• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att bära en helguldare i Sverige

M.B.

Basic
Som ni kanske har märkt jag håller på att skaffa mig en lite dyrare klocka som en milestone klocka, men det går inte riktigt med hypen runt SS.
En alternative som jag kan faktiskt tänka mig är en klocka i ädelmetall och skita i väntelista, typ Daytona Oysterflex med chocolate tavlan.

Men det skaffar nya problem för mig.. Eller?
Hemma skulle jag absolut bära en guld klocka och i trygghet, båda i ren säkerhets perspektiv men också utan att konstant stör mig med tankarna av hur kollegor eller folk på gatan ser på den. Ingen bryr sig om vad andra gör med sina pengar. Här med jantelagen och sånt så är jag inte så saker på det.

På en sida så är jag en mörk invandrare som går runt i Malmö med en guld Rolex. Lite för mycket uppmärksamhet kanske?
Och andra sidan, på jobbet, kanske kunderna (i Nordics, inte Malmö) uppskattar inte att man "visar vad man gör med pengarna som dom betalar" i ett "anti-jantelagen sätt".

Jag är ganska trött i väntelista situationen och är villig att betala för en guldklocka, men vill inte komma på att jag orkar inte bära den efter nån månad... kanske det är en psykolog jag behöver:banghead:
Vad tror ni? Är det nån som kör med en guldklocka minst 2 dagar i vecka mellan blandad folkmassa (från CEOs till vänner som fortfarande lever på CSN) och kan dela med sig?

Köp en i vitguld. Problemet löst :)

Å andra sidan är jag ganska säker på att färre än man tror lägger märke till vad du har på dig.
Även guld. Kan lika gärna vara en Michael Kors som man ser överallt i "roséguld".

Men det är klart att det kan dra till sig fel uppmärksamhet också, men då skulle jag bara oroa mig för kriminella väsen.
Jag bryr mig inte ett dugg om vad folk anser ur jantesynpunkt.

Varför inte satsa på en guld/stål? Drar till sig betydligt mindre uppmärksamhet men fortfarande ädelmetall. Alternativt vitguld

Har burit Rolex i helguld på en daglig basis sedan jag var 16, både i skolan och i arbetet. Den får lite uppmärksamhet emellanåt, men inget negativt skulle jag säga. Snarare komplimanger. Dock är jag försiktig. Går jag runt på stan med t-shirt så väljer jag en diskretare klocka.

Jag tycker definitivt att du ska köpa en om du vill och har möjligheten :)

Vitguld kan vara en lösning till problemet, Daytona oysterflex svarar på min krav men jag har ett klassisk first world problem: om man lyckas gå igenom väntelistan för den nya AP 38MM chrono med vit urtavla så måste jag välja mellan dom två.
Båda chrono, vit/SS, vit urtavla etc. Med roseguld och chocolate så har man en perfekt duo.

TT är tyvärr inte för mig och jag vill inte köpa bara för att köpa.

Vitguld kan vara en lösning till problemet, Daytona oysterflex svarar på min krav men jag har ett klassisk first world problem: om man lyckas gå igenom väntelistan för den nya AP 38MM chrono med vit urtavla så måste jag välja mellan dom två.
Båda chrono, vit/SS, vit urtavla etc. Med roseguld och chocolate så har man en perfekt duo.

TT är tyvärr inte för mig och jag vill inte köpa bara för att köpa.
Helguld på gummi/läder är nog en helt annan grej än helguld på länk. Jag har aldrig haft några "problem" med helguld (gult) på länk, så du kommer nog undan med helguld på band!

Enkelt, man köper indie:D
image00029.jpeg
FullSizeRender.jpeg
IMG_2610.jpeg

Vitguld eller platina känns som ett givet val.
Platina är waaay över vad jag vill betala. 265ish listpris på gummi eller läder är gränsen.
Vitguld: se över. En annan sak som jag glömde är att vitguld Daytona är också svårt att få tag på som ny. Roseguld kan jag ha innan midsommar.

Helguld på gummi/läder är nog en helt annan grej än helguld på länk.

Det är oysterflex jag syftar på, så ja det är gummi. Min svenska är inte 100% så kanske det var inte så klart.
Tack för svaret!

Du kommer bli dömd efter din klocka. Både Rolex och guld sticker i ögonen på folk. Folk kommer tänka att du tjänar för mycket pengar, säljer saker/tjänster för dyrt. Kanske inget jätteproblem men du kommer stöta på det rätt ofta.

