egen tillverkning? Men visst, det finns många företag som kallar sig för tillverkare utan att göra mer än slutmonteringen, så du har en poäng. Jag tycker att Sjöö Sandström har en väldigt dålig transparens, en fråga är t.ex. var boetterna tillverkas, en annan hur pass modifierade ETA verken egentligen är.

Använder man sig t.ex. av Svenska boetter (vilket förekommit tidigare), och vad är egentligen Svenskproducerat bortsett från arbetet med slutmonteringen?
 
China skrev:
CreativeMind skrev:
China skrev:
Inte för att verka allmänt sur och bitter, men Sjöö Sandström faller väl knappast inom kategorin tillverkare? Det är en viss skillnad på att montera och att producera urverk. Jag tror faktiskt att många entusiaster känner en viss besvikelse över hur företaget har utvecklats.

Hur vill du definiera "tillverkare"?
Många klockmärken har ju inte egna "in house" verk utan använder tex ETA osv... Sjöö Sandström har helt egen design och beställer verken via en underleverantör som förfinar dem enligt deras spec. Sedan så slutmonteras och kvalitetstestas klockorna i Gamla Stan. På vilket sätt skiljer sig det från andra tillverkare?

/Johan

En tillverkare ägnar sig just åt tillverkning och inte montering (casing). Har man underleverantörer så är det väl givet att man inte har egen tillverkning? Men visst, det finns många företag som kallar sig för tillverkare utan att göra mer än slutmonteringen, så du har en poäng. Jag tycker att Sjöö Sandström har en väldigt dålig transparens, en fråga är t.ex. var boetterna tillverkas, en annan hur pass modifierade ETA verken egentligen är.

Använder man sig t.ex. av Svenska boetter (vilket förekommit tidigare), och vad är egentligen Svenskproducerat bortsett från arbetet med slutmonteringen?

Måste nästan be dig följa länken och läsa reportaget först... ;)
Felix - deras VD - säger i intervjun att alla delar kommer från Schweiziska underleverantörer, men att samtliga delar (utom urverken) designats och utvecklats osv i Sverige av dem själva. Tittar du tex på Landsort så är det ju uppenbart att det är en helt egen design utifrån egna specar osv.

Är det inte designen och just specarna som i första hand gör en klocka unik? Väldigt många modeller delar ju urverk, även från de "stora" tillverkarna...

/Johan
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
China skrev:
CreativeMind skrev:
China skrev:
Inte för att verka allmänt sur och bitter, men Sjöö Sandström faller väl knappast inom kategorin tillverkare? Det är en viss skillnad på att montera och att producera urverk. Jag tror faktiskt att många entusiaster känner en viss besvikelse över hur företaget har utvecklats.

Hur vill du definiera "tillverkare"?
Många klockmärken har ju inte egna "in house" verk utan använder tex ETA osv... Sjöö Sandström har helt egen design och beställer verken via en underleverantör som förfinar dem enligt deras spec. Sedan så slutmonteras och kvalitetstestas klockorna i Gamla Stan. På vilket sätt skiljer sig det från andra tillverkare?

/Johan

En tillverkare ägnar sig just åt tillverkning och inte montering (casing). Har man underleverantörer så är det väl givet att man inte har egen tillverkning? Men visst, det finns många företag som kallar sig för tillverkare utan att göra mer än slutmonteringen, så du har en poäng. Jag tycker att Sjöö Sandström har en väldigt dålig transparens, en fråga är t.ex. var boetterna tillverkas, en annan hur pass modifierade ETA verken egentligen är.

Använder man sig t.ex. av Svenska boetter (vilket förekommit tidigare), och vad är egentligen Svenskproducerat bortsett från arbetet med slutmonteringen?

Måste nästan be dig följa länken och läsa reportaget först... ;)
Felix - deras VD - säger i intervjun att alla delar kommer från Schweiziska underleverantörer, men att samtliga delar (utom urverken) designats och utvecklats osv i Sverige av dem själva. Tittar du tex på Landsort så är det ju uppenbart att det är en helt egen design utifrån egna specar osv.

Är det inte designen och just specarna som i första hand gör en klocka unik? Väldigt många modeller delar ju urverk, även från de "stora" tillverkarna...

/Johan

Jo, jag har läst reportaget....

Av ren nyfikenhet, vilka kriterier har du haft för den här artikeln?

