• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att införskaffa en årsklocka (del V av V) – pricken över i:et!

Är David dum i huvudet?


  • Totala väljare
    49

David

Bödeln
Missat början?

Allt har gått enligt plan hittills trots ett gäng obekanta variabler. Ska det sista klaffa?

Ett rek-paket har anlänt från Singapore.

Tyvärr verkade det som om avsändaren skrivit fel namn på paketet, och utlämningsstället var inte alls sugna på att godta min legitimation som rimmar illa med namnet på avin.

Med en aura av desperation ber jag den finniga tonåringen ta fram paketet och se om något blivit fel, något han efter ytterligare uppmaningar och sura blickar från alla efter mig i kön till slut gör.

Mitt namn står klart och tydligt både på paketet och på dokumentationen. Någon på Posten (eller vem det nu är som sköter verksamheten nu för tiden) har alltså skrivit fel. Något snopen måste kassören motvilligt släppa ifrån sig MITT paket.

131111-YW-Singapore.jpg


I paketet finns två plastbubblor innehållande precisionsbearbetade bitar 316L-stål, märkta 1675.

131111-YW-1675EL.jpg


Snabbt monterat, färdig för användning.

131111-YW-Finished.jpg


Lädret är något styvt, men efter några år av misshandel kommer klockan nog ändå att kännas som min.

131111-YW-Wrist-Front.jpg

Obligatoriskt handledsfoto.

131111-YW-Wrist-Back.jpg


Det var evigheter sedan jag hade en klocka på armen som konstant distraherar mig, som jag kan sitta och vrida och vända på i ljuset i minuter och som gör det nödvändigt att titta på klockan två eller tre gånger innan jag kan registrera vad tiden är. Det kommer att dröja innan någon annan klocka får handledstid.

Slutet gott, allting gott?

Inte riktigt.

Som tidigare konstaterats, så är botten något ojämn. Det är förstås välkänt att äldre Rolex-boetter hade en tendens att variera en del redan från fabrik. Men, polerad eller inte, så kvarstår det faktum att ett av bandhornen är märkbart tunnare än övriga.

Det blir med största sannolikhet ett besök på ABC Watchwerks i LA i maj, för laserbehandling.

Epilog följer, eventuellt.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Ser riktigt bra ut det där, fortsättning följer misstänker jag? om inte så lite fler bilder i lite ljusare miljö vore trevligt:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kul att läsa om den relativt oortodoxa behandlingen av en vintage-GMT. Gillar att du gjort den till din egen!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Skön story....skulle vilja spotta och fräsa.....men kan inte då jag själv har ett liknande projekt - SD 1665, dock med ett service replacement case.....ser helt klart nyttan med nytt och fräsht....även om det går stick i stäv med mögelfilosofin......
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Du är en sann trendsättare. Vågat David. Gillar resultatet (även om jag själv aldrig hade gjort som du)

Grattis än en gång!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Riktigt fin.
Kul projekt! Kostsamt projekt dessutom... :rolleyes:
Du kommer givetvis att varsamt förvara originaldelarna för ett framtida tänkbar återställning? Länken?
 

JayJay

Rolex
Jag vägrar rösta. Jag tycker hela projektet är genialiskt. Du har ju nu satt en egen prägel på klockan och därmed gjort den till din på ett sätt som annars är svårt med gamla/begagnade prylar. Förutsätter dessutom att du behållit orginaldelarna?
Grattis till en riktig sköning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sinnes! Nu är det bara laser-grejen kvar, sen kan man sammanfoga dessa trådar med Rolexbashing-tråden ;-) Grattis!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Skön story....skulle vilja spotta och fräsa.....men kan inte då jag själv har ett liknande projekt - SD 1665, dock med ett service replacement case.....ser helt klart nyttan med nytt och fräsht....även om det går stick i stäv med mögelfilosofin......


på en vardagsbeater kan det ju gärna vara nytt och fräscht, hur knasigt det än kan låta för en non-wis...:confused:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den är ju galet snygg, inget snack om det! Galet snygg!

Jag skulle mer än gärna bära den själv! Sen om jag vågat mig på hela behandlingen från start till mål är en annan femma...

Men jag gillar konceptet, jag är likadan när det gäller bilar, många, speciellt 60-tals bilar, är vackra som få, men de kan behöva lite hjälp på traven rent mekaniskt och uppdateringsmässigt för att komma till sin rätt idag. För att dra den parallellen vidare är det ju ingen som höjer på ögonbrynen när en gammal bil renoveras till nyskick med hjälp av nytillverkade delar. Där är det snarare dom som åker runt i gamla lik som räknas som dom konstiga.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fantastisk klocka. Min absoluta favorit bland alla Rolex. Förstår att du är otroligt nöjd och jag hoppas verkligen att den också i fortsättningen kommer att få mycket handledstid.

