• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att bära en dyrbar klocka - riskbedömer ni?

Rivalen

Rolex
Jag har ännu inte någon riktigt dyrbar klocka och med det menar jag kanske en klocka +25-30k, så jag behöver inte tänka till med en 5-10k-klocka av udda märke- anser jag.

När jag provade en Deep Sea på Bergströms för ett bra tag sedan - en ganska "påträngande" klocka, så tänkte jag ungefär som så att - skulle jag ta på mig den när jag går ut och tar ett par pilsner en sen kväll? Att gå omkring med 60-70k på handleden som lätt kan omsättas i en hyfsad hög kontanter av någon(ra) illvillig(a) barbesökare - skulle jag tveka inför det? Isf vilken glädje blir kvar om jag tvekar att bära klockan jag kände sådan glädje att köpa och äga?

Om någon kompis skulle fråga - högt och tydligt - i baren "är den äkta" - skulle jag svara ärligt då eller skulle jag säga att "det är en kopia - det har inte f-n råd att köpa en äkta" - skulle jag se mig över axeln innan jag svarar för att jag tänker säkerhetstänk?

Hur tänker ni som har klockor som är dyrbara? Gör ni många avväganden och isf när och hur och vid vilket värde/märke/tillfälle tänker ni till?

Cheers
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nej, inte direkt. Min Rolex ligger i och för sig "bara" runt 30k. Men visst, åker jag tuben hem sent en kväll kanske jag drar ner jackan/tröjan så att den inte syns allt för tydligt. Dock finns det ju klockor som är inköpta på Ur & Penn för 699:- som ser betydligt dyrare ut, på håll, än min sub.
 
C

Crowolf

Guest
Äger inget dyrt men hade inte raglat hem med en Rolex på armen efter en krogrunda i Malmö om man säger så. Tre kompisar har blivit rånade runt möllan de sista två åren. Samma historia från allihop: Ensam, omringad av yngre killar som säger 'Plånbok, mobilen, klockan'.

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju inte gå omkring och vara rädd för sånt. Shit happens vare sig man vill eller inte. Är man så puckad att man blir så pass full att man inte kan ta hand om sig själv, så är största problemet inte att man har en för dyr klocka på sig, utan att man är för full.

Att köpa en dyr klocka och inte använda den är som att köpa en fin bil/motorcykel och sedan ha den stående i garaget. Det finns en anledning till att man kan teckna försäkringar.

Jag var ute igår och såg ett antal Rolexar och några Omegor i baren och då var det inte så att jag kollade vad alla på stället hade på sig. Eller menar du att man ska promenera överallt, lämna sin dyra jacka hemma, sina dyra sneakers hemma och sin finklocka hemma? För att inte nämna mobilen och ipaden? Nej, så funkar inte jag i alla fall.
Jag sitter och surfar på paddan på spårvagnen med min finklocka på mig ;)
Om det mot all förmodan händer något så är det bara att fatta beslutet om man vill ta risken och få ett gratis träningspass, eller om man helt enkelt bara ska lämna över det personen/personerna vill ha. Än så länge har jag inte behövt fatta det beslutet, vilket är en jävla tur.

Allt beror ju på var man bor såklart, men så tänker jag.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Brukar skyla klockan när jag är ute själv nattetid, även om jag inte direkt är rädd att bli rånad men känner mig mer bekväm då. Som någon säger är det nog mer stöldbegärligt att sporta en ur och penn-klocka än en vanliga stålrolex. På håll ser ju ur och penn-skräpet fetare än fetast ut jämfört med Rollen.

Tror dock merparten av det patrask som rånar folk i t-banan fokuserar på exempelvis jackan. En förklaring till att 50% av "ägarna" till fjällräven eller canada goose-jackor inte tycks ha "köpt" rätt storlek. Barbour International-jackor är ju också relativt uppskattat i samma kretsar numera.
 

Josef B

Bestraffaren
Har själv utsatts för rån och "eyeballing" pga av min guldhublot och även fått obehagliga frågor och blickar om min Dipsy från utsocknes förorten.
Mitt råd är, köp de klockor du vill ha, men utsätt dig inte för onödiga omständigheter. Vad det kan vara så är det bara att tänka till och se till att förebygga :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tror också det handlar om vart man rör sig någonstans, det tar man väl antagligen med i sin riskbedömning.

Traskar man som utböling rakt in i hjärtat av förorten med en guldrolle på armen en sen kväll bör man vara beredd på att få försvara sig, till skillnad från om man käkar middag på Grill en Lördag kvälll.

Visst saker kan hända överallt, men det är nog mycket vart man befinner sig också, rör man sig i relativt "normala" miljöer så tror jag inte man bör tänka på det så mycket.

Som Yonsson skriver så måste man använda sakerna annars kan man strunta i att äga, men man behöver inte heller vara dumdristig och ta på sig finklockan om man ska till något fattigt land på semester.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Som många andra skriver, dra över jackan/tröjan om jag går hem en sen kväll annars tänker jag inte så mycket på det.
 

