• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att föra intresset vidare

stesun

Omega
Jag har tidigare sagt att jag ska försöka få sonen intresserad av klockor tidigt. För då kommer han aldrig ha råd att börja med droger. Nu verkar jag inte behöva anstränga mig, då han själv vill ha "kockan" direkt han kommer hem från förskolan. En liten tår av stolthet kommer det allt i pappas öga. Särskilt som ättelägget får bära min första klocka. En Tidena, för dagen satt på en Natorem.
DSC_0001.JPG
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Grymt och förstår stoltheten!

Min son är 14 i år och önskade sig en klocka i julklapp. Nu kom andra julklappar emellan så det blev ingen klocka. Jag märkte att han letade med blicken efter det där sista paketet...
Så när han uppfyllde ett uppsatt långsiktigt mål i hockeyn fick han äntligen sin klocka. Det blev en Christopher Ward som jag hittade på deras rea. Han blev urlycklig och har på sig klockan varje dag (mer än vad man kan säga om många av hans övriga julklappar...). Han berättade att han hade varit inne på deras hemsida väldigt mycket och jag förstår att han nog var lite, lite besviken på julafton. Vi hade tittat ju på olika klockor i höstas och jag förstod att han hade fastnat för en CW.
Jag hoppas givetvis och håller tummarna att det kommer att hålla i sig! Det kan nog bli en klocka till i konfirmationspresent om något år:) Och sedan tar han ju (förhoppningsvis) studenten några år senare...

CW.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är bara att kryssa fingrarna och hoppas att intresset håller i sig !
Själv har jag med alla medel försökt göra detsamma, men min son (16 år) gör som de flesta ungdomar idag och använder sin mobiltelefons inbyggda klocka :(
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min snart-18-åriga dotter svär över mitt klockintresse. Hon säger att hon tittar på alla vänners handleder, och undrar varför de köper sådant skit. Hade det inte varit för mig - säger hon - så hade hon inte brytt sig så värst. Hon vet dessutom ganska exakt vad hon gillar. Inte för stort, klassisk formgivning, inget med batteri och inget
Själv bär hon inte klocka.
 

Tarkovski

Omega
Se där. Jag är själv uppvuxen i en miljö där ett klockintresse skulle vara uppmuntrande men för egen del tog mitt intresse inte fart på allvar förrän vid 28 års ålder.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det ska börjas i tid. Min son pratar redan om klockor emellanåt, kan bero på att jag gör det. Ska snart ta och köpa en första klocka till honom. När jag berättade det blev han glad. Jag frågade vilken färg den skulle ha. Han svarade gul. Det blir nog en gul Gul.
Han är 2...
 

Rolfen

Rolex
Grymt och förstår stoltheten!

Min son är 14 i år och önskade sig en klocka i julklapp. Nu kom andra julklappar emellan så det blev ingen klocka. Jag märkte att han letade med blicken efter det där sista paketet...
Så när han uppfyllde ett uppsatt långsiktigt mål i hockeyn fick han äntligen sin klocka. Det blev en Christopher Ward som jag hittade på deras rea. Han blev urlycklig och har på sig klockan varje dag (mer än vad man kan säga om många av hans övriga julklappar...). Han berättade att han hade varit inne på deras hemsida väldigt mycket och jag förstår att han nog var lite, lite besviken på julafton. Vi hade tittat ju på olika klockor i höstas och jag förstod att han hade fastnat för en CW.
Jag hoppas givetvis och håller tummarna att det kommer att hålla i sig! Det kan nog bli en klocka till i konfirmationspresent om något år:) Och sedan tar han ju (förhoppningsvis) studenten några år senare...

