• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Atlantic Rescue Mission

Camo00

Diamant
Fick in den här extremt mögliga, rostiga och smutsiga gamla pjäsen för ett tag sen. Den gick lite sporadiskt men var i stort behov av en service! Tänkte slänga upp lite bilder på hur jag hemmafixat den så att den är lite mindre möglig och fungerar bra!

Jag hade planerat att renovera det här uret på riktigt, men då jag inte lyckades släppa ner huvudfjädern korrekt så fick det bli ful-varianten idag oxå... :D

Visare och siffror är fulla med nåt som liknar rost!! :shock:
Atlantic1_zps8dd2fd22.jpg

Först av med boettlocket, som är i gott skick!
Atlantic2_zps37c45183.jpg

Syns inte så bra på bilderna, men urverket var fullt av lös och ingrodd smuts...
Fram med den jättelilla skruvmejseln för att lossa kronan
Atlantic3_zps25300abb.jpg

Ut med urverket och av med visarna. Oerhört nervöst eftersom tim- och minutvisarna är ordentligt rostiga och slitna. Sekundvisaren är helfräsch av nån underlig anledning! :D
Atlantic5_zps97b1629b.jpg

Två riktigt små skruva på varsin sida om verket lossar på tavlan...
Atlantic6_zpsc3cc5c40.jpg

Under urtavlan ser det ut som på en gammal vind på landet... :?
Atlantic7_zps3854b328.jpg

--------------------------------------------------------

Här skulle egentligen visats bilder på isärplockning och rengöring av urverket, men eftersom jag ful-fixade så vill jag inte lägga upp bilder... :?
Kan avslöja så mycket som att det involverar bensin, barnmatsburk, topz, vassa föremål, en hårfön och lite våld...

---------------------------------------------------------

Urverket skiner numera som en sol...
Atlantic8_zpsa48348ad.jpg

Dags att olja juvelerna! (Nej, inte såå...) :mrgreen:
En liten droppe i varje...
Atlantic9_zpse0b98ca3.jpg

Ihopskruvad och klar! Vilken skillnad, vilken fräschör! Och framförallt går den ju nu helt perfekt!!!
(Den lilla lysmassa som var kvar i visarna lossnade nästan helt...)
Atlantic10_zpsce81004e.jpg

Nu kan vi läsa kartor om truppförflyttningar under Andra Världskriget i lugn och ro tillsammans... Tack för titten!!
Atlantic11_zpsde25696c.jpg

• Like
Reactions: PJW
Modigt! Kul att du gjorde slag i saken, själv "hinner" jag aldrig med mina projekt och är känd för att ha svårt att få arslet ur. Inspirerande!

Kul projekt och jag är djupt imponerad att du fick i hop det igen :) Hade önskat att jag hade kunskapen till att plocka i sär en klocka och sedan få ihop den igen!

Tillbaka
Topp