• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arvid Johanson Uddevalla

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Plockade upp den här udda saken i dagarna, är det någon som sitter med mer information Om Arvid Johanson eller urverket?

Ser ut att vara 30-tal?

Ping China NiklasArvid

1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
vet inget om dessa, men det påminde mig ju om min gamla, mycket läsvärda..., post, på det gula forumet om en samtida (yep 30-tal) rishög jag hade en gång...

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1335536449/Maurice Cattin + Cie 1930ish

verket är dock inte särskilt likt, mitt var nog äldre.

hittar inte den där MW(?)-markeringen här heller:
http://www.watchfreeks.com/43-watch-school-101/26177-makers-marks-ebauche-marking-infomation.html



Tack, mycket intressant läsning! Men jag ser inte riktigt likheten mer än till den tidstypiska designen... :)

Jag kände att jag saknade en 30- talare i lådan, så vi får se om det går att få ordning på den här...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppdatering!

Jag skickade ett mail till David på vintagewatchstraps.com och har nu ett svar... :)

Hi,
It's a Mido, that MW is their trademark. The movement is a Mido Ref 1201 according to Jobin, which may have been their own make, or Schild or Michel. It would be interesting to see a shot of the keyless work under the dial.
Nice watch. Do you mind if I use your pictures? Do you have any higher quality versions you could send me?
Kind regards - David
 
C

China

Guest
Saxat ur Sven Sandström's 'Svenska urmakare och optiker', från 1939.

Johanson, Johan Arvid; urmakarmästare, f. 19 juli 1877 i Sthlm, son till A. M. Johanson. Lärotid i Sthlm 1891-1895, Kristinehamn 1895-1897. Anställning och praktik i Uddevalla 1897-1903, i Tyskland och Schweiz senare studerat urmakeri och optik. År 1905 etablerade han egen rörelse i Uddevalla under firma Arvid Johanson, vilken fortfarande bedrives med hjälp av 2 yrkesutbildade. Johanson är medlem i S.U.F. och S.U.G. samt var ordf. i Bohusläns U.F. åren 1918-1939.
 
C

China

Guest
Grymt som vanligt! Tack för hjälpen! :)
Vart har du köpt den boken förresten, någon som går att få tag på?

Du får leta hos antikvariat och kolla Tradera, den brukar dyka upp mellan varven. Det finns också en nyare bok, men i vissa fall inte så detaljerad 'Urmakare och klockor i Sverige & Finland' av G. Pipping, från 1995. Hittar du inte någon bok att köpa, så går de att låna på biblioteket.
 

Dykarsjuk

Omega
Grattis till en spännande klocka! Var plockade du upp den nånstans?

Tänka sig att lilla Uddevalla haft en egen urmakare...Superkul hursom och jag ser med spänning fram emot fortsättningen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grattis till en spännande klocka! Var plockade du upp den nånstans?

Tänka sig att lilla Uddevalla haft en egen urmakare...Superkul hursom och jag ser med spänning fram emot fortsättningen!


Hittade den på tradera och blev nyfiken... Den är helt stendöd och smutsig, så jag håller på och rengör och oljar den nu. Vi får se om den vill vakna till liv. :) Kul med sådana här "Private label" ur från tidigare 1900 talet, oftast brukar det mest vara fickur man ser...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trasig balansaxel och uppdragsfjäder... :/ Longshot, men är det någon som sitter med en gammal Ronda översättningstabell för balansaxlar och kan hitta vilket nummer det är för Mido 12" ref 1201?
 

Dykarsjuk

Omega
Jag känner att jag behöver lyfta den här... Hur går det? Hittat översättningstabell eller rent av några reservdelar?

Håller tummarna nåt villt:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag känner att jag behöver lyfta den här... Hur går det? Hittat översättningstabell eller rent av några reservdelar?

Håller tummarna nåt villt:)


Nej, har inte lagt ner så mycket tid faktiskt... Har hittat ett reservdelsverk på ebay, men säljaren vill 60 usd + frakt 20. Känns lite mastigt för ett verk som inte ens är benämnt som "running".
Gav honom ett bud på 25 + 20 usd som han nekade... :(
 

Dykarsjuk

Omega
Ajdå! Meeen han kanske ändrar sig när det gått ett tag och han står där med verket fortf osålt. Antar att ett sånt verk inte, som damsugarförsäljarna skulle sagt, säljer sig självt:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ajdå! Meeen han kanske ändrar sig när det gått ett tag och han står där med verket fortf osålt. Antar att ett sånt verk inte, som damsugarförsäljarna skulle sagt, säljer sig självt:)


Nej exakt, inte direkt något som springer av hyllorna :) Jag känner att jag kan sitta kvar i båten och vänta ut honom (vet ju inte ens om balansen är ok på hans)... Annars vet jag inte hur jag ska få tag på en ny balansaxel, vore kul att testa att byta en sådan själv när man faktiskt har ett "staking tool".
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hehe, det har faktiskt inte hänt särskilt mycket mer sedan sist. Saknar fortfarande balansaxel och har inte mätt upp storleken på fjädern. Någon gång ska jag ta tag i det, men andra objekt ligger före i prioritet.
 
Topp