Om du tvekar på helguld och du vill använda som vardagsklocka hade jag kört på vitguld.
Du slipper sportstålhypen, du har något roligare än alla med stål och gulguld, ingen kommer lägga märke till det på stan, men de som vet - de vet :)

Jag kör guld när jag känner för det, kan självklart hända att jag täcker över den vid vissa tillfällen.
Som sagts tidigare är ju vitguld ett bra alternativ.
En 116655 är ju snygg och är lagom diskret annars.

Personligen tycker jag att det är snyggt med yg men inget jag är bekväm med att bära längre pga alla personrån etc tycker jag inte att det är värt risken.
Satsa på wg det är najs!

En klocka helt i traditionellt gult guld är nog bland det hemskaste man kan bära på handleden. Ser så otroligt smaklöst ut.
Helt i klass med en 18K pansarlänk från Guldfynd.

Måste det vara en Rolex? Finns många bra gulare från Vacheron Constantin, Lange & Söhne, Jaeger Le Coultre, Patek(möjligen att Nautilus blir igenkänd) med flera, som skulle jag våga säga är mera klocka för pengarna än Rolex samt att "vanligt" folk inte vet vad det är så risken för problem minskar. Men de som är intresserade vet verkligen vad det är och tror du skulle få flera positiva kommentarer för en Lange än en Rolex, av de som verkligen vet vad det är.

Nej, det var bara ett exemplar. Fast det ska vara en lite sportigare klock (i.e. inte calatrava) och andra guldmodeller som jag tycker om är över budgeten eller går inte at ta tag på vilken går emot idé av skaffa en ädelmetall klocka för att undvika kö.

Nej, det var bara ett exemplar. Fast det ska vara en lite sportigare klock (i.e. inte calatrava) och andra guldmodeller som jag tycker om är över budgeten eller går inte at ta tag på vilken går emot idé av skaffa en ädelmetall klocka för att undvika kö.
Har du tittat på Panerai Luminor i guld? Eller Vacheron Constantin Overseas? Den senare får du nog köpa begagnad för att få inom budget.

Du kommer bli dömd efter din klocka. Både Rolex och guld sticker i ögonen på folk. Folk kommer tänka att du tjänar för mycket pengar, säljer saker/tjänster för dyrt. Kanske inget jätteproblem men du kommer stöta på det rätt ofta.
Jag tror det är lite som @Aurum skriver. Dock har jag märkt en intressant grej. Folk i allmänhet dömmer inte, lika mycket, personer som syns och hörs mer och som man kan "förvänta sig" ha en guldkocka, man har på något sätt förståelse för att dom har en och då blir det inte en så stor grej av det hela. Jag har haft klockor i ädelmetall som inte har varit gul guld och då är det ingen som lagt märke till vilken klocka jag haft, däremot har jag fått kommentarer när klockan varit i gult guld. Ända avvikelsen är om klockan inte haft länk i guld, då är det inte heller någon som reagerar speciellt mycket.

Jag har testat VC overseas dual time men det är tyvärr för stor för mig. Samma för Panerai.

Bara för att förklara: jag är inte efter *bara* en guldare, nej. Men SS klockorna som jag tycker om och passar mig går inte att köpa, därför funderar jag på en guld daytona som är tillgänglig och för samma pris som en SS PP / AP / VC.

Så nej, jag vill inte ha guld för att flash, det är rätt tydlig tycker jag (eller varför skulle jag bry om det är antijante)
Det är bara för att slippa köa och gråhandel på premium .

Jag har testat VC overdeas dual time men det är tyvärr för stor för mig. Samma för Panerai.

Bara för att förklara: jag är inte efter *bara* en guldare, nej. Men SS klockorna som jag tycker om och passar mig går inte att köpa, därför funderar jag på en guld daytona som är tillgänglig och för samma pris som en SS PP / AP / VC.
Vad är det för klockor i stål som inte går att köpa?

Om man är inte VIP och vill köpa hos AD innan pensionen? Nautilus eller Aquanaut modeller, 15202st, daytona i SS etc.

Ja, kanske om man är villig och betala 50-100% mer än listpris så kan man ge upp en AD.
Om man vill köpa något nytt för listpris så... nope

Men nu är vi lite offtopic

Tillbaka
Topp