• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att införskaffa en årsklocka (del II av V) – klocksnuff!

David

Bödeln
Inte läst del I av V? Börja i så fall där.

Jag har använt min GMT då och då vilket har lärt mig att även om jag är väldigt förtjust i konceptet vintage, oavsett om det gäller bilar, skor eller klockor, så vill jag att grejerna ska se nya och välvårdare ut. Alltså är vintagemögel verkligen ingenting för mig.

Utöver att jag inte gillar ett ruttet yttre vill jag inte vara orolig för att klockan inte ska palla normal användning, vilket i mitt fall kan vara rätt påfrestande. Om jag är bekymrad att bitar lysmassa ska trilla ur och fastna i verket så duger den helt enkelt inte.

130209-GMT-02_zps09a6c2f4.jpg


Mycket kan man säga om den här klockan, kanske till och med att den är välvårdad, men absolut inte att den ser särskilt fräsch ut. Jag vill att klockan ska vara i skick att användas som det är tänkt när jag är för gammal för att ha någon nytta av den, och hoppas att den ska bli värdefull för någon annan.

Alltså krävs åtgärder. Kraftfulla sådana.

Ut med skräpet!

131111-YW-Scrap.jpg


Peter på Rob Engström rev ut allt defekt, både invändigt och utvändigt, och lämnade tillbaka klockan i betydligt trevligare skick. Dessutom är den nu försedd med papper.

131111-YW-Service.jpg


En stunds belysning med UV-lampa ...

131111-YW-UV.jpg


... visar att klockan förutom att hålla tiden perfekt är återställd till fullt fungerande skick, klar att användas.

131111-YW-Lume.jpg


Dock missade urmakaren en lika viktig som uppenbar defekt ...

... forsättning följer i del III av V.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
wow! du går din egen väg, många tycker säkert det är fel att delar är utbytta. en fråga, är tavlan nytillverkad eller NOS?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ga-balen i helgen. konstant full från kl 19.00 på lördagen till 18.00 på söndagen. jävla PANG-helg!

Ojoj,vilken blast from the past!! GA baler har jag inte tänkt på på många år. Varit på tre GA baler och var med och jobbade på den sista. Den terminen blev det inte många poäng....:hungover: Men kul var det! Och nästan 20 år sen har det blivit.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Den 8:e dödssynden. Byta originaltavla/visare.


Men kul grej. Sånt uppskattas och vafan, boetten är ju fortfarande mysigt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tryckte på gilla, men det ligger något i vad CharlieSocks säger... Tycker du hade kunnat behålla tavlan. Lysande visare är funktionellt, men behöver du egentligen lysande tavla?

A
 
Topp