Är det ett beställningsjobb för att stärka varumärket, så har du väl lyckats ganska bra. Om tanken var en objektiv beskrivning av ett Svenskt varumärke, så har den nog en del att önska enl min mening. Ta nu inte det här på fel sätt, men många har tröttnat på betalda bloggare, avlönade ambassadörer, och skribenter som sitter i knät på sina intervjuobjekt. Jag påstår inte att du tillhör någon av de här kategorierna, men jag tror att du kan relatera till att mycket som skrivs är i rent marknadsföringssyfte, och långt ifrån objektiv journalistik.

Jag ser t.ex. ingen problem med att man tar upp kvalitetsbrister och hur de har åtgärdats när man har chansen att diskutera med representanter för ett varumärke. Felsökning för sakens egen skull är bara trist, däremot finns det ett allmänintresse hur ett företag hanterat olika problem som påtalats med deras produkter, för att ta ett exempel. Sedan kan jag väl tycka att vår Konung borde ge sin Sjöö Sandström lite mera handledstid än vissa andra modeller (ingen nämnd och ingen glömd.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag gillar S&S, har alltid gjort. Har två stycken själv, båda tillverkade före 2000. Är dock lite tveksam till allt tal i artikeln om att de gillar att vara personliga med sina kunder. Har under en tid, via mejl, bett att få en sammanställning på serienummer och tillverkningsår, likt de man kan hitta för Rolex och Omega, så jag kan tidsbestämma mina ur. Men mina mejl är obesvarade. Trist!

/Micke Ni
 

Mr Chance

Kalmar
Singular skrev:
Fast de som är gjorda på Rolex respektive Omega är väl inte från företagen själva...?

Det har du säkert rätt i, men ett svar från S&S kan man väl få! Jag bad också om tillverkningsår för mina serienummer då jag var osäker på om de lämnar ut en komplett lista. Men inget svar har jag fått.

/Micke Ni
 
China skrev:
Jo, jag har läst reportaget....

Av ren nyfikenhet, vilka kriterier har du haft för den här artikeln?

Är det ett beställningsjobb för att stärka varumärket, så har du väl lyckats ganska bra. Om tanken var en objektiv beskrivning av ett Svenskt varumärke, så har den nog en del att önska enl min mening. Ta nu inte det här på fel sätt, men många har tröttnat på betalda bloggare, avlönade ambassadörer, och skribenter som sitter i knät på sina intervjuobjekt. Jag påstår inte att du tillhör någon av de här kategorierna, men jag tror att du kan relatera till att mycket som skrivs är i rent marknadsföringssyfte, och långt ifrån objektiv journalistik.

Jag ser t.ex. ingen problem med att man tar upp kvalitetsbrister och hur de har åtgärdats när man har chansen att diskutera med representanter för ett varumärke. Felsökning för sakens egen skull är bara trist, däremot finns det ett allmänintresse hur ett företag hanterat olika problem som påtalats med deras produkter, för att ta ett exempel. Sedan kan jag väl tycka att vår Konung borde ge sin Sjöö Sandström lite mera handledstid än vissa andra modeller (ingen nämnd och ingen glömd.

Tanken är att ge läsaren en introduktion till olika välkända klockmärken, Sjöö Sandström var först ut, sedan kommer Longines, Omega osv, osv. Dvs målgruppen är läsare som inte kan så mycket om klockor idag men som har ett spirande intresse - främst av lyxsegmentet - och som vill bredda sitt kunnande (och kanske också sitt ägande). Så detta är absolut inget beställnigsjobb, men syftet är som sagt allmänbildning och inte främst "kritisk granskning" ;)

Och på tal granskande journalistik - hur ofta har du stött på "kritisk granskning" i något av de rena klockmagasinen? :?

Vad som syns på Hans Majestät Konungens (och övriga kungligheters) handled så är det en annan fråga - något det kanske kommer en artikel om så småningom :roll:

/Johan
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
China skrev:
Jo, jag har läst reportaget....

Av ren nyfikenhet, vilka kriterier har du haft för den här artikeln?

Är det ett beställningsjobb för att stärka varumärket, så har du väl lyckats ganska bra. Om tanken var en objektiv beskrivning av ett Svenskt varumärke, så har den nog en del att önska enl min mening. Ta nu inte det här på fel sätt, men många har tröttnat på betalda bloggare, avlönade ambassadörer, och skribenter som sitter i knät på sina intervjuobjekt. Jag påstår inte att du tillhör någon av de här kategorierna, men jag tror att du kan relatera till att mycket som skrivs är i rent marknadsföringssyfte, och långt ifrån objektiv journalistik.

