• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Asien

Veratio

Basic
Sökte i Lifestyle men hittade ingen lämplig tråd att peta in det här under.

Funderar på att göra en resa till Asien nästa år. Har rest ganska mycket i mina dar, så har lite specifika funderingar.

Rest i Asien mycket under 90-talet samt första hälften av 00-talet, sedan försvann magin på de flesta ställena. Väldigt mycket påtaglig turism där. Därefter har det blivit väldigt mycket USA, sett de flesta ställen jag vill se (utom Montana och Iowa, men det kommer!).

Nu funderar vi på en resa till Asien nästa år (eller jag, sambon lutar nog åt USA igen...). 3-5 veckor. Åka runt lite. Mycket på grund av att det är så jäkla billigt om man jämför med USA.

Mina tankar:

Thailand. Varit många gånger, i norra delen, västra, östra och x flera. Känns lite färdig med Thailand. Finns det något guldkorn jag kan ha missat? Lär väl inte ha blivit mindre turism på 15 år.

Malaysia. Varit flera gånger. Tycker om, men känns färdig med det. Iofs bara varit en gång i Malaysia-delen av Borneo.

Bali. Varit en gång och mer än nöjd, åker helst inte tillbaka.

Vietnam. Varit en gång och rest runt. Inte så trevligt folk, trivdes inte jättebra. Åker helst inte tillbaka.

Hong Kong/Singapore. Storstäder. Roligt i tre dagar, så åker helst inte tillbaka.

Indonesien. Aldrig varit, tilltalar mig förutom att det är så mycket flyga runt för att ta sig på olika ställen. Tips!?

Kambodja. Konstigt nog aldrig varit, var så mycket snack förr om att det var osäkert och sånt, så det har valts bort tidigare. Kanske något? Tips!?

Kraven är väl att det ska gå och resa runt lite och att det inte är alltför sunkigt.

Tack!

Niclas

Funderar på att göra en resa till Asien nästa år. Har rest ganska mycket i mina dar, så har lite specifika funderingar.

Rest i Asien mycket under 90-talet samt första hälften av 00-talet, sedan försvann magin på de flesta ställena. Väldigt mycket påtaglig turism där. Därefter har det blivit väldigt mycket USA, sett de flesta ställen jag vill se (utom Montana och Iowa, men det kommer!).

Nu funderar vi på en resa till Asien nästa år (eller jag, sambon lutar nog åt USA igen...). 3-5 veckor. Åka runt lite. Mycket på grund av att det är så jäkla billigt om man jämför med USA.

Mina tankar:

Thailand. Varit många gånger, i norra delen, västra, östra och x flera. Känns lite färdig med Thailand. Finns det något guldkorn jag kan ha missat? Lär väl inte ha blivit mindre turism på 15 år.

Malaysia. Varit flera gånger. Tycker om, men känns färdig med det. Iofs bara varit en gång i Malaysia-delen av Borneo.

Vietnam. Varit en gång och rest runt. Inte så trevligt folk, trivdes inte jättebra. Åker helst inte tillbaka.

Hong Kong/Singapore. Storstäder. Roligt i tre dagar, så åker helst inte tillbaka.

Indonesien. Aldrig varit, tilltalar mig förutom att det är så mycket flyga runt för att ta sig på olika ställen. Tips!?

Kambodja. Konstigt nog aldrig varit, var så mycket snack förr om att det var osäkert och sånt, så det har valts bort tidigare. Kanske något? Tips!?

Kraven är väl att det ska gå och resa runt lite och att det inte är alltför sunkigt.

Tack!

Niclas
Inget att tillföra, sorry, men var bara tvungen :hilarious:

Peking är grymt, finns hur mycket som helst att göra vad gäller sevärdigheter.

Hong Kong är också nice, finns en jäkla massa att göra men är ganska kompakt och hektiskt.

Tokyo är väldigt icke-turistigt, finns knappt något att göra. Japan som helhet är ju däremot lätt-tillgängligt med usnabbtågen.