Big thumbs up!


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad säger man?

Jag uppskattar trådarna du har skapat, tiden och energin. Det har varit kul att följa (i stunder jag smitit undan från möten). Bra att du är målmedveten och ser till att fixa något som håller för dig, för dagligt bruk (det är så jag tolkar ditt projekt). Men jag undrar om du inte trots allt hade velat ha en "ny" klocka. Från födelseåret. Och det går ju inte på annat vis än vad du har gjort. Såvida du inte hittar NOS, men då lär du få slanta upp... Och det kanske du totalt sett har gjort nu...

Personligen har jag flera typer av klockor (ingen från födelseåret, dock):

* Vintage/semi-vintage - fullservat, men externt orört. Två är ca tjugo år gamla och har enbart suttit på min handled. Dessa har jag för avsikt att fortsatt hålla till det yttre orörda. Med förlorad nattläsbarhet som konsekvens, men trycktestade regelbundet för att minska risk för lysmassa som blir fuktigt, sedan torkar och faller ur. Viss försiktighet med dessa.

* Relativt nya klockor (yngre än tio år) - som används som jag behagar. Vill förstås hålla dem i orginalskick, men oroar mig inte så tillvida att skulle något hända så får de ny glasring, nytt glas, ny tavla, etc. etc. Dessa tar jag med på "allt".

* Vintage... men uppdaterat - till exempel med Luminovavisare, serviceglas, annan länk. Dessa är inte samlarobjekt, men för mig sköna klockor som jag tillåter mig att använda precis som kategorin ovan, dvs utan allt för stor oro att något ska gå sönder. Det är också vintage-modeller som jag kunnat få fatt på till ett bättre pris, än vad man får betala för "original full set".

Vad försöker jag säga? Jo, jag förstår dig. Men jag har valt flera vägar, eller både och. Översatt till "årsklocka" blir mitt alternativ att skaffa två; en orörd och en som jag låter uppdatera till bästa möjliga moderna standard för dagligt bruk. Japp det blir dyrt, men så tänker jag.

Tack för att du har delat med dig!

A
 

David

Bödeln
Tack för alla trevliga kommentarer! Jag är positivt överraskad.

Snyggt jobbat, var hittade du ändlänkarna?

Etur på TRF. Jag har tidigare köpt till 16610, Sub-C, 1675 och Daytona som jag tänkte använda för experiment med olika poleringar och borstningar. Jag tror inte det blir av, så de åker nog upp på K&S strax för 540 kr/par inklusive frakt om du är intresserad.

lite fler bilder i lite ljusare miljö vore trevligt:)

Jag är i Sverige för tillfället, så om det inte blir någon förbättring på den fronten får du nog vänta till framåt april/maj.

Förutsätter dessutom att du behållit orginaldelarna?

Jadå. Spencer66 har sagt sig vara villig att "rädda" tavlan, men om han ändrat sig nu när han nyktrat till och inser det absurda i att köpa något trasigt så är jag öppen för förslag.

130923-GMT.jpg


Efter att ha haft klockan på armen en dag är jag så gott som helt säker på att den gamla tavlan inte kommer att åka på klockan igen så länge jag äger den. (Och det enda sättet någon annan kommer att bli ägare är genom arv, med tanke på vad jag plöjt ner i den nu.)

Men jag gillar konceptet, jag är likadan när det gäller bilar, många, speciellt 60-tals bilar, är vackra som få, men de kan behöva lite hjälp på traven rent mekaniskt och uppdateringsmässigt för att komma till sin rätt idag. För att dra den parallellen vidare är det ju ingen som höjer på ögonbrynen när en gammal bil renoveras till nyskick med hjälp av nytillverkade delar. Där är det snarare dom som åker runt i gamla lik som räknas som dom konstiga.

Tack för den jämförelsen, nu slipper jag formulera den själv.

Såvida du inte hittar NOS, men då lär du få slanta upp...

NOS i helt perfekt skick är inte ett alternativ eftersom jag fortfarande inte skulle kunna behandla den på det sätt som mina klockor måste tåla. Men visst, hade jag obegränsade resurser skulle jag inte tacka nej till en att ha vid speciella tillfällen.

Satsa hellre på ett curved end-band.

Har provat. Do not like.

110402-B2.jpg


Hur går det med Jaegern? Eller har jag missat öppningen?

Nejdå, stället är fortfarande tomt.

130415-JLC_zps17067b91.jpg


Jag räknar med att det kan dröja två, max tre, år att fylla det om inte rådande omständigheter förändras på något radikalt sätt.

men hur många % är verkligen från ditt födelseår fortfarande?

Viktmässigt är det fortfarande en hel del. Det är dessutom den matta tavlan och avsaknaden av vitguldsindex som i stort gör den till vad den är, och detta har inte förändrats.
 
Topp