CW.jpg
Bra initiativ! En gravyr kan vara kul att ha på klockan om den ges till att fira något viktigt. Har pappas klocka som han fick i konfirmationspresent (vilket dock inte gjorde honom klockintresserad) och det gör den extra speciell.
GenialIncastar.jpg


GenialBak.jpg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag har två söner, 13 och 10. De har fått ett par Baby-G var men även om de slitits rejält pga hårt brukande så har de inte triggat något intresse och heller inte fått dem att passa tider. Så kom då dagen där den äldre närmade sig tonåren och önskade sig en Apple watch. Efter ett allvarligt snack ändrade han sig till något mer klassiskt så vi köpte en Tissot hos @ERIKSON URHANDEL , certet daterat till födelsedagen. En härlig upplevelse för gossen som nu sparar till en grön Certina action diver, snackar Seikoreferenser och alltsomoftast gräver bland mina och hans moders (vars intresse också börjat genom min försorg) klockor. Vi YouTubar en del tillsammans och kommer med små tips. Om två år lite drygt är det dags att tänka på en tonårspresent till den yngre...
DFD011C8-45B2-4E90-989D-CCF3944B94C4.jpeg


Uppackningen på födelsedagen

EE060CBD-93CB-40D2-A691-EF273CB9718D.jpeg


Utprovningen hos Eriksons

F3157959-3DF7-4FDA-A131-31BBBB69F60A.jpeg


Första riktiga bärandet, på födelsedagen
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Jag har två söner, 13 och 10. De har fått ett par Baby-G var men även om de slitits rejält pga hårt brukande så har de inte triggat något intresse och heller inte fått dem att passa tider. Så kom då dagen där den äldre närmade sig tonåren och önskade sig en Apple watch. Efter ett allvarligt snack ändrade han sig till något mer klassiskt så vi köpte en Tissot hos @ERIKSON URHANDEL , certet daterat till födelsedagen. En härlig upplevelse för gossen som nu sparar till en grön Certina action diver, snackar Seikoreferenser och alltsomoftast gräver bland mina och hans moders (vars intresse också börjat genom min försorg) klockor. Vi YouTubar en del tillsammans och kommer med små tips. Om två år lite drygt är det dags att tänka på en tonårspresent till den yngre...
DFD011C8-45B2-4E90-989D-CCF3944B94C4.jpeg


Uppackningen på födelsedagen

EE060CBD-93CB-40D2-A691-EF273CB9718D.jpeg


Utprovningen hos Eriksons

F3157959-3DF7-4FDA-A131-31BBBB69F60A.jpeg


Första riktiga bärandet, på födelsedagen
Kul! Hoppas få göra något likande om sisådär... 12 år. :pompus:
Till 2-årsdagen (i oktober) har jag skaffat en NOS Casio Club-g att växa i.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Min 9-åring märkte före min fru att jag hade en ny klocka på armen (efter några dagar). Det måste väl ändå vara ett bra tecken på begynnande klockintresse? :)
Det är min 14-åring som gör det svårt att smyga in klockor hemma hos oss. Han har span och ser det direkt. Står ofta med näsan ovanför winder-boxen och studerar i innehållet. Intresset är inte jättestort, men det finns hopp! :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har två söner, 13 och 10. De har fått ett par Baby-G var men även om de slitits rejält pga hårt brukande så har de inte triggat något intresse och heller inte fått dem att passa tider. Så kom då dagen där den äldre närmade sig tonåren och önskade sig en Apple watch. Efter ett allvarligt snack ändrade han sig till något mer klassiskt så vi köpte en Tissot hos @ERIKSON URHANDEL , certet daterat till födelsedagen. En härlig upplevelse för gossen som nu sparar till en grön Certina action diver, snackar Seikoreferenser och alltsomoftast gräver bland mina och hans moders (vars intresse också börjat genom min försorg) klockor. Vi YouTubar en del tillsammans och kommer med små tips. Om två år lite drygt är det dags att tänka på en tonårspresent till den yngre...
DFD011C8-45B2-4E90-989D-CCF3944B94C4.jpeg