Jag ser t.ex. ingen problem med att man tar upp kvalitetsbrister och hur de har åtgärdats när man har chansen att diskutera med representanter för ett varumärke. Felsökning för sakens egen skull är bara trist, däremot finns det ett allmänintresse hur ett företag hanterat olika problem som påtalats med deras produkter, för att ta ett exempel. Sedan kan jag väl tycka att vår Konung borde ge sin Sjöö Sandström lite mera handledstid än vissa andra modeller (ingen nämnd och ingen glömd.

Tanken är att ge läsaren en introduktion till olika välkända klockmärken, Sjöö Sandström var först ut, sedan kommer Longines, Omega osv, osv. Dvs målgruppen är läsare som inte kan så mycket om klockor idag men som har ett spirande intresse - främst av lyxsegmentet - och som vill bredda sitt kunnande (och kanske också sitt ägande). Så detta är absolut inget beställnigsjobb, men syftet är som sagt allmänbildning och inte främst "kritisk granskning" ;)

Och på tal granskande journalistik - hur ofta har du stött på "kritisk granskning" i något av de rena klockmagasinen? :?

Vad som syns på Hans Majestät Konungens (och övriga kungligheters) handled så är det en annan fråga - något det kanske kommer en artikel om så småningom :roll:

/Johan

En mer allmän presentation behöver inte utesluta "kritisk granskning", eller rättare sagt objektivitet. För mycket superlativer i en artikel kan ge ett intryck av ren marknadsföring, även om det inte var skribentens syfte. Sett ur ett konsumentupplysningsperspektiv så har t.ex. presumtiva köpare ett intresse av för och nackdelar med en produkt, hur varumärken hanterar olika situationer m.m.

Sedan förekommer det en hel del kritiska recensioner av klockor och analyser av olika obekväma branschrelaterade händelser i fackpressen, det tycker jag är ganska svårt att missa. Att det skulle finnas någon övergripande överenskommelse inom fackpressen som går ut på att tysta kritik, det får du nog ta och utveckla.
 

Janne b

Breitling
Med tanke på att urverket är det gamla hederliga ETA 2824-2 må vara "förbättrat" tycker jag väl att man bröstar upp sig lite väl mycket. På annan plats här på siten finns en artikel om ett inte så lyckat klockköp från S&S. Vill man forska lite i hur nya inovatörer utvecklar riktigt handbyggda klockor till hyfsade priser så gå in på Bremont:s hemsida och läs. Där kan man prata om egentillverkning!
JB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Janne b skrev:
Med tanke på att urverket är det gamla hederliga ETA 2824-2 må vara "förbättrat" tycker jag väl att man bröstar upp sig lite väl mycket. På annan plats här på siten finns en artikel om ett inte så lyckat klockköp från S&S. Vill man forska lite i hur nya inovatörer utvecklar riktigt handbyggda klockor till hyfsade priser så gå in på Bremont:s hemsida och läs. Där kan man prata om egentillverkning!
JB

Hur menar du nu?
 

Janne b

Breitling
Singular skrev:
Janne b skrev:
Med tanke på att urverket är det gamla hederliga ETA 2824-2 må vara "förbättrat" tycker jag väl att man bröstar upp sig lite väl mycket. På annan plats här på siten finns en artikel om ett inte så lyckat klockköp från S&S. Vill man forska lite i hur nya inovatörer utvecklar riktigt handbyggda klockor till hyfsade priser så gå in på Bremont:s hemsida och läs. Där kan man prata om egentillverkning!
JB

Hur menar du nu?

