• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Atlantic automatic Den automatiska uppdragningen fungerar inte när klockan bärs på handleden

mr_marek

Breitling
Nyligen blev jag ägare till en gammal Atlantic Automatic med en AS 1581 verk.

Klockan fungerar korrekt, men bara efter manuell uppdragning av fjädern eller genom att placera den i en klockuppdragare som bara snurrar åt vänster. Att bära klockan på handleden drar inte upp fjädern och klockan slutar gå efter ett tag. Vad kan vara orsaken till att klockan inte dras upp när den bärs på handleden? Tyvärr känner jag inte till klockans historia och dess tjänster.
 

Martin Lovasz

Audemars
Förmodligen behöver urverket rengöras då bara det ena spärrhjulen i uppdragsmekanismen fungerar. Dessa urverk lider inte av att man drar upp dem för hand då automatdelen är frikopplad från det manuella uppdraget så du kan dra upp den för hand utan problem om du skulle vilja.
 

mr_marek

Breitling
Förmodligen behöver urverket rengöras då bara det ena spärrhjulen i uppdragsmekanismen fungerar. Dessa urverk lider inte av att man drar upp dem för hand då automatdelen är frikopplad från det manuella uppdraget så du kan dra upp den för hand utan problem om du skulle vilja.
Tack för information, men jag kommer med två frågor till

Jag har läst att vissa automatiska urverk enbart drar upp driftfjädern när rotorn roterar åt ett visst håll och frikopplar om den skulle rotera åt det andra hållet medan andra automatiska urverk drar upp fjädern vid rotation åt båda hållen.

Verket AS 1581 är ganska gammal så jag tror att den enbart drar upp driftfjädern när rotorn roterar moturs. Klockan fungerar efter att den hade legat på klockuppdragare som snurrade moturs.

Men jag fattar inte varför fungerar den inte när den bärs på handleden? En del av rotors rotation är riktad moturs. Rörelse med handleden som vrider rotorn båda medurs och moturs drar inte upp drivfjädern, rotorn verkar rotera utan att överföra all/någon energi till huvudfjäder
 

Martin Lovasz

Audemars
AS 1581 drar upp i båda riktningarna och anledning till att du inre ser att klockan drar upp är att automaten drar upp trumman separat underifrån.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag tycker det låter som att svaret redan har givits: Den behöver smörjning-rengöring, eller helt enkelt service. Jag gissar att den är lite "trög" och tydligen bara funkar ordentligt i ena riktningen. En klockuppdragare roterar ju klockan helt, vilket tydligen funkar, men när man bär den på armen så roterar den ju inte på samma sätt, det är en helt annan typ av rörelse.
 
Topp