• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att ge gavor till butiksbitraden

jmspar123

Basic
Efter att ha last en i mitt tycke synnerligen bizzarr trad pa Rolexforums om huruvida det ar normalt/god ton att ge "sitt" butiksbitrade en gava i form av allt fran smasaker som en kopp kaffe, vin och whiskyflaskor, restaurangbesok, till rena penninggavor.
Allt for att ha en "god relation" med sin aterforsaljare,for att i formodad forhoppning fa kopa de atravarda varorna. I diskussionen Rolexklockor.

En skribent fick omgaende flyga till Bahamas for att hamta sitt ur,och far fran butiksbitradet hora att denne "Garna tar emot en kontantgava" for sin (formodat) goda service.

For mig som inte ar uppvuxen med nagon drickskultur sa verkar det hela som nagot mycket markligt. Forvantar sig verkligen en saljare att fa en "kick-back) fran kunden efter en avslutat affar,eller fiskar man bara efter nagon dumskalle?
Kostar ju inget att forsoka.

Tror kunden verkligen att han eller hon hamnar hogre upp pa den eftertraktade listan for att denne overlamnar sma presenter till nagon som kanske inte alls har nagon auktoritet over vem som far kopa vad.

Personligen kanner jag ju precis tvart om. Spenderar jag sexsiffrigt i nagon butik sa ar ju det minsta jag forvantar mig en flaska vatten eller kaffe...inte tvart emot att det nu ar jag som kund som far springa ut och hamta kaffe till butiken,eller for att ens fa titta pa varorna ha med mig en liten present.

Vore kul att hora andras synpunkter pa detta (for mig obegripliga) fenomen.

Link till traden for den som vill lasa

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=725556

Den typen av dricksande hör snarare hemma i en amerikansk kontext där man ska dricksa alla överallt.
Det skulle aldrig falla mig in att dricksa expediten i en klockaffär. Som du skriver spenderar man som köpare avsevärda summor och då förstår jag inte det här med att jag dessutom ska ge mer för att hoppas få köpa andra modeller senare.

Den typen av dricksande hör snarare hemma i en amerikansk kontext där man ska dricksa alla överallt.
Det skulle aldrig falla mig in att dricksa expediten i en klockaffär. Som du skriver spenderar man som köpare avsevärda summor och då förstår jag inte det här med att jag dessutom ska ge mer för att hoppas få köpa andra modeller senare.

Nu bor jag forvisso sedan snart 20 ar i USA,men finner det underligt anda.

Att en servitris som tjanar $2.13/tim forvantar sig dricks forstar jag. Det ar ett satt att halla menyprisena laga och en morot att ge god service (for att fa en bra dricks utav kunden) Att servitrisen sakerligen har en viss procent pa det hon saljer utover dricksen koper jag. Darav alla forsok till up-sell.
For mig som kund sa vet jag ju detta innan jag gar in pa restaurangen.

Men att dricksa i vitvarubutiken,elektronikaffaren,snabbkopet eller bilhandeln blir i mitt tycke konstigt.
Dar ar det underforstatt att saljaren atminstonde far en vettig provision pa det man saljer,aven om den ar helt prestationsbaserad.Och det ar ju inget direkt svart yrke att salja varor (iallafall inte nar kunderna star pa ko)

Låter sjukt men förvånar mig inte...
Som nämnts innan prioriteras ofta gråhandlare som köper hyllvärmare och kunder som köper mycket. Säkert har det också hänt att säljaren (ad eller personal) och köparen delar profit när köparen flippat vidare.

Alla är sig själv närmast och de flesta gillar pengar. När du med 0 risk kan tjäna 100k på en Daytona är det ju lätt att bjuda på en helkväll för 20k som tack för att personen möjliggjorde arbitraget.

Det är ju denna konstgjorda efterfrågan som drivit på hajpen till de sjuka nivåer vi nådde.

Låter sjukt men förvånar mig inte...
Som nämnts innan prioriteras ofta gråhandlare som köper hyllvärmare och kunder som köper mycket. Säkert har det också hänt att säljaren (ad eller personal) och köparen delar profit när köparen flippat vidare.

Alla är sig själv närmast och de flesta gillar pengar. När du med 0 risk kan tjäna 100k på en Daytona är det ju lätt att bjuda på en helkväll för 20k som tack för att personen möjliggjorde arbitraget.

Det är ju denna konstgjorda efterfrågan som drivit på hajpen till de sjuka nivåer vi nådde.
Lite därför jag helt tappat intresset för Rolex, tkr hetsen känns tråkig liksom! Fina klockor , fantastisk kvalité men just nu tappat allt sug på min förra drömklocka .

Tycker inte det finns något sunt i att ge gåvor som whisky, pengar, hemelektronik eller liknande i samband med en affär. Detta är inte dricks.
Ser det som mutor och således inget som hör hemma i någon seriös affärsverksamhet. Att ta emot dessa "gåvor" som säljare visar bara på bristande integritet

• Like
Reactions: HSK
Svårt att se att det skulle vara ok i Sverige ur såväl lagligt perspektiv likväl som att arbetsgivaren skulle acceptera att personalen efterfrågar denna typ av gåvor.

Tillbaka
Topp