Hade däremot knte pallat något av de ställena i 3-5 veckor. Tror i och för sig inte jag hade pallat något ställe så länge. :D

Koh Samui i Thailand är väldigt trevligt, famförallt om man håller sig på de icke-turistinfesterade delarna. Familjen har hus så jag har spenderat väldigt mycket tid där under åren. :)

Peking är grymt, finns hur mycket som helst att göra vad gäller sevärdigheter.

Hong Kong är också nice, finns en jäkla massa att göra men är ganska kompakt och hektiskt.

Tokyo är väldigt icke-turistigt, finns knappt något att göra. Japan som helhet är ju däremot lätt-tillgängligt med usnabbtågen.

Hade däremot knte pallat något av de ställena i 3-5 veckor. Tror i och för sig inte jag hade pallat något ställe så länge. :D

Nu har jag aldrig varit i Tokyo men det låter väldigt märkligt att det knappt finns något att göra i en Världsmetropol med 38 miljoner invånare.

Nu har jag aldrig varit i Tokyo men det låter väldigt märkligt att det knappt finns något att göra i en Världsmetropol med 38 miljoner invånare.
Haha. Det finns i alla fall väldigt få klassiska turistgrejer att göra och de turistfällor som finns är inte så turistiga. Jämför man med Peking så finns det ju hur mycket som helst i närheten; Muren, sommarpalatset, massvis av tempel osv osv.

Jag kan rapportera om hur det är på Pinang i Malaysia om nån vecka. Ska till Singapore och tar en avstickare till Pinang ett par dagar i nästa vecka. Vi var i Singapore för ett år sen också och även då åkte vi till Malaysia, fast östkusten istället och ett par nätter på Tenga (Robinson, Martin Melin osv). Det kan jag absolut rekommendera för ett par nätter. Riktigt trevligt och försiktigt exploaterat (tror bara det var typ 20 bungalows på ön) med fina möjligheter till promenader i typ djungel.
Singapore kan jag absolut rekommendera för nån vecka - varför inte starta, mellanlanda eller sluta där i typ 5-7 dagar?

"Hong Kong/Singapore. Storstäder. Roligt i tre dagar, så åker helst inte tillbaka."

Nu vet jag IOFS inte vad du gjort i HK men tror det finns mer att utforska än du tror!

Varit där ca 4 ggr/år senaste 3 åren och och trots att jag mest jobbat hittar allid något nytt, stränder, parker, tropiska zoner mm.
Testat Sai Kung eller tagit dig över till Macau?
HK movie park (eller vad den nu heter), New territories etc, listan kan göras lång...
Finns dessutom några här på forumet som bor/bott där som kan ge ännu mer tips.

Mina tankar:

Tack!

Niclas
Enda stället jag kan tipsa om är väl Kambodja i så fall. Phnom Penh med omnejd upplevde jag som mycket intressant med tanke på nutidshistoria etc men inte särskilt trevligt. Glad att ha varit där dock.
Men favoritstället var Siam Reap och alla historiska platser runt där. Turister såklart men också lätt att hitta ställen och tider där man kunde vandra runt själv bland gamla tempel mm.
Var där 2010 och tog oss runt med bussar vilket funkade bra.

"Hong Kong/Singapore. Storstäder. Roligt i tre dagar, så åker helst inte tillbaka."

Nu vet jag IOFS inte vad du gjort i HK men tror det finns mer att utforska än du tror!

Varit där ca 4 ggr/år senaste 3 åren och och trots att jag mest jobbat hittar allid något nytt, stränder, parker, tropiska zoner mm.
Testat Sai Kung eller tagit dig över till Macau?
HK movie park (eller vad den nu heter), New territories etc, listan kan göras lång...
Finns dessutom några här på forumet som bor/bott där som kan ge ännu mer tips.
Samma sak gäller Singapore. Där finns hur mycket som helst att göra och att titta på.

Tillbaka
Topp