• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AS 1188 konstigt beteende ?

rogart-63

Patek
Håller på att serva ett verk åt en forum medlem . Men det strular . Jag har monterat ihop verket med en ny balansaxel och fjäder . Måste jag ställa in beaterror på en ny komplett balansaxel ? Alltså centrera ruby pin (balance pin) genom att flytta collet ? Vad det heter på svenska vet jag inte ? . Går inte justara beaterror då verket har fast balance cook . Måste jag justara så att balance pin centerar mellan banking pins innan jag monterar ihop allt och ställer in resten ? Ska testa att byta huvudfjäder imorgon . Har plockat runt allt från olika verk . Kan jag ha blandat ihop delarna . Samma verk och ser likadana ut . Har inspekterat allt in i minsta detalj .
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Kanske löst det själv ? Har ju servat ett sånt här verk innan . Läser den tråden och ser att på min brygga saknas en juvel ?Måste kolla det imorgon .https://klocksnack.se/threads/service-av-en-lagonda-v-m.38362/ Om den inte finns där tippar ju hjulet och det blir ingen fart i klockan . Men var hittar jag en sån juvel tro ??
DSC03629.JPG
 

Minuteman

Rolex
Har du bara bytt balansaxeln, eller hela balansen(med balanshjul, spiral osv.)?
Om det bara är skandalen du bytt så är det ju viktigaste du får tillbaka spiralen i exakt rätt läge. Även om det är en komplett balans du bytt så kan man behöva justera spiralens läge.

Angående juvelen, har du kollat att det skall vara lika många juveler i de två verken? Dessa verk finns med olika många juveler.
 

rogart-63

Patek
Har du bara bytt balansaxeln, eller hela balansen(med balanshjul, spiral osv.)?
Om det bara är skandalen du bytt så är det ju viktigaste du får tillbaka spiralen i exakt rätt läge. Även om det är en komplett balans du bytt så kan man behöva justera spiralens läge.

Angående juvelen, har du kollat att det skall vara lika många juveler i de två verken? Dessa verk finns med olika många juveler.
Har undersökt verket idag . Monterade bara balansen och balans pinnen centrerade bra mellen ändstoppen . Det var ett komplett set med fjäder och balans jag monterat . Juvelen i bryggan saknas inte på detta verk . Det är lagrat rätt i metallen . Så där är inget fel . Testa byta trumma . Men det gick inte heller . Kollat alla juvelerna om det finns nåt slitage ? Men icke ?
 

rogart-63

Patek
Vad är problemet nu då? Fortfarande stort "beat error"?
Fått snurr på den igen:) . Monterat ner hela verket och monterade balansen och gånghaken först .Ibland finns liksom ingen plats att göra så . Men på detta vek gick det bra . Byte även ut gånghaken till den från andra verket oxå . Såg likadan ut . Vet inte vad felet var men nu funkar det iallafall . Ska bara justera in den så den går rätt .
 
Topp