• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att bygga en Breitling SuperOcean 1004, aka. koka soppa på en spik

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klippte efter en varning i fulurstråden en frankeniserad SuperOcean. Ville åt tavlan och verket. Fortfarande oklart hur fel verket är men tavlan är riktigt mysig. Lär tyvärr vara nära omöjligt att hitta alla saknade originaldelar till tavlan, men man får försöka göra det bästa av det. Tänkte med denna tråd uppdatera vad som händer om det händer något. Så här började äventyret:
9DBD6847-485F-4965-9BDE-051B4362D9D5.jpeg


Så här bör den ha sett ut:
mbreitlings01.jpg
 
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
Blir förbaskat roligt att följa. Jag tror också att det kan bli ett äventyr i sig att hitta alla delar - men om du lyckas lär det bli en fantastisk skapelse.

Varmt lycka till! Jag ser spänt fram emot fortsättningen!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Testar boetter nu, funderar på denna supercompressorboett. Påminner om originalboetten och verkar vara 1 mm mindre. Originalet verkar haft en boett på 35 mm och en vridring på 38 mm. Rätt extrem design.
722EC319-3B99-4E91-8D96-57D4B4A63B91.jpeg

photo1229.jpg
Ska bli riktigt spännande att följa din resa och jag hoppas du har sån tur att du hittar boetten, den har riktigt fina former. Jag tycker boettformen liknar en blandning mellan Certina ph200 och SM300, kan det vara en HF boett?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Klippte efter en varning i fulurstråden en frankeniserad SuperOcean. Ville åt tavlan och verket. Fortfarande oklart hur fel verket är men tavlan är riktigt mysig. Lär tyvärr vara nära omöjligt att hitta alla saknade originaldelar till tavlan, men man får försöka göra det bästa av det. Tänkte med denna tråd uppdatera vad som händer om det händer något. Så här började äventyret:
9DBD6847-485F-4965-9BDE-051B4362D9D5.jpeg


Så här bör den ha sett ut:
mbreitlings01.jpg
Riktigt cool tavla! Hoppas du får ihop något som gör den rättvis.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Detta blir kul att följa. Ett kul projekt. :) Boetten där var en start, men ingen hit till en Superocean. Jag skulle satsat på någon cool med vridring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta blir kul att följa. Ett kul projekt. :) Boetten där var en start, men ingen hit till en Superocean. Jag skulle satsat på någon cool med vridring.
Egentligen hade den nog passat bättre utan vridring, men målet är helt klart en vridring. Denna boetten är rätt lik originalet faktiskt. Funderade även på en Transocean, den är också lik Superocean. Får se vad man kan hitta helt enkelt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill du ha den i en mer dressad boett? Alltså ingen dykarboett? Tror den hade suttit fint i en 2913 boett :)
Som jag skrev ovan, denna är rätt lik originalet om man bortser från vridringen. Problemet är ju att jag inte kommer hitta en med vridring som liknar originalet. Sedan var ju detta den boett jag hade hemma som passade bäst. Jakten fortsätter och målet är en vridring.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Egentligen hade den nog passat bättre utan vridring, men målet är helt klart en vridring. Denna boetten är rätt lik originalet faktiskt. Funderade även på en Transocean, den är också lik Superocean. Får se vad man kan hitta helt enkelt.
Jobbigt för en bratteentuasiast som jag utan vridring på dykarnas dykare Superocean. :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Som jag skrev ovan, denna är rätt lik originalet om man bortser från vridringen. Problemet är ju att jag inte kommer hitta en med vridring som liknar originalet. Sedan var ju detta den boett jag hade hemma som passade bäst. Jakten fortsätter och målet är en vridring.
Missförstod dig, målet är alltså en boett som liknar originalet med vridringen. Jag tänker att det finns många av den typen, men kanske inte alla som kan husera tavlan och eller verket. Vad är det för mått på tavlan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Missförstod dig, målet är alltså en boett som liknar originalet med vridringen. Jag tänker att det finns många av den typen, men kanske inte alla som kan husera tavlan och eller verket. Vad är det för mått på tavlan?
Finns inte många vad jag vet, tar gärna emot tips här i tråden. TorNet hittade ju faktiskt en här ovan. Kommer inte ihåg måttet på tavlan men den är rätt liten. Är nog inget större problem som inte kan lösas med en inre spännring i glaset.
 

GlennG

Cartier
Klippte efter en varning i fulurstråden en frankeniserad SuperOcean. Ville åt tavlan och verket. Fortfarande oklart hur fel verket är men tavlan är riktigt mysig. Lär tyvärr vara nära omöjligt att hitta alla saknade originaldelar till tavlan, men man får försöka göra det bästa av det. Tänkte med denna tråd uppdatera vad som händer om det händer något. Så här började äventyret:
9DBD6847-485F-4965-9BDE-051B4362D9D5.jpeg


Så här bör den ha sett ut:
mbreitlings01.jpg
Det här blir en rolig tråd att följa. Bevakning påslagen. Hoppas verkligen att du lyckas hitta alla delar!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Finns inte många vad jag vet, tar gärna emot tips här i tråden. TorNet hittade ju faktiskt en här ovan. Kommer inte ihåg måttet på tavlan men den är rätt liten. Är nog inget större problem som inte kan lösas med en inre spännring i glaset.
Jag har sett två storlekar på Monvis, en lite mindre och en lite större, jag tycker de liknar ph200 i formen, men jag hoppas du hittar någon användbar.
 
Topp