Hur jag menar? Förstår inte riktigt vad du syftar på. Jag anspelade på att det verk man satt i klockan inte direkt slår en med häpnad. Verket är måhända väl beprövat och används i klockor runt om i världen. Du kan få samma verk i en Tissot för ett par tusen. Nu finns det förvisso olika kvaliteer av verket, men utan att precisera ex som Omega vad man "förbättrat" känns det inte särskilt roligt att lägga ett par tiotusentals pengar på klockan av den anledningen. Vad gäller boetten förefaller inte heller den rent kvalitetsmässigt vara någonting att skriva hem om, jag menar kolla in Bremont så förstår du vad jag menar. Nu är den ju gud bevars Svensk och tilltalar möjligen oss Svenskar lite extra, men klockan är förföljd av lite tråkig historik vilket vi inte kan förtränga. Men, vi lever i en fri värld och vill man slanta upp för att man gillar utseendet så var så god. Kanske man först bör kolla upp begagnatmarknaden där man enligt uppgift kan finna fina ex för under tio tusen.
JB
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kul artikel och bra bilder. Jag överväger inte S&S men de har onekligen vissa sköna designelement.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Janne b skrev:
Singular skrev:
Janne b skrev:
Med tanke på att urverket är det gamla hederliga ETA 2824-2 må vara "förbättrat" tycker jag väl att man bröstar upp sig lite väl mycket. På annan plats här på siten finns en artikel om ett inte så lyckat klockköp från S&S. Vill man forska lite i hur nya inovatörer utvecklar riktigt handbyggda klockor till hyfsade priser så gå in på Bremont:s hemsida och läs. Där kan man prata om egentillverkning!
JB

Hur menar du nu?

Hur jag menar? Förstår inte riktigt vad du syftar på. Jag anspelade på att det verk man satt i klockan inte direkt slår en med häpnad. Verket är måhända väl beprövat och används i klockor runt om i världen. Du kan få samma verk i en Tissot för ett par tusen. Nu finns det förvisso olika kvaliteer av verket, men utan att precisera ex som Omega vad man "förbättrat" känns det inte särskilt roligt att lägga ett par tiotusentals pengar på klockan av den anledningen. Vad gäller boetten förefaller inte heller den rent kvalitetsmässigt vara någonting att skriva hem om, jag menar kolla in Bremont så förstår du vad jag menar. Nu är den ju gud bevars Svensk och tilltalar möjligen oss Svenskar lite extra, men klockan är förföljd av lite tråkig historik vilket vi inte kan förtränga. Men, vi lever i en fri värld och vill man slanta upp för att man gillar utseendet så var så god. Kanske man först bör kolla upp begagnatmarknaden där man enligt uppgift kan finna fina ex för under tio tusen.
JB

Alltså - på vilket sätt är Bremont "riktigt handbyggda klockor" och "egentillverkning"?
 

Janne b

Breitling
Bremont har en alldeles egen konstruktion vad gäller stötsäkerhet. Allt vad gäller boetten görs inhouse. Vad gäller urverket förbättrar man det ordentligt. Men, gå in och titta på deras video via hemsidan så framgår det med all önskvärd tydlighet. Skillnaden mot en ihopsättningslokal i gamla stan är påtaglig :D
JB
 
Janne b skrev:
Hur jag menar? Förstår inte riktigt vad du syftar på. Jag anspelade på att det verk man satt i klockan inte direkt slår en med häpnad. Verket är måhända väl beprövat och används i klockor runt om i världen. Du kan få samma verk i en Tissot för ett par tusen. Nu finns det förvisso olika kvaliteer av verket, men utan att precisera ex som Omega vad man "förbättrat" känns det inte särskilt roligt att lägga ett par tiotusentals pengar på klockan av den anledningen. Vad gäller boetten förefaller inte heller den rent kvalitetsmässigt vara någonting att skriva hem om, jag menar kolla in Bremont så förstår du vad jag menar. Nu är den ju gud bevars Svensk och tilltalar möjligen oss Svenskar lite extra, men klockan är förföljd av lite tråkig historik vilket vi inte kan förtränga. Men, vi lever i en fri värld och vill man slanta upp för att man gillar utseendet så var så god. Kanske man först bör kolla upp begagnatmarknaden där man enligt uppgift kan finna fina ex för under tio tusen.
JB

Det enda som slår mig med häpnad är Bremonts fantastiskt värdelösa andrahandsvärden.
Men det är klart, Goldsmiths-soppan gjorde ju underverk för begagnatpriserna, och visade ju verkligen hur extremt prisvärda Bremont är..........
 
China skrev:
CreativeMind skrev:
China skrev:
Jo, jag har läst reportaget....

Av ren nyfikenhet, vilka kriterier har du haft för den här artikeln?