Uppackningen på födelsedagen

EE060CBD-93CB-40D2-A691-EF273CB9718D.jpeg


Utprovningen hos Eriksons

F3157959-3DF7-4FDA-A131-31BBBB69F60A.jpeg


Första riktiga bärandet, på födelsedagen

"Efter ett allvarligt snack", haha. Vilka argument använde du för att lyckas med att omdirigera intresset för en Apple watch till en Tissot?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
"Efter ett allvarligt snack", haha. Vilka argument använde du för att lyckas med att omdirigera intresset för en Apple watch till en Tissot?
Hot om stryk funkar väl alltid... nej men den retoriska frågan om hur ofta Apple lanserar ny lur och hur ofta önskan att byta upp sig från den då obsoleta modellen uppstår gav effekt. Plus att en Apple watch inte på något sätt liknar moderns 16610 vilken är något av en grail för den halvinsatte gossen.
 

jwh

Omega
Själv har jag två döttrar så jag får ställa krav på framtida svärsöner att ha ett klockintresse. Alternativt lever jag så länge så det finns barnbarn att föra klockorna vidare till. Hmm de lär väl sälja allt och dra på skumparty på Ibiza iallafall.
Jag och min svärfar har båda ett klockintresse vilket är kul, men även min sambo har ett öga för schyssta klockor.
Ser riktigt vasst ut när hon använder min sub, en äldre Omega eller hennes fars Rolex Gmt II. I ärlighetens namn kan jag tycka vissa passar bättre på henne än mig, så låt dina döttrar bära sin fars klocka på armen när det är dags :pompus:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har två söner, 13 och 10. De har fått ett par Baby-G var men även om de slitits rejält pga hårt brukande så har de inte triggat något intresse och heller inte fått dem att passa tider. Så kom då dagen där den äldre närmade sig tonåren och önskade sig en Apple watch. Efter ett allvarligt snack ändrade han sig till något mer klassiskt så vi köpte en Tissot hos @ERIKSON URHANDEL , certet daterat till födelsedagen. En härlig upplevelse för gossen som nu sparar till en grön Certina action diver, snackar Seikoreferenser och alltsomoftast gräver bland mina och hans moders (vars intresse också börjat genom min försorg) klockor. Vi YouTubar en del tillsammans och kommer med små tips. Om två år lite drygt är det dags att tänka på en tonårspresent till den yngre...
DFD011C8-45B2-4E90-989D-CCF3944B94C4.jpeg


Uppackningen på födelsedagen

EE060CBD-93CB-40D2-A691-EF273CB9718D.jpeg


Utprovningen hos Eriksons

F3157959-3DF7-4FDA-A131-31BBBB69F60A.jpeg


Första riktiga bärandet, på födelsedagen
Bra klockval. Och kaffe dricker han också... Det skall börjas i tid :) Göm spriten dock.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Bra klockval. Och kaffe dricker han också... Det skall börjas i tid :) Göm spriten dock.
Njä, espresson är min och vattnet hans men igår kväll när jag vände ryggen till så klunkade han i sig min amarone. Hostade, spottade, fräste och bedyrade att det aldrig kommer ske igen. Därefter höll jag en monolog om hur alkohol begränsar den idrottsliga prestationsförmågan och som sportkille tog det bra skruv hos honom!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Av mina barn är det 3/5 som har ett klockintresse. Yngste sonen (14) fick en GW5000 i julklapp som efterföljare till den Citizen dykaren (NY0054) han ärvde ifrån mig. Förutom att han sneglat på min g-shock hade han innan googlat och kollat youtube och visste allt som skiljde den ifrån ”vanliga” g-shock och hur den skulle passa just hans livsstil. Sånt värmer lite:happyhappy:. Hans äldre tvillingbröder gillar också klockor, varav den ena ständigt ringer och undrar hur han ska lägga fram kommande dröminköp för sambon, så risken att den egna klocksamlingen ligger och möglar när man kilar vidare är minimal :D. Äldsta sonen måste jag ha tappat på huvudet för han är nästan uteslutande intresserad av lagsport :banghead: och dottern brukar som högst slippa ur sig, ”den va fin”.
 
Topp