Jonaz

Rolex
Det beror väl på vart man rör sig i för miljöer? Ute på krogen i Gbg rasslas det hyfsat med schyssta ur. Tvekar inte ett ögonblick på att bära det jag vill ur samlingen. Sen hade jag väl funderar om jag skulle backpacka i Sydamerika...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Man kan ju inte gå omkring och vara rädd för sånt. Shit happens vare sig man vill eller inte. Är man så puckad att man blir så pass full att man inte kan ta hand om sig själv, så är största problemet inte att man har en för dyr klocka på sig, utan att man är för full.

Att köpa en dyr klocka och inte använda den är som att köpa en fin bil/motorcykel och sedan ha den stående i garaget. Det finns en anledning till att man kan teckna försäkringar.

Jag var ute igår och såg ett antal Rolexar och några Omegor i baren och då var det inte så att jag kollade vad alla på stället hade på sig. Eller menar du att man ska promenera överallt, lämna sin dyra jacka hemma, sina dyra sneakers hemma och sin finklocka hemma? För att inte nämna mobilen och ipaden? Nej, så funkar inte jag i alla fall.
Jag sitter och surfar på paddan på spårvagnen med min finklocka på mig ;)
Om det mot all förmodan händer något så är det bara att fatta beslutet om man vill ta risken och få ett gratis träningspass, eller om man helt enkelt bara ska lämna över det personen/personerna vill ha. Än så länge har jag inte behövt fatta det beslutet, vilket är en jävla tur.

Allt beror ju på var man bor såklart, men så tänker jag.

Haha har samma inställning. Min klocka sitter på handleden vart jag än är. Oavsett om jag är på stranden eller längst fram på en in flames konsert :)

Att köpa en klocka och inte våga använda den är sjukt menlöst




Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ibland är det kanske en fördel att inte ha en jätte dyr klocka, min dyraste ligger på 23 000:- i sverigepris. Men ärligt talat så verkar folk här i Eskilstuna (där Ur och penn gäller) i allmänhet inte reagera på klockor i större utsträckning.
 
C

China

Guest
Det kan faktiskt vara ganska problematiskt med att ha en dyrgrip på armen. Själv tröttnade jag på alla som var ute efter att stjäla min lyxiga Croton, men med rätt accessoar till klockan så har jag inte längre några problem. Det är ganska trevligt att glida in på krogen och träffa lite nytt folk. ;)



Annars fungerar det nog ganska bra med att använda lite sunt förnuft.
 

Ajax

Omega
Re: Sv: Att bära en dyrbar klocka - riskbedömer ni?

Brukar inte oroa mig så mycket när jag är ute på krogen etc. Däremot tar jag inte med mig mina dyrare klockor till exempelvis Turkiet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra ämne!

Vid frågan om rollen är äkta brukar jag aldrig ljuga, utan säger som det är:" Det är en äkta kopia på Rolex 5513 " med efterföljande leende :D Det funkar nästan varje gång.

Vid händelse av rån har jag redan en plan varje gång jag åker hem. Ge dem plånboken och säga " ta min rolex, mobilen är hemma " och hoppas de blir nöjda och drar. Är det något som är oersättligt så är det min precious iPhone!

Kom på att jag måste säkerhetskopiera snart :!:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Enda gången jag lämnat klockan hemma avsiktligt är när jag åkte till Barcelona. Lämnade då Suben hemma.
Bor i Malmö, tänker aldrig tanken på att lämna klockan hemma.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fel tid och fel plats är nog den stora risken inte vad du har på armen. Är annars övertygad om att alla som vet något om klockor och deras värde är gentlemen, skojare kan dom vara -men gentlemen :)
 
China skrev:
Själv tröttnade jag på alla som var ute efter att stjäla min lyxiga Croton, men med rätt accessoar till klockan så har jag inte längre några problem.

Haha, skönt inlägg ! :D

Kettil skrev:
Fel tid och fel plats är nog den stora risken inte vad du har på armen.

Precis så upplever jag det; min klocka hänger alltid med, oavsett var och vad jag gör. Men så undviker jag ju risksituationer så gott det går.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag oroar mig aldrig över detta, visst kan det hända att man blir rånad men jag tror knappast att det är så vanligt att dom kollar in sig på klockan och slår till pga av den. Tror att det ofta är rätt random om jag ska vara ärlig, tillfället gör ju tjuven som det heter.

Jobbar för närvarande nere i Brasilien och använder alltid min Rolex Exp 2 här nere. Jag har varit runt i världen på många platser med väldigt hög kriminalitet, läs Sydamerika, Mexiko, Västafrika etc och i stort sett alltid burit dyrare klockor utan problem. Allt beror på hur man beter sig, håller man låg profil och inte flashar klockan eller är stupfull så är man relativt safe, verkar faktiskt farligare i centrala Malmö om man ser till inläggen ovan vilket i sig känns relativt oroväckande...
 
C

Crowolf

Guest
yonsson skrev:
Man kan ju inte gå omkring och vara rädd för sånt. Shit happens vare sig man vill eller inte. Är man så puckad att man blir så pass full att man inte kan ta hand om sig själv, så är största problemet inte att man har en för dyr klocka på sig, utan att man är för full.