Är det ett beställningsjobb för att stärka varumärket, så har du väl lyckats ganska bra. Om tanken var en objektiv beskrivning av ett Svenskt varumärke, så har den nog en del att önska enl min mening. Ta nu inte det här på fel sätt, men många har tröttnat på betalda bloggare, avlönade ambassadörer, och skribenter som sitter i knät på sina intervjuobjekt. Jag påstår inte att du tillhör någon av de här kategorierna, men jag tror att du kan relatera till att mycket som skrivs är i rent marknadsföringssyfte, och långt ifrån objektiv journalistik.

Jag ser t.ex. ingen problem med att man tar upp kvalitetsbrister och hur de har åtgärdats när man har chansen att diskutera med representanter för ett varumärke. Felsökning för sakens egen skull är bara trist, däremot finns det ett allmänintresse hur ett företag hanterat olika problem som påtalats med deras produkter, för att ta ett exempel. Sedan kan jag väl tycka att vår Konung borde ge sin Sjöö Sandström lite mera handledstid än vissa andra modeller (ingen nämnd och ingen glömd.

Tanken är att ge läsaren en introduktion till olika välkända klockmärken, Sjöö Sandström var först ut, sedan kommer Longines, Omega osv, osv. Dvs målgruppen är läsare som inte kan så mycket om klockor idag men som har ett spirande intresse - främst av lyxsegmentet - och som vill bredda sitt kunnande (och kanske också sitt ägande). Så detta är absolut inget beställnigsjobb, men syftet är som sagt allmänbildning och inte främst "kritisk granskning" ;)

Och på tal granskande journalistik - hur ofta har du stött på "kritisk granskning" i något av de rena klockmagasinen? :?

Vad som syns på Hans Majestät Konungens (och övriga kungligheters) handled så är det en annan fråga - något det kanske kommer en artikel om så småningom :roll:

/Johan

En mer allmän presentation behöver inte utesluta "kritisk granskning", eller rättare sagt objektivitet. För mycket superlativer i en artikel kan ge ett intryck av ren marknadsföring, även om det inte var skribentens syfte. Sett ur ett konsumentupplysningsperspektiv så har t.ex. presumtiva köpare ett intresse av för och nackdelar med en produkt, hur varumärken hanterar olika situationer m.m.

Sedan förekommer det en hel del kritiska recensioner av klockor och analyser av olika obekväma branschrelaterade händelser i fackpressen, det tycker jag är ganska svårt att missa. Att det skulle finnas någon övergripande överenskommelse inom fackpressen som går ut på att tysta kritik, det får du nog ta och utveckla.

Du har i mångt och mycket helt rätt och jag tänker inte argumentera mot dig - vi översköljs av "inspirationsartiklar" idag som ofta är ren marknadsföring. Och i det diket vill jag såklart inte hamna...

Jag skiljer på främst "svenska" livsstilsmagasin (inga namn nämnda) med klockor i fokus och utländska branschtidningar. Jag tycker - med all respekt - att några av de förstnämnda "gör det väldigt lätt för sig" - pressbilder och omskrivet marknadsmaterial i överföd. Men bland de senare förekommer givetvis seriös journalistik (och det kan det ibland i de förstnämnd också - inget är svart eller vitt ;))

/Johan
 

Janne b

Breitling
Goldsmiths-soppan ?
Ledsen jag är så obildad så jag fattar inte vad du syftet på. En liten förklaring/ingormation emottages med tacksamhet :)
JB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Janne b skrev:
Goldsmiths-soppan ?
Ledsen jag är så obildad så jag fattar inte vad du syftet på. En liten förklaring/ingormation emottages med tacksamhet :)
JB

Goldsmiths sålde Bremont för halva priset...

Bremont har en alldeles egen konstruktion vad gäller stötsäkerhet.

Lika alldeles egen som Glashüttes?

Allt vad gäller boetten görs inhouse.

Jag säger inte att du har fel - men det är inte vad jag tror. Var hävdar de detta?

Vad gäller urverket förbättrar man det ordentligt.

Nja, snarare är det väl Soprod som bygger det enligt spec - på samma sätt som IWCs "modifierade" ETA-verk kommer klara till Schaffhausen.

Som sagt - jättefina klockor, men knappast "riktigt handbyggda klockor" och "egentillverkning" i min mening.
 

