• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att göra en vattentät vintageklocka vattentät igen

alexndr

Rolex
2-Faktor
I takt med att jag skaffat utrustning för att verifiera täthet på mina arbetsobjekt så har jag börjar intressera mig för ämnet. Ny packning för boett och nytt glas verkar många gånger enkelt att lösa. Nöten att knäcka verkar vara att få kronan tät då det i många fall är kronor som inte är tänkta att demonteras. Således svårt att byta den lilla o- ringen som sitter där.

Jag har grävt lite på forumet i ämnet och det verkar finnas två svar:

1. Vintage- klockor är inte täta. Lev med det.
2. Man byter kronan mot en ny.

Båda svaren, hur pragmatiska de än må vara, känns som nödlösningar. Antingen tappar klockan funktion eller så tappar den själ.

Det enda konkreta förslag jag sett "so far" är: https://adventuresinamateurwatchfet...eiko-6105-and-62mas-crown-gasket-replacement/.
Härligt köttigt tillvägagångsätt som kan tilldela vissa delar av mig men den måste man kunna förfinas? Det borde finnas något smartare sätt att lyfta på "locket"? Det krävs en hel del o- ringar för förslaget ovan ..
 

rogart-63

Patek
I takt med att jag skaffat utrustning för att verifiera täthet på mina arbetsobjekt så har jag börjar intressera mig för ämnet. Ny packning för boett och nytt glas verkar många gånger enkelt att lösa. Nöten att knäcka verkar vara att få kronan tät då det i många fall är kronor som inte är tänkta att demonteras. Således svårt att byta den lilla o- ringen som sitter där.

Jag har grävt lite på forumet i ämnet och det verkar finnas två svar:

1. Vintage- klockor är inte täta. Lev med det.
2. Man byter kronan mot en ny.

Båda svaren, hur pragmatiska de än må vara, känns som nödlösningar. Antingen tappar klockan funktion eller så tappar den själ.

Det enda konkreta förslag jag sett "so far" är: https://adventuresinamateurwatchfet...eiko-6105-and-62mas-crown-gasket-replacement/.
Härligt köttigt tillvägagångsätt som kan tilldela vissa delar av mig men den måste man kunna förfinas? Det borde finnas något smartare sätt att lyfta på "locket"? Det krävs en hel del o- ringar för förslaget ovan ..
Har testad det som skrivs om i adventureswatchfettling. Inte nåt lätt jobb precis. Krävdes ett oändligt antal oringar och en hållare som jag specialltillverkade.
Och en specialslipad puns till staking tool verktyget. Visa sig bli engångs verktyg då kronan svällde lite. Så fick såga sönder hållaren . Men lyckades byta oringar. Men gör inte gärna om det.
Problemet som jag ser det är att det sitter massa olika storlekar på nästan alla kronor. Har lyckas byta några utan att lossa bakstycket. genom att lösa upp den gamla oringen i aceton och montera en eller två nya.
Detta var b.l.a en Omega Mark II . Har gjort det på någon annan omga oxå.
Nä tacka vet jag seiko 6306/6309 kronor.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har testad det som skrivs om i adventureswatchfettling. Inte nåt lätt jobb precis. Krävdes ett oändligt antal oringar och en hållare som jag specialltillverkade.
Och en specialslipad puns till staking tool verktyget. Visa sig bli engångs verktyg då kronan svällde lite. Så fick såga sönder hållaren . Men lyckades byta oringar. Men gör inte gärna om det.
Problemet som jag ser det är att det sitter massa olika storlekar på nästan alla kronor. Har lyckas byta några utan att lossa bakstycket. genom att lösa upp den gamla oringen i aceton och montera en eller två nya.
Detta var b.l.a en Omega Mark II . Har gjort det på någon annan omga oxå.
Nä tacka vet jag seiko 6306/6309 kronor.

När du bytt utan att lossa bakstycket; Du löser alltså bara upp den gamla med aceton och pillar ner en ny i glipan? Antar att det inte är helt enkelt att veta vilken storlek o- ringen skall ha?
 

rogart-63

Patek
När du bytt utan att lossa bakstycket; Du löser alltså bara upp den gamla med aceton och pillar ner en ny i glipan? Antar att det inte är helt enkelt att veta vilken storlek o- ringen skall ha?
Det kan vara en riktigt utmaning? Lite gissningslek? Har använt en nål som jag stuckit ner till botten av kronan. Och på så sätt räknat ut på ett ungefär hur tjock den är? Sen kan man mäta kronhalsen. Och är den 2,5 tar jag en oring med 2,4 mm innermått. Sen behöver jag bara veta tjockleken. på oringen. Typ om den är 0,8 mm . Då är den 4 mm utvändigt.
Men det är inte alla kronor där man kan pilla ner en ny oring i glipan. Ibland är det så tight att det inte går. Tror gamla urmakare hade nåt knep?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag tror inte man ska förlita sig allt för mycket på tätheten även efter ha lyckats byta o-ring. Konstruktionen är svag från början då den bygger på att o-ringen ska täta mot kronhals och kronans innerdiameter. Kräver både exakta mått på o-ringen och att tätningsytorna är perfekta och att inte minsta skit kommer emellan. Varför inte bara låta dom vara och acceptera att dessa gamlingar inte är täta.
Dom förtjänar en lugn och trygg pension:)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tror inte man ska förlita sig allt för mycket på tätheten även efter ha lyckats byta o-ring. Konstruktionen är svag från början då den bygger på att o-ringen ska täta mot kronhals och kronans innerdiameter. Kräver både exakta mått på o-ringen och att tätningsytorna är perfekta och att inte minsta skit kommer emellan. Varför inte bara låta dom vara och acceptera att dessa gamlingar inte är täta.
Dom förtjänar en lugn och trygg pension:)

Det är ju just det jag inte vill. Acceptera bristerna på gamlingarna alltså. Har man utrustning för att testa tätheten till vad klockans spec säger så borde det inte vara större problem än för nyare ur.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det är ju just det jag inte vill. Acceptera bristerna på gamlingarna alltså. Har man utrustning för att testa tätheten till vad klockans spec säger så borde det inte vara större problem än för nyare ur.
Vad jag menar är att även om du testar klockan som tät så nästa gång du ställt klockan så kan du inte med säkerhet säga att den blev tät igen. Ja, såvida du inte täthetstestar efter varje gång du rört kronan;) Det finns ju faktiskt ett skäl till varför Seiko gick ifrån denna lösning.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Aha, ok, nu förstår jag. Jo, du har en poäng. Särskilt om man inte kunnat göra ett kontrollerat byte (plockat av "locket" på kronan och lyckats mäta den gamla).

Min tanke är kanske ändå inte att bada med uren utan snarare att att göra dem mer tåliga mot kondens.
 
Topp