• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att fota klockor...

PeterLu

Omega
2-Faktor
Oftast blir det ju telefonen man fotar med. Förmodligen mest av lättja. Idag fick jag för mig att plocka fram mina gamla studioblixtar för att damma av mina gamla fotokunskaper. Ni andra har säkert upptäckt det redan (och själv räknade jag nog ut det) att produktfotografering inte alls är samma sak som brudpar och reportagebilder. Det reflekterar ju över allt! Tänkte därför dela med mig av kvällens resultat och slutsatser:
1. Stora blixtar blir för svårt, skit i dom (om du nu inte är fullblodspro).
2. Makroobjektiv gäller
3. Om blixt, slå den i taket och använd vita papper för att lätta upp skuggorna
4. Tyckte själv mörk bakgrund var lättare att få till vid friläggning. Mörka tyger runt och bakom.
5. Sa jag - Pass upp för reflexer?!!
_V5C0027.jpeg
_V5C0038.jpeg
speedW.jpeg

Jo, en sak till. Blås bort damm ock smuts innan du fotar....
/P
 

Baloo

Omega
Fantastiska bilder. Älskar att se andra KS:are bjuda på lite klockbiljetter av bra kvalité. Men tror du glömde nämna att man ska se upp för reflexer? ;)
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Ja, absolut kan det bli coolt med lite reflexer. Det ger ju lite liv och djup i bilden. Men problemet är att få dom snygga. Det blir lätt så att man i stället ser sig själv och kameran i glaset. Inget av tavlan... Men det är lika roligt som utmanande att fota klockor. Dessutom ett alternativ till lupp om man vill undersöka dom närmare. Ett bra macro är ju ofta snuskigt skarpt!
 

Matte85

Omega
Har du något tips på ett prisvärt markroobjektiv? gärna så billigt som möjligt utan att vara kasst :)
 

Bazsy

Cartier
Bästa studion är vår inglasad balkong med indragna vita gardiner. Man får en väldigt mjuk stark ljus utan problem.
 

fellep

Breitling
2-Faktor
Beror lite på vart skräpet sitter.

Bifogar två bilder där jag tagit bort ett hårstrå/dammtråd vid klockan 3 på den understa subdialen.

IMG_5519.JPG

Snapseed.jpg

Jag tycker dock personligen att man borde undvika redigering i så hög utsträckning som möjligt för att göra klockan och dess verkliga skick rättvisa.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker dock personligen att man borde undvika redigering i så hög utsträckning som möjligt för att göra klockan och dess verkliga skick rättvisa.
Det var mest för att visa att det är relativt enkelt att ta bort damm och annat skit som beror på dålig rengöring innan fotografering :)
 

fellep

Breitling
2-Faktor
Blev tvungen att knäppa en bild på en av de bästa sunburst tavlorna i min mening. Tyvärr finns lite hairlines på länken. (Bilden är tagen i lite bättre ljus tidigare ikväll.)
 

Bilagor

  • IMG_0342.JPG
    IMG_0342.JPG
    316.8 KB · Visningar: 108

Virgin

Breitling
Har du något tips på ett prisvärt markroobjektiv? gärna så billigt som möjligt utan att vara kasst :)


Min erfarenhet från fotovärlden är baserat på att jag har haft ett deltidsföretag där jag fotograferar sedan 11 år tillbaka och den krassa sanningen är att "du får vad de betalar"... Man kan å andra sidan se positivt på det och tänka att lägger jag upp mer pengar är det oftast likställt med bättre kvalitet och i liksom i klockvärlden står sig (framförallt objektiv, inte kamerahus) bra prylar fint sett till andrahandsvärdet. Kom också ihåg att zoom-objektiv aldrig kan ge samma skärpa som ett fast objektiv, å andra sidan pratar vi nu på pixelnivå och har du användning av en normalzoom med macrofunktion är det givetvis ett vettigt alternativ.

Men för att svara på din grundfråga, jag testade Tamrons fasta 90mm f2,8 macro för många år sedan och det gav ett enkelt intryck gällande byggkvalitet/material, men bilderna blev riktigt bra. Den gluggen hade varit mitt förstaval om jag vore som dig, ligger på under 4k nytt och finns några billiga på Blocket. Mitt eget slutliga val för många år sedan blev Canons fasta 100mm f2,8 macro som kändes mer gediget i konstruktionen och det har jag varit riktigt nöjd med. Tror det låg på runt 5k då.

Denna bild tog jag i tisdags med Canon 100 f2,8 macro för att frilägga Omega-loggan. Stativ och befintlig lysrörsbelysning över skrivbordet.
TS5_0936-2.jpg


Lycka till med inköp och fotograferandet och hör gärna av dig igen om du har fler frågor.
 

flypie

Breitling
Det där med reflektioner... svårt! Några bilder som jag tagit, dock med ett vanligt 18-55 mm objektiv och en halvbra kamera från 2009. Redigeringen i lightroom gör störst skillnad tycker jag.
IMG_8035.JPG
IMG_8034.JPG
IMG_8033.JPG
 
Senast ändrad:

natovintage

Rolex
2-Faktor
Jag fottar bara med IPhone... försöker ta bort så mycket av reflektionen det bara går. Ingen enkel grej...

IMG_0747.jpg
IMG_0918.jpg
IMG_1011.JPG
IMG_1134.JPG
 
Topp