Janne b

Breitling
Aha, hade jag inte en aning om men tack för informationen. Vad gäller deras "handbygge" så är det bara det intryck man får efter att via Youtube läst på diverse träffar när man söker på märket. Naturligtvis är det förmodligen så att grundurverket är ett ETA av högsta kvalite där man sedan modifierat balans, rotor och så vidare. Man kan också hitta en video på runt 8 minuter då den tekniske chefen visar på deras enligt uppgift egenkonstruerade stötskydd samt pratar om patenterad konstruktion. Man har även egenhändigt konstruerade boetter i ett stål som enligt uppgift skall vara hårdare än någonting annat, detta visas med bilder. Man visar också hur man skyddat verket mot magnetism på ett finurligt sätt. Allt detta gör, om det inte är båg förståss att åtminstone jag skulle klassa klockan som egenhändigt byggd i egna "fabriker".
JB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Naturligtvis är det förmodligen så att grundurverket är ett ETA av högsta kvalite där man sedan modifierat balans, rotor och så vidare.

Levereras nästan garanterat färdigt att montera från Soprod.

Man kan också hitta en video på runt 8 minuter då den tekniske chefen visar på deras enligt uppgift egenkonstruerade stötskydd samt pratar om patenterad konstruktion.

Visst, en ring i neoprene (motsv). Glashütte har en sannolikt lika patenterad konstruktion med verket upphängt i gummiklossar.

Man har även egenhändigt konstruerade boetter i ett stål som enligt uppgift skall vara hårdare än någonting annat, detta visas med bilder.

Konstruerade/designade är en sak - men det är inte vad jag tolkar in i "allt vad gäller boetten görs inhouse". Jag har sett videon med CTOn tidigare, men jag vill inte minnas att han nånsin säger att man tillverkar boetter (inte ens att man står för härdningen - man säger bara lite flyktigt att den "utförs i UK") och tillhörande detaljer.

Man visar också hur man skyddat verket mot magnetism på ett finurligt sätt.

Så finurligt är inte Faradays bur - det är samma sätt som exempelvis IWC gjort sedan trettiotalet och som exempelvis fortfarande finns i Ingenieur, Milgauss och en mängd Sinnklockor.
 

Janne b

Breitling
Men enligt ditt resonemang skulle det ju inte vara någon skillnad på en Ferarri och en Skoda. Båda görs på ett löpande band, båda får en färdig motor som sätts in, båda är gjorda av plåt och båda har fyra hjul. Så enkelt kan det väl inte vara. Jag inbillar mig att man hos ex IWC lägger ned lite mer lyse på sitt "köpta" ETA verk än ex Longines gör på sitt. Men, jag är långt ifrån en expert men måste säga att jag imponerades betydligt mer av videon än tydligen du gjorde.
JB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så är det naturligtvis inte - jag säger bara att de egenskaper du tillskriver Bremont kanske nödvändigtvis inte är helt sanna.
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
China skrev:
CreativeMind skrev:
China skrev:
Jo, jag har läst reportaget....

Av ren nyfikenhet, vilka kriterier har du haft för den här artikeln?

Är det ett beställningsjobb för att stärka varumärket, så har du väl lyckats ganska bra. Om tanken var en objektiv beskrivning av ett Svenskt varumärke, så har den nog en del att önska enl min mening. Ta nu inte det här på fel sätt, men många har tröttnat på betalda bloggare, avlönade ambassadörer, och skribenter som sitter i knät på sina intervjuobjekt. Jag påstår inte att du tillhör någon av de här kategorierna, men jag tror att du kan relatera till att mycket som skrivs är i rent marknadsföringssyfte, och långt ifrån objektiv journalistik.

Jag ser t.ex. ingen problem med att man tar upp kvalitetsbrister och hur de har åtgärdats när man har chansen att diskutera med representanter för ett varumärke. Felsökning för sakens egen skull är bara trist, däremot finns det ett allmänintresse hur ett företag hanterat olika problem som påtalats med deras produkter, för att ta ett exempel. Sedan kan jag väl tycka att vår Konung borde ge sin Sjöö Sandström lite mera handledstid än vissa andra modeller (ingen nämnd och ingen glömd.

Tanken är att ge läsaren en introduktion till olika välkända klockmärken, Sjöö Sandström var först ut, sedan kommer Longines, Omega osv, osv. Dvs målgruppen är läsare som inte kan så mycket om klockor idag men som har ett spirande intresse - främst av lyxsegmentet - och som vill bredda sitt kunnande (och kanske också sitt ägande). Så detta är absolut inget beställnigsjobb, men syftet är som sagt allmänbildning och inte främst "kritisk granskning" ;)

Och på tal granskande journalistik - hur ofta har du stött på "kritisk granskning" i något av de rena klockmagasinen? :?

