• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att äga EN klocka tråden!

J19K87N

Basic
SmartSelect_20180803-080356_Google.jpg
En klocka att sämja dem, en klocka att främja dem, en klocka att djupt i mörkrets vida riken tämja dem.;)

Tanken att äga en klocka som följer en och skapar historia! En klocka som skapar minnen, glädje eller sorg! En klocka som kan gå vidare till nästa generation!

Vilken Klocka är det för dig? Hur är ett sådant ur uppbyggd? (för dig;)
) Och framför allt går det att bara äga en klocka när man hittat in i detta fantastiska forum?

Bilagor

• SmartSelect_20180803-080356_Google.jpg
    182.5 KB · Visningar: 14
Stört omöjligt. Iallafall för mig.
Har stora problem att hålla mig runt 10-15 st.
Kan inte se riktigt möjligheten/lösningen med just en klocka.

En romantisk tanke. Klockan bör kunna bäras såväl till shorts som till kostym. Vara vattentät och i färger som man inte lessnar på. Lyxig men inte skrytig och med möjlighet till service.

Vintageklockor går då bort för mig då de ibland är svåra att serva och sällan är vattentäta.
Klockan bör vara i stål/vitt guld och ha en länk i samma material då man inte kan/borde bada med ett läderband.

Spontant tänker jag på valfri Rolex i stål med svart/vit/mörkblå urtavla. Pateks Nautilus eller Aquanaut fyller även kriterierna.

Omega Speedmaster är också en given kandidat men då mina handleder är för smala utesluter jag den.

Vacheron Overseas, Tudor Black Bay, Omega Seamaster Railmaster, Longines Legend Diver, är några andra klockor jag kommer att tänka på.

Hur resonerar ni?

En romantisk tanke. Klockan bör kunna bäras såväl till shorts som till kostym. Vara vattentät och i färger som man inte lessnar på. Lyxig men inte skrytig och med möjlighet till service.

Vintageklockor går då bort för mig då de ibland är svåra att serva och sällan är vattentäta.
Klockan bör vara i stål/vitt guld och ha en länk i samma material då man inte kan/borde bada med ett läderband.

Spontant tänker jag på valfri Rolex i stål med svart/vit/mörkblå urtavla. Pateks Nautilus eller Aquanaut fyller även kriterierna.

Omega Speedmaster är också en given kandidat men då mina handleder är för smala utesluter jag den.

Vacheron Overseas, Tudor Black Bay, Omega Seamaster Railmaster, Longines Legend Diver, är några andra klockor jag kommer att tänka på.

Hur resonerar ni?
Får nog stryka lld också om speedmasten stryks pga storlek!

Varför vill man ha endast en klocka? Enda rimliga anledningen skulle vara att man bor i en sån där liten lägenhetskub i Hong Kong och helt enkelt inte får plats med mer än en klocka. Men även då borde det gå att skära ner på något annat, t ex banta eller något som gör att det får plats fler klockor...

Tanken att äga en klocka som följer en och skapar historia! En klocka som skapar minnen, glädje eller sorg! En klocka som kan gå vidare till nästa generation!

Vilken Klocka är det för dig?

För mig är det en Patek Philippe, förslagsvis Calatrava. Det är en klocka som kan och ska vara med länge. Enkel, klassisk och stabil.

Eventuellt en 3940/5140 om man vill ha lite mer att titta på.

Alternativt en stabil sportrolle med krydda/karaktär såsom 16710.

Hmm, en Vacheron 4300V/00R på läder/gummi hade också gått bra. Fyfan vad fin den är...

En ärrad och med-åren-sliten 15202ST tror jag kan se riktigt mumma ut och bli svår att släppa.

Oj jag vet inte.......jakten fortsätter!

I den här tråden ska man få kåta loss, alá Grande:cigar:

14270, absolut en "OWG" klocka, +1 på den. Även 114270.

Det här med vattentät är jag dock inte riktigt säker på. Har man dem kriterierna så går man miste om mycket, och då menar jag MYCKET.

En Lange 1 månfas skulle jag också kunna bli gammal med.

I den här tråden ska man få kåta loss, alá Grande:cigar:

14270, absolut en "OWG" klocka, +1 på den. Även 114270.

Det här med vattentät är jag dock inte riktigt säker på. Har man dem kriterierna så går man miste om mycket, och då menar jag MYCKET.

En Lange 1 månfas skulle jag också kunna bli gammal med.

För mig handlar vattentätheten om att aldrig behöva ens oroa sig för om klockan skulle må dåligt... men visste håller jag med dig om att man filtrerar bort en hel del då.

Mindfulness handlar om att du fokuserar på att vara medveten om dig själv och det som finns i just denna stund, i nuet. Metoden används dock INTE flitigt bland klockentusiaster för att minska stress, ångest och nedstämdhet.

En viktig del i mindfulness är också en mer accepterande hållning mot dig själv och din klocka och andras klockor. Att du ser kärleksfullt och ömsint på dig själv, eller i alla fall skapar en neutral självbild, har stor betydelse för att du skall må bra med din klocka!

En del klocknördar upplever iallafall att mindfulness minskar stress, ångest och nedstämdhet, samt att det kan vara en hjälp för att hantera smärta och sömnproblem ;)

Saxat ifrån :
https://www.1177.se/Tema/Halsa/Stress/Mindfulness/

Det lyxiga är väl möjligheten att ha flera klockor men utan att behöva känna sig tvungen att använda alla hela tiden, tycker själv att det är rätt skönt att bara bära den klockan jag för stunden tycker bäst om men med vetskapen att jag kan byta till något att när som helst :D

One Watch Guy, mytomspunnet djur som oftast inte bryr sig om klockor nämnvärt. Den vanligaste varianten är sådana som min pappa som bär nåt skräp på handen till det går sönder, sen skaffar han en annan.
Få OWGs funderar ur vilken klocka som skall bli deras enda - det bara händer.. plötsligt har åren gått och klockan har bestått och jag är ganska säker på att nästan ingen av dem valt en Royal Oak, Nautlius, Overseas, daydate eller Daytona.

Med det sagt, om kärnvapenkriget kommer vill jag ha en 36mm daydate i platina. Sprillans.
Tack för mig.

Har under vissa perioder kört denna som owg...
Men problemet är att klockor är ett intresse och att nöja sig med en klocka går inte ihop så länge man hänger här... inte för mig iaf. Lösningen skulle vara att man släpper det dagliga intresset helt, men vem vill det? :)
IMG_20170910_142850_761.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp