• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att äga EN klocka tråden!

114270 är en given kandidat men vet med mig att det ändå är svårt att bara hålla mig till en klocka... nästan så att man avundas folk som bara har ett kvalitetsur och nöjer sig med det :D

När jag köpte min första dyra klocka (vilket endast var den tredje klockan jag köpt i mitt liv!) så var tanken "En klocka, ett liv" och på så sätt kunde jag motivera att lägga tiotusentals riksdaler för en klocka. Blev medlem på klocksnack mest bara för att ta del av vad kunnigt folk hade att säga.

Tiden på klocksnack och alla bilder på fina klockor har förändrat mitt tankesätt :p men jag har nu köpt en klocklåda med 3 platser och den får sätta gränsen. Alla är olika men av egen erfarenhet känner jag att jag mår som bäst av att vara måttlig :)

När jag köpte min första dyra klocka (vilket endast var den tredje klockan jag köpt i mitt liv!) så var tanken "En klocka, ett liv" och på så sätt kunde jag motivera att lägga tiotusentals riksdaler för en klocka. Blev medlem på klocksnack mest bara för att ta del av vad kunnigt folk hade att säga.

Tiden på klocksnack och alla bilder på fina klockor har förändrat mitt tankesätt :p men jag har nu köpt en klocklåda med 3 platser och den får sätta gränsen. Alla är olika men av egen erfarenhet känner jag att jag mår som bäst av att vara måttlig :)
Jamen hallå.. Vad köpte du ??

Vad menar du med dyr klocka ?

I den här tråden ska man få kåta loss, alá Grande:cigar:

14270, absolut en "OWG" klocka, +1 på den. Även 114270.

Det här med vattentät är jag dock inte riktigt säker på. Har man dem kriterierna så går man miste om mycket, och då menar jag MYCKET.

En Lange 1 månfas skulle jag också kunna bli gammal med.
Fast genom att ha en icke-vattentät klocka går man mist om många dagar och tidpunkter att ha klocka. Givetvis beroende på hur aktivt liv man lever, men att vara på fest och inte kunna bada i pool eller hav för man inte ens vill tänka på var man skulle gömma sin Lange 1 eller Calatrava under doppet. På sommarsemestern, hur gör man då? osv osv...

Fast genom att ha en icke-vattentät klocka går man mist om många dagar och tidpunkter att ha klocka. Givetvis beroende på hur aktivt liv man lever, men att vara på fest och inte kunna bada i pool eller hav för man inte ens vill tänka på var man skulle gömma sin Lange 1 eller Calatrava under doppet. På sommarsemestern, hur gör man då? osv osv...
Amen hallå då sicket tråkigt (men jag medger normalt) förfalandet

En klocka? Skulle nog säga en Seiko SBBN013
Skärmavbild 2018-08-04 kl. 03.11.29.png

Mindfulness handlar om att du fokuserar på att vara medveten om dig själv och det som finns i just denna stund, i nuet. Metoden används dock INTE flitigt bland klockentusiaster för att minska stress, ångest och nedstämdhet.

En viktig del i mindfulness är också en mer accepterande hållning mot dig själv och din klocka och andras klockor. Att du ser kärleksfullt och ömsint på dig själv, eller i alla fall skapar en neutral självbild, har stor betydelse för att du skall må bra med din klocka!

En del klocknördar upplever iallafall att mindfulness minskar stress, ångest och nedstämdhet, samt att det kan vara en hjälp för att hantera smärta och sömnproblem ;)

Saxat ifrån :
https://www.1177.se/Tema/Halsa/Stress/Mindfulness/

Jag skulle säga att mindfulness absolut är förenligt med ett klockintresse; en stilla kontemplation över en fin klocka. Detta i motsatts till den mobilmania man idag iakttar överallt i samhället. Det förutsätter ej heller endast en klocka.
Endast en klocka vore som att endast fokusera på ena foten vid meditation... :D

Finns nog ingen klocka som i sig skulle vara så bra att den skulle bli min enda klocka.
Det ska nog också till en väldigt speciell händelse för att jag skulle fästa mig vid en speciell klocka av emotionella skäl. Men man ska aldrig säga aldrig
2F119925-7C90-4929-B7F8-1E18DDFFE54C.jpeg

Ja, en funkar. Men har gärna hagt en Daytona Platinum med Baguettediamanter som komolent eller ersättare till Daytona Stål. /

Senast ändrad:
Vad menar du med dyr klocka ?

Ja vad ska jag säga, det är min egen värdering/uppfattning. En klocka för ett femsiffrigt belopp är mycket pengar för mig. Nu har jag ju uppenbarligen valt att värdera klockan högre än pengarna som jag betalade för den men klassar den ända som en dyr klocka

Senast ändrad:
Inte råd att ha flera just nu (hoppas på att få köpa pepsin snart, så pengar ligger undanlåsta till den). Så denna har fungerat bra för mig ett par månader som owg.
Gillar den för mycket för att sälja och köpa flera billigare. Men jag föredrar att ha två att variera på. Mer blir bara liggandes.. det kan man unna sig när det inte finns andra utgifter.
20180803_190543.jpg

Att bara ha en billig klocka för tex 5k och inte mer än så känns rätt trist. Men det går inte att jämföra med att bara ha en tex DD i platina

Tycker snarare det är totala summan i klockor som är intressant/relevant. Dvs att ha en för tex 100k eller två stycken á 50k....

Att bara ha en billig klocka för tex 5k och inte mer än så känns rätt trist. Men det går inte att jämföra med att bara ha en tex DD i platina

Tycker snarare det är totala summan i klockor som är intressant/relevant. Dvs att ha en för tex 100k eller två stycken á 50k....
Går visst att jämföra. Tycker prislappen är helt irrelevant, förutom för plånboken då.

Screen%20Shot%202013-10-03%20at%2010.23.24%20AM.jpg

Vad bär du här? Swatch? ;)

Tillbaka
Topp