• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att handla säkert ifrån en okänd handlare via Chrono 24

Hej,
Jag har nyligen hittat en (ovanlig) klocka via chrono24.com hos en handlare baserad i Polen. Frågan är hur man säkrast går tillväga vid köp av en i det här fallet väldigt kostsam klocka. Är det säkrast att handla via trusted checkout, eller är det klokare att hämta upp klocka hos handlaren i Warszava? Kan man be en svensk AD att göra en äkthetsbedömning under den öppet-köp period som utlovas via Chrono 24 för att säkerställa äktheten?

Tacksam för tips, erfarenheter och råd.

Jag skulle ha hämtat på plats och betalat först när äktheten är garanterad. D v s om säljaren har för avsikt att blåsa dig hjälper det knappast med en öppet köp-garanti.

Om klockan är kostsam (kanske 100k+) samt ovanlig så kan en resa till Polen för 2000-3000kr inte vara allt för blodigt tänker jag mig?
Åk dit och gör upp affären på någon bank eller AD till märket?

Återförsäljaren i fråga har tydligen två butiker i Polen, men jag är tveksam till om de är AD för tillverkaren i fråga (Audemars Piguet). Man skulle onekligen vilja ha ett äkthetsintyg i samband med mötet och transaktionen på plats om man väljer att åka ner.

Jag tror dock att "trusted checkout" hos chrono24 fungerar som hos PayPal där man har rätt att skicka tillbaka klockan om man önskar, och överföringen släpps till återförsäljaren först när jag har godkänt detta.

https://www.chrono24.se/info/faqs.htm#trusted-checkout

Återförsäljaren i fråga har tydligen två butiker i Polen, men jag är tveksam till om de är AD för tillverkaren i fråga (Audemars Piguet). Man skulle onekligen vilja ha ett äkthetsintyg i samband med mötet och transaktionen på plats om man väljer att åka ner.

Jag tror dock att "trusted checkout" hos chrono24 fungerar som hos PayPal där man har rätt att skicka tillbaka klockan om man önskar, och överföringen släpps till återförsäljaren först när jag har godkänt detta.

https://www.chrono24.se/info/faqs.htm#trusted-checkout
Trusted checkout är bra. Kör banköverföring för att slippa kortavgifter och få ett äkthetsintyg i Sverige. Enligt Chrono24 tror jag inte att du får öppna den under utvärderingsperioden utan deras tillåtelse. Så be dom först kolla utvändigt, är allt legit så be dom öppna. Gjorde själv så med min Turnograph :)

Tillbaka
Topp