• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att frekvent dra upp en automatisk klocka manuellt - risker?

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har googlat en del i ämnet men fått olika svar.
Jag har en klocka med Miyota 9015 (Benarus Moray) som minst sagt imponerar med tidshållningen då jag bär den dagligen.

Hur fungerar den manuella uppdragningen? Kan jag, om jag har andra klockor jag vill bära vissa dagar, dagligen manuellt dra upp klockan 20-40 varv och låta den hålla tiden på så sätt, så att jag slipper behöva bära den dagligen? Vad finns det för risker med detta för klockans mekanism?

Jag har förstått att automater är byggda för att dras upp av naturligt bärande och att den manuella funktionen bör användas till för att "kicka igång" en död/vilande auto, men vad kan hända om jag drar upp den dagligen och låter den ligga på bordet?
Hur mycket brukar x antal varv med kronan motsvara i timmar? Erfarenheter?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om jag har förstått det rätt så är antalet varv med kronan inte linjärt med antalet timmar, alltså är fjädern inte alls uppdragen så motsvarar ett varv "mindre gångtid" än om fjädern är exempelvis till hälften uppdragen. Sedan så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika klockor (iallafall bland minna) så det går inte att ge ett svar på hur mycket tid ett varv på kronan motsvarar.
 

vonhall

Rolex
En gammal urmakare sa till mig en gång att det sliter 10 ggr mer att vrida upp klockan manuellt. Om detta stämmer har jag ingen djupare kunskap i!
 

Johan M

Cartier
Intressant fråga som jag också undrat över. Är det en skruvad krona kan jag tänka mig att det sliter mer på gängorna och att risken för att man skall råka skruva in kronan snett någon gång ökar för varje gång man behöver skruva ut den. Det är väl i och för sig sådant som byts vid en service så är man bara försiktig så bör man klara sig. Om man inte har otur.

Sen är ju själva uppdragningskänslan skit på automatiska ur så det är ju inte så att man längtar efter uppdragningen.

Jag ser fram emot fler synpunkter!
 

Rikard

Omega
Vad jag fått lärt mig ska man helst inte manuellt dra upp klockan mer än nödvändigt, typ vid tillfällen klockan stått still och man ska "starta upp" den igen. Själv skulle jag köpt en winder om jag var rädd att klockan skulle stanna eller inte vara tillräckligt uppdragen vid användning.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag fått lärt mig ska man helst inte manuellt dra upp klockan mer än nödvändigt, typ vid tillfällen klockan stått still och man ska "starta upp" den igen. Själv skulle jag köpt en winder om jag var rädd att klockan skulle stanna eller inte vara tillräckligt uppdragen vid användning.

Men nu blir jag fundersam. Om det stämmer att det sliter på ett automatverk att vrida upp manuellt, är manuella verk konstruerade annorlunda då? För om det sliter mer att vrida upp manuellt så borde väl manuella verk behöva servas oftare än automatverk, och det har jag aldrig hört talas om. Eller tänker jag fel?
 

Johan M

Cartier
Jag kan mycket väl tänka mig att det sliter mer att dra upp ett automatverk manuellt än att inte göra det. Det är fler mekanismer i rörelse när du drar upp den för hand.
 
Topp