• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvegods

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag kom att tänka på mitt arvegods i en annan tråd, så här kommer bilder på ett annat sådant. En DS3 "månladarklocka" från sjuttiotalet. Hårt sliten kvartsare med stor charm.
DSCN6676.jpg
DSCN6679.jpg


Är det någon annan som ligger på gammalt arvegods? Klockor behöver ju inte alltid ha ett stort ekonomiskt värde för att ha ett stort värde :D .
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Arvegods

Har en Tissot helguld på ingång, från pappas morfar då han slutade som lokförare 19fryserkallt... Ingen aning om skick och modell än, men bilder kommer! :D
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Spencer
Riktigt fin! Patina i all ära, men nog ser det riktigt trevligt ut med en fräsch renoverad klocka. Speigel resåren minns man på var mans arm i barndomen. Det är något väldigt macho med de där; cleana tavlor med någon sorts renons på fåfänga. 1960 stod ingen riktig karl (i a f öppet) framför spegeln. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kettil skrev:
@Spencer
Riktigt fin! Patina i all ära, men nog ser det riktigt trevligt ut med en fräsch renoverad klocka. Speigel resåren minns man på var mans arm i barndomen. Det är något väldigt macho med de där; cleana tavlor med någon sorts renons på fåfänga. 1960 stod ingen riktig karl (i a f öppet) framför spegeln. :)

Gillar den också, boetten är bara lätt polerad. Men för att vara ärlig så tycker jag nog dressare passar bäst i fint skick.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Kettil skrev:
@Spencer
Riktigt fin! Patina i all ära, men nog ser det riktigt trevligt ut med en fräsch renoverad klocka. Speigel resåren minns man på var mans arm i barndomen. Det är något väldigt macho med de där; cleana tavlor med någon sorts renons på fåfänga. 1960 stod ingen riktig karl (i a f öppet) framför spegeln. :)

Gillar den också, boetten är bara lätt polerad. Men för att vara ärlig så tycker jag nog dressare passar bäst i fint skick.
Kanske en svordom i kyrkan, men så är det... ;)
 

Rolfen

Rolex
Igår fyllde jag år och då fick jag bland annat en klocka som mamma hittat hemma. Klockan har varit pappas (som är död sedan många år) och av årtalet som är graverat på baksidan så gissar jag att han fick den i konfirmationspresent. Det är en klocka av det lite udda märket med det blygsamma namnet Genial. Inget värdefullt i riktig mening men för mig var det väldigt kul att få denna. Troligtvis har den legat i minst 50 år och naturligtvis behöver den service (och nytt glas då det har en spricka) men den gick faktiskt igång. Dock har timvisaren skavt på urtavlan så jag vill inte riskera mera repor plus att oljan nog inte är så fräsch så jag får försöka hålla mig ifrån den till jag hittat någon som vill hjälpa mig med en service.

Genial.jpg

GenialBak.jpg
 

gnorf

Breitling
Pappas Longines, urverket daterar till 57, då skulle han varit 10 år, gissar dock på att han fick den senare i tidiga tonåren. kom med ett slut flexband. Vågar dock inte använda den då den inte varit på service sedan 60 talet, men någon dag ska jag släpa med mig denna till urmakarn.
IMG_1212.JPG
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Min morfars gamla Laco Sport. Utleverad till honom när han blev innrulerad i Wehrmacht i Juni 39. Patinerad av nästan 6 år på både öst och västfronten, mellom annat belägringen av Leningrad. Däräfter använd dagligen fram till han dog i 83. Har en grov ding i ena bandhornet förorsakat av en granatsplint. Man kastade dock inget som funka....Kommer ihåg dän från jag var grabb på svart perlon som här, män min morsa säger han bar dän på en brun läder-rem. Hela 28mm i diameter....

IMG_20170108_142653.jpg
 

Husse

Patek
Igår fyllde jag år och då fick jag bland annat en klocka som mamma hittat hemma. Klockan har varit pappas (som är död sedan många år) och av årtalet som är graverat på baksidan så gissar jag att han fick den i konfirmationspresent. Det är en klocka av det lite udda märket med det blygsamma namnet Genial. Inget värdefullt i riktig mening men för mig var det väldigt kul att få denna. Troligtvis har den legat i minst 50 år och naturligtvis behöver den service (och nytt glas då det har en spricka) men den gick faktiskt igång. Dock har timvisaren skavt på urtavlan så jag vill inte riskera mera repor plus att oljan nog inte är så fräsch så jag får försöka hålla mig ifrån den till jag hittat någon som vill hjälpa mig med en service.

Genial.jpg

GenialBak.jpg
Uj, vilken vacker klocka! :)
Tuxedo-tavla och sifferindex med lite lagom patinerad lysmassa!
Hör med nån av forumets fantastiska klockfixare, så får du bra och kompetent hjälp med service!
 

Fredig

Cartier
Pappas Longines, urverket daterar till 57, då skulle han varit 10 år, gissar dock på att han fick den senare i tidiga tonåren. kom med ett slut flexband. Vågar dock inte använda den då den inte varit på service sedan 60 talet, men någon dag ska jag släpa med mig denna till urmakarn.
IMG_1212.JPG
Diggar verkligen indexen på klockan, tycker du får ta steget till urmakaren nu! ;)
 

Rolfen

Rolex
Uj, vilken vacker klocka! :)
Tuxedo-tavla och sifferindex med lite lagom patinerad lysmassa!
Hör med nån av forumets fantastiska klockfixare, så får du bra och kompetent hjälp med service!

Ja, jag blev onekligen glatt överaskad när den dök upp då även jag är lite svag för det utseendet på klockor och jag viste inte om dess existens. Det enda jag minns farsan använde var en Seiko automat, kommer ihåg när han kom hem med den och visade hur den drogs upp och att jag som liten grabb tyckte det var magiskt. Tyvärr dog den tillslut och jag gissar att den slängdes eller så har morsan även den i sina gömmor.

Genialen är redan på väg till spa hos Martin Lovasz.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
IMG_5525.JPG
Seiko automat från jag ärvt från min morfar. Om jag tolkar serienumret rätt så är den från tidigt 70-tal. Satte precis på ett nytt läderarmband som jag tror kan bli bra när det slitits in lite. Tyvärr måste också glaset bytas då det är sprucket. Annars fungerar den bra. Lite mörkt när jag tog bilden, postar en bättre när jag bytt glaset. Värdet för mig är betydligt större än det ekonomiska.
 

Krusimell

Breitling
Den här fick jag av min pappa redan på 80-talet, då han inte körde med en citizen automat istället (som jag också ärvde när han gick bort). 58-59 är den ifrån. Tappades tydligen i vattnet på någonstans på Gotland i mitten av 60-talet, hittades igen några månader senare och renoverades.
Foto 2017-01-20 15 20 55.jpg
 
Topp