Vad som syns på Hans Majestät Konungens (och övriga kungligheters) handled så är det en annan fråga - något det kanske kommer en artikel om så småningom :roll:

/Johan

En mer allmän presentation behöver inte utesluta "kritisk granskning", eller rättare sagt objektivitet. För mycket superlativer i en artikel kan ge ett intryck av ren marknadsföring, även om det inte var skribentens syfte. Sett ur ett konsumentupplysningsperspektiv så har t.ex. presumtiva köpare ett intresse av för och nackdelar med en produkt, hur varumärken hanterar olika situationer m.m.

Sedan förekommer det en hel del kritiska recensioner av klockor och analyser av olika obekväma branschrelaterade händelser i fackpressen, det tycker jag är ganska svårt att missa. Att det skulle finnas någon övergripande överenskommelse inom fackpressen som går ut på att tysta kritik, det får du nog ta och utveckla.

Du har i mångt och mycket helt rätt och jag tänker inte argumentera mot dig - vi översköljs av "inspirationsartiklar" idag som ofta är ren marknadsföring. Och i det diket vill jag såklart inte hamna...

Jag skiljer på främst "svenska" livsstilsmagasin (inga namn nämnda) med klockor i fokus och utländska branschtidningar. Jag tycker - med all respekt - att några av de förstnämnda "gör det väldigt lätt för sig" - pressbilder och omskrivet marknadsmaterial i överföd. Men bland de senare förekommer givetvis seriös journalistik (och det kan det ibland i de förstnämnd också - inget är svart eller vitt ;))

/Johan

Vi har nog en i grund och botten ganska snarlik syn på situationen. Sedan får jag tacka för debatten och önska lycka till med din artikelserie, jag hoppas att du inte blivit avskräckt. ;)
 
China skrev:
Vi har nog en i grund och botten ganska snarlik syn på situationen. Sedan får jag tacka för debatten och önska lycka till med din artikelserie, jag hoppas att du inte blivit avskräckt. ;)

Tack själv!
Absolut inte avskräckt - feedback är oerhört värdefullt! :)

/Johan
 
C

China

Guest
Singular skrev:
Så är det naturligtvis inte - jag säger bara att de egenskaper du tillskriver Bremont kanske nödvändigtvis inte är helt sanna.

Sagt med all respekt, så tycker jag att inte att några av de teorier som florerar om att Bremont inte har egen tillverkning har någon substans. Att många mindre varumärken i själva verket är private label, innebär inte att alla är det. Sedan kan man givetvis vända och vrida på inhouse-begreppet, men ska man följa det till punkt och pricka så handlar det om tillverkning inom företaget eller en koncern, eller att man har ägande i sina samarbetspartners.

När det gäller ”Goldsmiths-soppan” så är väl närmast frågan hur mycket man kan lasta Bremont. Vad jag känner till så handlade det om att avtalet sas upp och att Goldsmiths dumpade kvarvarande ex. då man inte skulle ha varumärket kvar i sortimentet, något som Bremont givetvis borde ha garderat sig emot i avtalet med Goldsmiths. Varför inte situationen löstes smidigt genom ett återköp (vilket förefaller som det normala tillvägagångssättet) kan man spekulera i, då det inte rörde sig om några större mängder, ett klumpigt skött avslut eller kanske fanns det en del ont blod mellan parterna.

När det gäller de modifierade verken från Soprod, så är det upp till bevis för kritikerna som gäller. Trots allt så levererar Soprod till skillnad från ETA ganska stora mängder ébauche för omarbetning till många mindre tillverkare. Det är heller inga som helst problem med att jämföra verken, och inga recensenter har mig veterligt hittat något fuffens med Bremonts verk.

En sund misstänksamhet är nog bra i alla lägen, inte minst om det gäller nya tillverkare. Men i fallet med Bremont, så kan jag inte se att ryktesfloran har någon substans. Sedan är det givetvis så att det inte handlar om några "handgjorda" klockor, och att Bremont i likhet med de flesta andra tillverkare "fläskar på" ganska ordentligt i sin marknadsföring.
 
Topp