Att köpa en dyr klocka och inte använda den är som att köpa en fin bil/motorcykel och sedan ha den stående i garaget. Det finns en anledning till att man kan teckna försäkringar.

Jag var ute igår och såg ett antal Rolexar och några Omegor i baren och då var det inte så att jag kollade vad alla på stället hade på sig. Eller menar du att man ska promenera överallt, lämna sin dyra jacka hemma, sina dyra sneakers hemma och sin finklocka hemma? För att inte nämna mobilen och ipaden? Nej, så funkar inte jag i alla fall.
Jag sitter och surfar på paddan på spårvagnen med min finklocka på mig ;)
Om det mot all förmodan händer något så är det bara att fatta beslutet om man vill ta risken och få ett gratis träningspass, eller om man helt enkelt bara ska lämna över det personen/personerna vill ha. Än så länge har jag inte behövt fatta det beslutet, vilket är en jävla tur.

Allt beror ju på var man bor såklart, men så tänker jag.

Håller i princip med dig. Har aldrig tänkt så när jag går ut och det var många år sen jag 'raglade' om man säger så.
Kom bara att tänka på polare som råkat illa ut. En av dom, en snickare som är 2,05 lång, bestämde sig faktiskt för träningspasset du talar om och den av rånarna som försökte få fram; Plånbok, klocka, telefon..' Hann bara till 'Pl....' sen hade han en krossad näsa och min vän sprang därifrån medan dom fortfarande var i shock.
En annan kompis blev skjuten med en co-pistol i ansiktet.....efter rånet.

Själv bor jag på landet och det är snarare vildsvin man får se upp för och då är ett träningspass totalt uteslutet kan jag lova.

/Pope
 
C

Crowolf

Guest
China skrev:
Det kan faktiskt vara ganska problematiskt med att ha en dyrgrip på armen. Själv tröttnade jag på alla som var ute efter att stjäla min lyxiga Croton, men med rätt accessoar till klockan så har jag inte längre några problem. Det är ganska trevligt att glida in på krogen och träffa lite nytt folk. ;)



Annars fungerar det nog ganska bra med att använda lite sunt förnuft.

: )
 
C

Crowolf

Guest
Hmmm... Nu har jag funderat hela eftermiddagen. Yonssons 'träningspass' satte igång en del funderingar så med risk att gå OT så känner jag så här:
När jag var i 20-25 års-åldern och bodde runt Möllan i Malmö så levde jag efter devisen; When I walk through the valley of death, I'll fear no evil.......BECAUSE I'M THE MEANEST MOTHERFUCKER IN THE VALLEY!
Detta funkade ganska bra och jag hade väldigt få incidenter. Att det var ett fullständigt patetiskt sätt att leva som utestängde en massa annat kul var inget jag tänkte på då men det är en annan historia, lång och ganska tråkig.
MEN, även om jag tränat en hel del kampsporter och fortfarande vid 46-års ålder kör kickboxning i perioder så hade jag aldrig försökt att försvara en klocka eller en plånbok. Kanske är det sen man fick ungar som man blev lite mer rädd om sig själv. Inte vet jag. Men det hade aldrig varit värt risken att få en rostig skruvmejsel i magen av nån pundare som är ute efter stålar till nästa fix.
Som andra skrev i tråden, Shit Happens!

Allt Gott

/Poppe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag menade inte att man ska välja att fightas om det tolkades så. Klart man hellre ska springa, eller ge bort grejerna.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Att inte bära sin klocka för att man kanske kan bli rånad är ju sjukt..Tror inte heller risken beror så jättemycket på vart man befinner sig, utan mer hur man beter sig, ser ut och smälter in i ett område. En jallas med en speedmaster i rinkeby blir nog inte rånad trots att han har en fet klocka, men jag tror nog Fredde från Solsidan löper större risk.

Jag blev ju utsatt för rånförsök mitt på ljusa dagen, på Odenplan av en stilig herre.
 
C

Crowolf

Guest
yonsson skrev:
Jag menade inte att man ska välja att fightas om det tolkades så. Klart man hellre ska springa, eller ge bort grejerna.

Nej det trodde jag inte. Det satte bara igång min tankeverksamhet.
 

Målarn

The Steak
Kommer säkerligen bära guld GMTn varje dag utan att vara orolig för rån.. (bor på slutet av blåalinjen, nej inte kungsträdgården :D)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Målarn skrev:
Kson skrev:
Målarn skrev:
Kommer säkerligen bära guld GMTn varje dag utan att vara orolig för rån.. (bor på slutet av blåalinjen, nej inte kungsträdgården :D)


OT- Vad är priset för att försäkra en sådan? :roll:

Har faktiskt ingen aning... Skall kolla upp det i veckan, för klockan köps Snart :)

Min sub LN kostade 2500/året att få försäkrad :cry: Nu kör jag på hemförsäkringen då den tar klockor upp till 50000kr,
så räkna 4-5% av nyvärdet 250000kr? 10-12000kr/år dvs cirka en splajs ny Tag Aquaracer per år efter prut :D

Ujujuj vad det kostar att ha det gott :cool:
 
Topp